zaterdag 28 januari 2012

details verbeteren

De voorbije weken merkte ik een probleempje met het zicht vanuit eFAW: toen het vroor verscheen er een laagje ijs op het ruitje en toen het regende bleven de druppels erop staan. Je zou meteen zeggen: "ja, en, dat is toch normaal ?"
Dat is ook zo. Alleen: dat ruitje zit tussen mij en de weg ervoor, waardoor de zichtbaarheid licht tot heel erg verminderde. Af en toe moest ik me onderuit laten zakken, mijn hoofd nog wat lager houden en onder de rand loeren om toch maar een idee te krijgen van waar ik naartoe ging. Niet goed, niet veilig.

Toen zag ik een interview met André Vrielink van Flevobike, waarin hij terloops vermeldde dat je onder het ruitje door moet kijken. Toen wist ik wat gedaan (hoewel het idee al vroeger rijpte, maar het kwam er niet van om er wat aan te doen).

Gisteren toog ik aan het werk. Met een paar plaatjes die ik uit een aluminiumbalk haalde, werden nieuwe steuntjes voor het dakje gefabriceerd.

Hier zie je het nieuwe steuntje naast het originele. 

Wat was hiervoor nodig: een stuk aluminiumplaat van 2 mm dikte (in dit geval 100 mm lang en 17 mm breed), dat op maat gemaakt werd met de slijpschijf. Het afronden gebeurde met een tafelslijpmachine, met een boormachine werden de gaten geboord (6 en 8 mm) waarna de plaatjes met schuurpapier (korrel 180) netjes gemaakt werden. Uiteindelijk werden ze allebei in een kleine bankschroef geklemd om te plooien.


Voor ik de steuntjes verving, schoot ik nog snel een beeld van de vroegere toestand (linkersteun).


Zo krijg je een mooi beeld van de afstand van het bevestigingspunt van het dakje (zwart rubberdopje) tot het koetswerk.


Met het nieuwe steuntje werd dit het volgende:



Indien er nu een probleem optreedt, dan zal dit het gevolg zijn van de langere arm: die zal het moeilijker krijgen om zijdelingse druk op te vangen, hoewel er achteraan niets veranderde. Mocht dat een probleem blijken, dan vind ik daar vast ook wel wat op. In de komende dagen test ik het resultaat uit.

2 opmerkingen:

  1. Mooie beschrijving van de werkzaamheden. Het voelt alsof ik er naast heb gestaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, Wim, indien er nog ergens iemand rondrijdt met een A2/FAW en die iemand heeft er nog geen dakje op, dat heeft die meteen een handleiding voor de nodige aanpassing...
    De volgende opdracht wordt een betere steun voor achteraan. Nu zit daar een gebogen strook aluminium, "toevallig" ook 2mm, maar ik wil die vervangen door iets wat ook als rolbeugel dienst kan doen, gemaakt uit een gefreesd blok aluminium. Eerst uittekenen dus.

    BeantwoordenVerwijderen