zondag 22 april 2012

elektronica

Een mens kan niet meer zonder...

Neem nu een puur mechanisch concept als een fiets. De elektro is beperkt tot de verlichting, maar die kan toch al aardig complexe vormen aannemen: wie met ledlichten werkt, zit met allerlei elektronica die goed weggestopt in de voor- en achterlichten zit. Nu gsm en gps gemeengoed worden bij de fietsers, is een kabeltje meer of minder geen uitzondering meer en omdat die dingen stroom nodig hebben, komen er Zzings, E-werks en dergelijke bij kijken, bufferaccu's, spanningsomvormers, ...

Zover wil ik (nog) niet gaan, maar een fietscomputertje is toch mooi meegenomen. Zo kunnen weer wat statiestiekjes bijgehouden worden. Dus moest ook de Birdy eraan geloven. Zuinig als ik ben, koos ik voor een exemplaar van Deal Extreme. € 8,8 en voor dat bedrag komt het helemaal van Hongkong naar België. Je moet er wat geduld voor hebben, maar je spaart een aardige duit op die manier.

Verzonden in Honkong op 23 februari en deze week, 17 april, in Gent aangekomen: een anonieme bruine omslag.


Bij het openmaken kreeg ik meteen het vermoeden dat ze er bij op de luchthaven met een vliegtuig over gereden hadden...


Je merkt ook dat de handleiding achter het venster zit. Dat lijkt me ook niet meteen de normale gang van zaken. Douane ?
Gelukkig was de inhoud wel OK en daar gaat het tenslotte om.


En neen, deze is niet draadloos. Draadloos betekent weer een extra batterij en daar hou ik niet van. In elk geval krijg ik veel voor die 8,8 euro: auto start/stop, verlicht display, thermometer, ... en vooral een ruim display, waarbij veel informatie tegelijk getoond wordt. Daarnaast nog een schier eindeloze variatie aan montage-opties (vandaar al die plastic stukjes).
Hoe lang het ding het uithoudt op een batterij blijft afwachten. De handleiding met Chinees Engels vraagt wat geduld, maar voor € 8,8 wil ik dat wel hebben.

De computer werd meteen gemonteerd op de fiets, want de dag nadien stond een flinke rit op het programma. Daarbij waren twee zaken waarbij ik wat harder moest nadenken: waar zet je de sensor op een onconventionele en terugklappende voorophanging ? En in de tabel met bandenmaten was 18" natuurlijk niet weer te vinden, dus moest ik de wielomtrek meten en invoeren (niet meteen moeilijk, maar het vraagt wat meer tijd).


Bij de eerste rit heb ik onderweg de aangeduide snelheid vergeleken met de gps-informatie van de smartphone en dat kwam aardig overeen.

Het vinden van een geschikte plaats voor magneet en sensor was niet zo eenvoudig. Het gaat om een vouwfiets, waarbij het voorwiel met een deel van de voorvork naar achteren scharniert. Nu heb ik een probleem met de combinatie sensor-spatbord en daar moet nog een oplossing voor verzonnen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten