zondag 25 november 2012

Aanslepend probleem

Al een hele poos worstel ik met een heel vervelend probleem met eFAW: de ketting loopt er achteraan voortdurend af. Voortdurend, zoals in: minstens één keer per woon-werkrit, maar soms ook twee, drie of meer keren.

De SRAM PC 971 was op, dus die is vorige week, na bijna 12000 km, vervangen. Er zat heel veel zijdelingse speling op en ik vermoedde dat dit ervoor zorgde dat de ketting bij oneffenheden in de weg behoorlijk kon slingeren en zo van het kransje liep. Nu ligt er (3x) een KMC X8 op.


Alleen: pech, want de ketting blijkt er nog steeds af te lopen. Wel minder, want vrijdag deed ik boodschappen en gedurende de hele rit had ik er geen probleem mee. Dat houdt wel in dat ik oplettend moet rijden en de trappers moet stilhouden als ik door een wat diepere put of over een korte hobbel rij.

Ik kan de kettingspanning nog wat verhogen door er nog één schakel extra uit te halen, maar eigenlijk vermoed ik dat de oorzaak te zoeken is in het kransje. Dat is er namelijk eentje uit een cassette, met een profiel om het schakelen te vergemakkelijken. Teveel spanning lijkt me ook niet zo denderend, want de weerstand zal dan waarschijnlijk ook verhogen. 
Vandaag ging dus het achterwiel eruit en legde ik het originele 17T kransje er weer op. Dat betekent dat het kortste verzet weer te lang zal zijn, maar indien de ketting blijft liggen gedurende de komende dagen, heb ik eindelijk een oplossing.

Een kettingspanner achteraan zou ook kunnen helpen, maar dat is de technische en ingewikkelde oplossing. Daar begin ik maar aan indien de rest niet werkt.

Andere mogelijk oorzaken die ik bedacht:
  • versleten veerpoot (te weinig demping)
  • de hogere massa van de NuVinci
  • een combinatie van alle voorgaande
De 8-speed ketting heeft nog een ander gevolg: ze is net iets breder dan een 9-speed, waardoor er vooraan af en toe contact is tussen die ketting en degene die van de motor komt. Er zullen dus iets bredere bladbouten op moeten komen met extra ringen ertussen.

Na een jaar was ook de batterijhouder voor de BuM Cyo stuk. Dit is echt een goedkoop stuk plastic, waarin 6 AA cellen een plekje vinden.


Eén van de veren was gebroken en de +-aansluiting had ook zijn beste tijd gehad. Slechte contacten voor de verlichting, dat wil ik niet en voor € 1,10 kun je niet sukkelen, dus haalde ik een nieuwe houder, waar ik vandaag de aansluiting op soldeerde.


Met de 6 AA cellen (NiMh, 2000 mAh, genre Eneloop) haal ik net de hele week voor ze opnieuw geladen moeten worden. De zes cellen halen 7,2 V en dat is precies de spanning die BuM adviseert voor de lamp.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Jan.
    Ik heb wel kettingspanners gemaakt van een cantilever-armpje. Als veer kun je desnoods elastiek gebruiken en de beste plaats is onder je voortandwiel.
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick, vooraan, aan de trapboom, zit al een kettingspanner...

      Verwijderen
  2. de modelbouw wereld heeft heel mooie batterijen en opladers die perfect bruikbaar zijn in velomobielen.
    Nimh packs van 7.2V tot 5000mAh.
    lipo packs van 7.4v tot wel 10.000mAH

    ik gebruik nu 2x nimh packs en een slimme lader die ze beide volpomp in 2 uur tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hobbyking.com
      lipo lader voor 20€
      Lipo 2s 5200mah batterij voor 25€
      Lipo 2s 10000 mah voor 50€

      Verwijderen