dinsdag 27 november 2012

Bezig blijven

Het onderwerp van het volgende project is de Birdy. Het sluit wel aan bij het thema "veiligheid en zichtbaarheid" dat met de aanstormende winter weer heel actueel is.

Het plan, dat al een tijdje aan het rijpen was, bestaat uit het maken van een voorwiel met naafdynamo, die zowel de koplamp als het achterlicht van stroom voorziet. Ondertussen is de knoop doorgehakt en zijn de volgende onderdelen in bestelling:

  • Shutter Precision SV-8 naafdynamo voor 20" wielen, via Gambiet in Nederland Dit is een equivalent voor de SON Delux, maar voor de helft van de prijs (€ 95, verzending vanuit Taiwan inbegrepen). Besteld in grijze uitvoering (veel alternatieven waren er niet).
foto van de site van de producent
  • Shutter Precision LS003 35 lux koplamp, via dezelfde bron (wel in het oranje besteld, kwestie van een kleuraccentje toe te voegen aan de fiets).
foto van de site van de producent
  • Philips Lumiring achterlicht, via Rose (ondertussen geleverd)

Om het wiel te maken zal ik het bestaande wiel als donor gebruiken: de velg wordt hergebruikt, want die heeft nog maar zo'n 1500 km gebold. Ik zou ook niet weten waarom ik een reservevoorwiel zou houden. Zodra de dynamo geleverd is, kan ik voor de geschikte spaken zorgen. Met de ervaringen met het achterwiel (met NuVinci naaf) voor eFAW in het achterhoofd, zal ik waarschijnlijk standaard Sapim Strong spaken nemen, die zelf op de geschikte lengte brengen en draad rollen. Aangezien het wiel in eFAW nog geen krimp gegeven heeft, denk ik dat het systeem betrouwbaar genoeg is.

De koplamp is er eentje zonder schakelaar, dus ik zal nooit onverlicht rijden. Het wordt nog even bekijken, maar vermoedelijk zal de lamp, zoals Riese und Müller het zelf ook doet, op het linkervorkbeen gemonteerd worden. Het is ook mogelijk dat ik die op de stuurstang monteer, zodat de lichtbundel van hoger vertrekt, zoals op een "normale" fiets. Dat zou een betere belichting betekenen en meteen ook meer zichtbaarheid.


De naafdynamo zou, volgens de metingen die ik vond, eenzelfde kwaliteit moeten bieden als een Son. Ik koos echter voor de SP om twee redenen:

  • veel lagere prijs (€ 95, thuis geleverd)
  • leverbaar voor een 24-spaaks velg
Waar ik wel bijzondere aandacht aan zal moeten besteden, is aan de kabelloop voor het achterlicht. Die kabel moet namelijk door het frame geleid worden en hier en daar moet die bestand zijn tegen geregeld plooien; het gaat tenslotte om een vouwfiets. Op het Duitse Birdyforum is daar gelukkig voldoende inspiratie voor te vinden.

Ondertussen merkte ik een probleem bij de combinatie van het achterlicht en de Ortlieb Sport Packer Plus fietstassen: het achterlicht is te breed (maar niet breder dan andere achterlichten) of de bagagedrager te smal. Als de tassen eraan hangen, is er tussen beide te weinig plaats voor het achterlicht. Er moet dus een beugel verzonnen worden om het licht een eindje achteruit te plaatsen. Dat zal ook veiliger zijn: indien het achter de tassen uit komt, is het ook van de zijkanten zichtbaar.

Grootste voordeel: geen enkele batterij nodig. Voor een fiets die niet elke dag gebruikt wordt, betekent dit dat ik niet voor verrassingen kan komen te staan. Grootste nadeel: het kost weer centen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten