woensdag 23 april 2014

De E-Orca als forensvelomobiel

Wie de blog al een poosje volgt, kon vorig jaar de testverslagen lezen na de ritten met de eWAW, eMango en E-Orca. De keuze die ik maakte, was voor sommigen een verrassing en voor anderen zeer logisch.

Het blijft altijd afwachten of die beslissing achteraf gezien de juiste was. Eigenlijk kun je het nooit echt weten, want een andere keuze kon, alles samen, even goed uitvallen.
Maar goed, de E-Orca kwam dus in huis en werd vanaf december 2013 gebruikt voor voornamelijk woon-werk verplaatsingen.

Nu heeft die velomobiel al ruim 4000 km op de teller. Op de initiële problemen met de ondersteuning na, heeft de velomobiel nog geen enkel defect gekend dat aan het voertuig toe te schrijven is. Goed, ik had een lekke band in februari, maar dat kan met elke fiets voorvallen. Voor de rest verloor ik nog geen minuut door problemen. Integendeel: het gaat een pak vlotter dan met de Alleweder.

Eén van de eisen bij de selectie was het gebruiksgemak, in de zin van
  • instappen zonder veel te moeten nadenken over wat je aan hebt
  • bagage vlot kunnen wegstoppen, zonder specifieke routines (eten moet op die plaats, voor een trui of jas kan het enkel daar, ...)
  • betrouwbaarheid en beperkt onderhoud
Tot op heden blijkt de Orca dat allemaal waar te maken: geen kettingsmeer aan de broek of benen, nog niets moeten bijstellen. Gewoon fietsen en niets anders.
Uiteindelijk is dat voor een forensfiets belangrijk: je moet je woon-werk verplaatsing vlot kunnen maken, door weer en wind, in alle veiligheid. Nu is dat laatste natuurlijk relatief. Iedere ligfietser of velonaut kent die vragen en opmerkingen wel: "is dat wel veilig?" of "ik vind dat toch gevaarlijk". De enige confrontaties die ik had, die gevaar konden opleveren, waren er telkens met automobilisten die vonden dat hun voertuig blijkbaar voorrang heeft op iets wat geen auto is (lees: kleiner en lichter, dus voor hen in alle veiligheid aan te rijden; het recht van de sterkste dus). Dat heeft niets met "onzichtbaar" te maken.

Dat doet me eraan denken dat ik helemaal in het begin een aanpassing deed om de zichtbaarheid te verbeteren: in de spaken van de gietwielen werd reflecterende folie aangebracht.

Zwarte reflecterende folie (3M) in de spaken
Maar nog eens: dat is geen defect, geen gebrek, maar iets waarvan ik dacht "dat moet nog beter kunnen".

Woon-werkverkeer met de Orca betekent: fietsschoenen aantrekken - er zitten namelijk tweezijdige klikpedalen (Shimano PD-M525) in -, spullen achterin gooien en fietsen.

gesloten aandrijving
bagageruimte (met pomp)
Ik hoef amper rekening te houden met weersomstandigheden - enkel een laagje meer of minder aantrekken - en ook voor de rest hoeft er niet vooruit gepland te worden. Simpelweg routine dus.

Conclusie na 4000 km: de Orca doet precies wat ik ervan verwachtte.

Eindnoot: de keuze werd gemaakt in functie van het woon-werk verkeer. Mocht het doel anders geweest zijn, bijvoorbeeld voornamelijk recreatieve verplaatsingen, dan had ik wellicht andere velomobielen (of helemaal geen velomobiel) in het vizier gehad. Op dat moment primeren andere kenmerken (performantie in de zin van minimaal gewicht en maximale snelheid, bijvoorbeeld) dan bij het forenzen. Dat neemt niet weg dat de Orca het ook prima doet als reisfiets (langere afstanden zijn voor de komende maanden) en om boodschappen te doen, maar daarover volgt in een later bericht meer.

4 opmerkingen:

  1. Het blijft een pracht van een velomobiel dat is zeker! De afwerking ziet er nagenoeg perfect uit binnen, en je bent tevreden met je keuze, prima dus!
    De zoektocht naar een vervanger van e-FAW sprak me indertijd erg aan, je ging als voorbeeld voor iedereen te werk. Rustig en objectief, met inderdaad ook voor mij een iets verrassende keuze, ik had verwacht dat het een e-WAW zou worden, in verband met de lokatie.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, dat was inderdaad een minpunt voor Flevobike. In heel België is er geen enkel officieel servicepunt. Meer nog: voor de hele Benelux is enkel Flevobike zelf verdeler voor de Orca. Maar aangezien ik zowat alle fietsonderhoud zelf doe, leek dit me niet onoverkomelijk.
      Het was een afweging en die was niet altijd even makkelijk. Een gevolg is dat ik binnenkort naar Dronten trek voor het eerste onderhoud, maar dat beschouw ik als een combinatie van een mooie fietstrip en een "stage" om het zelf te kunnen doen daarna.
      Met een product van Velomobiel.nl of Sinner was het probleem bijna hetzelfde tot voor kort. Nu is Fietser.be (de WAW-ontwikkelaar) ondertussen officieel verdeler van velomobiel.nl en wie weet worden ze dat ooit ook voor Flevobike (hoop doet leven).

      Verwijderen
    2. Tja Jan, wat kan ik zeggen? Ik ken het probleem, ook ik ben genoodzaakt tot zelfredzaamheid, net als bij jouw geen probleem in de meest voorkomende gevallen, gelukkig kan een mens veel zelf als je alles rustig vooraf bekijkt en ook vooral de juiste werktuigen en materialen in huis hebt.
      Leerzaam voor jezelf en niet vervelend om te doen, ondanks dat het resultaat er niet altijd professioneel uitziet is het voor mij vaak bevredigend. En als ik er veilig mee kan fietsen is het belangrijkste doel bereikt!
      Een vraag trouwens, maakt zo'n Rohloff naaf nou echt meer herrie dan een derailleur in een VM of valt dat mee? Iemand merkte dat ooit eens op namelijk.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    3. Wat die Rohloff betreft: geen idee. Je zou eigenlijk in dezelfde velomobiel verschillende configuraties moeten uitproberen, want de totale geluidsproductie varieert ook sterk. In de Orca is er geen keuze en daarenboven zit de naaf op een tussenas.
      Een Rohloff hoor je, zeker in de eerste 7 versnellingen, maar om dat herrie te noemen, dat is erover. Die Rohloff hoor je ook op een open ligfiets, trouwens.
      Dan hangt het weer af van hoeveel geluid de rest van de transmissie maakt. Kettingwielen zijn ook niet geluidloos te noemen en ik kan me voorstellen dat naargelang de opbouw, het aantal kettingwielen, de staat van de (smering van de) ketting, ... telkens weer andere geluiden de bovenhand halen.
      In de Orca maakt de heel korte ketting tussen de motor en de naaf meer geluid dan de naaf zelf, maar aangezien ik enkel mijn eigen Orca ken, weet ik niet in hoever dit normaal is. Ook dat gaan we bij het komende onderhoud na.

      Verwijderen