woensdag 30 juli 2014

even naar Arzon - dag 21

21 juli - dag 4 van de terugrit

Het is weer een vroege start vandaag: om 8u30 laat ik de camping achter me.

Eerst is het even zoeken naar het startpunt van de aanloop. Ik zoek een route die me terugbrengt naar de "Loire à Vélo", maar vind die pas aan de andere kant van Chinon.
Ook zoals zo dikwijls begint de rit met een flinke klim: kilometers lang gaat het bergop en weer behoorlijk steil. Zoals gebruikelijk ook, stijgt het verbruik van de ondersteuning naar een angstwekkende 10 Wh/km en meer, door het gewicht dat omhoog geduwd moet worden. Maar ik weet ondertussen dat dit nadien even snel weer daalt.

Chinon is zoals veel Franse kleine steden: een historisch centrum en aan één kant is daar een nieuwe stad bijgebouwd. In dit geval ligt dit boven - en voor mij voorbij - de oude stad. Dat betekent een heel eind door typische "moderne" Franse woonwijken: bepleisterde, goedkoop gezette en erg uniforme huizen, gevolgd door een "zone commercial" ofte een winkelcentrum.

In het doorgaan, in Fécamp, had ik bij de winkelketen Intersport een waterzak gekocht, omdat de Camelbak thuisgebleven was (lees: vergeten) en er op zo'n ritten heel wat liters vocht verbruikt worden. Toen ik die de dag erop wilde gebruiken, bleek de aansluiting gebarsten. Onbruikbaar dus, want het water liep eruit. Fécamp lag ondertussen al ruim 100 km achter me.
Ik nam me voor om de zak bij de volgende Intersport-zaak waar ik langs zou rijden om te wisselen. Hier, in Chinon, in een winkelcentrum, vond ik zo'n vestiging. Wel: "het spijt me, meneer, maar dat kan enkel omgeruild of nagezien worden in de winkel waar u het kocht"... Je meent het: zal ik even terugrijden naar Fécamp?... Zelfs na veel aandringen bleek het onmogelijk om er wat dan ook aan te verhelpen, maar de verkoper wou me wel een andere waterzak verkopen... Mooi niet. Bovendien was het volgens hem ook nog mijn eigen fout: "u moet dat eigenlijk onmiddellijk nazien als u uit de winkel komt".
Intersport heeft ook filialen in België, maar in die keten zullen ze me nooit meer zien.

Enfin, zodra ik weer aan de hoofdroute kom, langs de Loire, blijkt het eerste stuk van afgrijselijke kwaliteit te zijn.


Dit is eerder een wandelpad. Na wat kilometers hobbelen, wel in een schitterende omgeving, krijg ik als compensatie een heel eind prima asfalt onder de wielen: perfect aangelegd, prima gekante bochten, licht slingerend langs het water.



Zo gaat het door tot ik rond 13u in Tours aankom. Hier is het voor mij afgelopen met "Loire à Vélo" en schakel ik over naar de Sint-Jacobs fietsroute. We zien wel hoever we komen vandaag.




De Loire wordt hier vervangen door weidse vergezichten en majestueuze landschappen. Het groene, beboste van de Loire verandert in landbouwgebied.


Om 16u ben ik in Chateau-Renault en alweer is het een flinke klim om in het centrum te raken. Dat is eigenlijk ook logisch: veel van die plaatsjes liggen rond een vroegere burcht en burchten bouw je op strategische plaatsen, op hoogtes dus, vanwaar je de omgeving kunt controleren. Ondertussen zijn alweer 100 km afgelegd.

Zou ik het halen tot Vendome? De temperatuur bedraagt een aangename 23° C en er staat een stevige zijwind. Het reliëf is eerder glooiend en veel fietsbaarder dan dat in Normandië, met de vele korte, maar venijnige hellingen.


Het lukt dus: om 19u kom ik aan in Vendome. De "camping municipal" ligt zo goed als in het historische centrum.

Vandaag heb ik 138 km gereden.

"Vindocinum" (Vendome) is alweer een bezoekje waard.


Voor wie houdt van geschiedenis, is het hele traject ongelooflijk boeiend. Ik zou de dagafstand moeten halveren en veel meer bekijken, maar daarvoor ontbreekt de tijd.

Ondertussen bleek wel dat het handig is om naast de gps-tracks ook de gidsen (Loire à Vélo en Sint-Jacobs fietsroute) bij te hebben. In die gidsen vind je niet enkel veel informatie over wat langs de route te zien is, maar detailkaarten die kunnen helpen bij de hier en daar voorkomende omleidingen.

2 opmerkingen:

  1. Great photos. Too bad about your water bag. I am enjoying reading about your tour.
    Greetings from Canada
    Kevin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks, Kevin. I enjoyed the tour. I'm glad that writing about it is enjoyable too. France is a great country for bike (or velomobile) touring.

      Verwijderen