donderdag 31 juli 2014

even naar Arzon - dag 22

22 juli - dag 5 van de terugrit

De weersverwachtingen beloven een prachtige, maar hete dag.
De camping bleek prima gelegen en behoorlijk rustig, maar helaas loopt dichtbij de N10, die druk gebruikt wordt door vrachtverkeer. Al bij al is dit eigenlijk een van de betere kampeerplaatsen op de reis.

Ik maak er een rustige ochtend van. Het zonnetje doet zijn werk en droogt de tent en het grondzeil, zodat ik met droog materiaal kan aanzetten. Dat doe ik tegen 10u. Dit wordt dus een rustige dag, langs de Sint-Jacobs fietsroute. Die volgt een oude pelgrimsroute en dat merk je overal onderweg.


12de eeuwse afbeelding van Sint-Jacob
Onderweg kom ik langs veel plaatsen met een Gallo-Romeinse oorsprong. Dat merk je aan de plaatsnamen, die van het Latijn afkomstig zijn en aan de talloze oude, romaanse kerkjes.


Dit is een streek met een rijke geschiedenis!
De wegen zijn prima: mooi geasfalteerd, eerder vlak en erg rustig.


Dat is een voordeel van een route langs oude wegen: meestal ligt een eindje verder een nieuwere, bredere en rechtere weg, die door het autoverkeer gekozen wordt.

De route slingert vanmorgen grotendeels parallel met de Loir (niet de Loire). Dat is meteen de reden voor het relatief vlakke parcours.

Om 13u kom ik aan Chateaudun, dat gedomineerd wordt door een indrukwekkende burcht.


Zoals gebruikelijk staat die op een hoogte en ook zoals gebruikelijk, moet ik tot aan de burcht klimmen...


Dit is een pittig stukje!
Hierna verandert het landschap: het wordt golvend, met lange hellingen.
De camera werd zorgvuldig waterpas gehouden
De route slingert links en rechts van de (quasi kaarsrechte) N10 en gaat langs eindeloze graanakkers en imposante hoeven.

Het thema voor de rest van de dag (en de dagen erna)
Rond 13u30 las ik een pauze in. Ondertussen is al 60 km afgelegd.

Warm en amper schaduw
Daarna gaat het de hele namiddag langs eindeloze velden, tot ik om 17u30 in Chartres aankom.

Kathedraaltorens in de verte, maar ik ben er nog niet!
Het is welletjes geweest: er stond vandaag een strakke wind en die had ik voortdurend op kop. Dat is vermoeiend rijden, ondanks de stroomlijn.

Ondertussen passeer ik nog een bord dat duidelijk maakt waarom in Frankrijk fietsers zoveel plaats krijgen.


Ik vermoed een belangrijke andere reden: in tegenstelling tot in België, zie je hier behoorlijk wat "gendarmerie" op de wegen en reken maar dat ze controleren!

De grond ziet er behoorlijk nat uit en hier en daar liggen plassen op de kampeerplaatsen. Ik hoor dat het hier gisteren flink geregend heeft.

De gps vermeldt dat ik sinds de aanvang van de terugweg 618 km reed, waarvan 113 vandaag.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten