dinsdag 2 december 2014

Millimeterwerk

Deze keer een kort bericht, zonder foto's of andere illustratie.

Gisteravond, na het werk, reed ik de gewone route op weg naar huis. Het eerste stukje gaat over een fietspad langs een eerder drukke weg (de Stationsstraat in Gavere). Terwijl ik daar reed, aan zowat 25 tot 30 km/u, kwam plots een auto vanop een oprit achterwaarts op me af. Vooraf kon ik die niet zien, want langs de woningen in dat stuk staat een hoge haag. Ik zag twee achterlichten op de zijkant van de Orca aanstormen.

Veel kun je niet doen op zo'n moment. Om te remmen was het al veel te laat, dus hard op de pedalen duwen was de enige mogelijkheid. De auto zal de achterkant van de Orca op een haar na gemist hebben. Ik ben benieuwd of de bestuurder ook maar beseft heeft wat hij/zij bijna veroorzaakte.

Gelukkig gebeurt dit uiterst zelden, want het is niet iets wat je graag meemaakt.

9 opmerkingen:

  1. Door het oog van de naald dus.......meestal hebben we mazzel in het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed weggekomen deze keer! Zonder geluk vaart niemand wel, gelukkig gaat het in 90% van de gevallen goed, en blijft het een bijna ongeluk.

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haagjes, de grootste vijand van de velomobiel. Gelukkig is het goed gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was geen haagje, maar een HAAG. De knipperlamp zit op 1,10m, maar ook dat was ruim onder de bovenkant. Mocht die bestuurder nu wat bedachtzamer achteruit gereden hebben...

      Verwijderen
  4. Hoi Jan, het is goed afgelopen, maar kan zich dus zo weer voordoen op deze plek. Vervelend, dat rijdt toch minder lekker.

    Groet, Wilco.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb eens gezien dat een oude vrouw met 2 km/h een enorme stationwagen achteruit de straat op reed. En daarmee een andere oude vrouw van de fiets ramde. Geen hegjes, brede stoep, 100% overzicht.

    De bestuurster stapte daarna uit en zei tegen de vrouw op de grond "U moet wel uitkijken als ik achteruit rijd."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Typisch automobilisten-antwoord. Zo hoorde ik recent van een fietser die tegen een plots openzwaaiende portier knalde. Een voetganger zag het gebeuren en ging direct naar de bestuurder om te vragen of alles in orde was. Op de vraag van de op de grond liggende fietser -"en ik dan?" - reageerde hij met "je moet maar met de auto rijden"...

      Verwijderen
    2. Nah, in het geval waar ik getuige van was waren zowel de fietsster als de automobiliste wat mij betreft niet vaardig genoeg om deel te nemen aan het verkeer. Mevrouw op de fiets reeds met een slakkengang en het eerste teken dat ze auto uberhaupt gezien had was toen ze er midden achter zat, ze stopte met trappen en begon te gillen. Toen ze om ging kwam er een aantal bierflesjes uit de fietstassen rollen.

      Maar die aso-automobilisten zijn er inderdaad genoeg van. Vallen in dezelfde categorie als fietsers zonder licht en voetgangers met honden op het fietspad.

      Verwijderen
  6. Phoe, vervelend verhaal Jan. Als de heg hoog is ook bepaald niet ongevaarlijk voor een willekeurig passerende bukfietser. Beperkt opbeurende gedachte is misschien dat als het tot een aanrijding was gekomen je waarschijnlijk toch nog redelijk beschermd was geweest, zie m'n ervaring van januari 2012. Maar je wilt het niet meemaken...!

    BeantwoordenVerwijderen