woensdag 14 januari 2015

Flevobike velomobieldakje en ruitjes in stormweer

Eind 2013 reed ik de toen nagelnieuwe Orca van Dordrecht naar Gent door bar slecht weer (van Dronten tot Dordrecht kreeg ik een lift van Arjan Vrielink). Al die eerste dag waaide de kap een stuk open bij hevige zijwind.
Achteraf leerde ik dat dit het gevolg is van de vorm van het velomobieldakje, dat als een vliegtuigvleugel werkt en dus lift creëert. Nu kan dat enkel met een Versatile/Orca voorvallen omdat je daar een scharnierende kap hebt, waar het dakje op vastgemaakt is. Bij voldoende wind is er genoeg onderdruk om het dakje én de kap op te tillen. De achterkant gaat dan 10 à 15 cm omhoog.

Bij het afhalen in Dronten en het jaar ervoor bij de Oliebollentocht in Zwolle, had ik al gezien dat Johan Vrielink op zijn E-Orca zijruitjes geknutseld had.


Dat leek me interessant, want als je de luchtstroom onder het dakje kunt beperken, verminder je de lift ook.
Na lang uitstellen kwam ik er vorige maand eindelijk toe om die uit een stuk polycarbonaat te knippen.


Dat ze hielpen tegen de regen bij zijwind werd al snel duidelijk. Of ze wat zouden doen tegen die "lift" kon ik maar merken indien de wind hard genoeg en vanuit de "goede" hoek zou waaien. De voorbije week was geknipt hiervoor: windkracht 6 met windstoten van meer dan 80 km/u.

Het resultaat is prima: geen striemende regen meer die via de zijkant binnen waait en de hele kap blijft keurig op zijn plaats. De combinatie van het schuimdeksel (met ingewerkt minivizier), velomobieldakje en ruitjes houdt zowat alle water buiten. Enkel bij echte plensbuien komen spatten binnen. Misschien kan de oplossing waar Wim Schermer aan werkt dat ook nog verhelpen (hoewel het zeer zelden voorvalt) en misschien is iets zoals het Ventisit-materiaal hier wel voor geschikt. Dat is namelijk poreus (druppels spatten niet meer uiteen), ongevoelig voor vocht en UV-bestendig.

Wat de ruitjes betreft, zie ik nog een kleine verbetering: de volgende maak ik 10 cm langer, waardoor ze naar de voorkant nog wat beter afsluiten. Het belang hiervan is dat er nu spatten binnenwaaien die langs de stangen die het dakje in vorm houden omhoog geblazen worden. Indien aan de binnenkant daarvan een strookje polycarbonaat zit, moet dat het water wegleiden. Daarnaast heeft het, vermoed ik, geen enkel nut om het ruitje zo kort te laten. Het enige wat van belang kan zijn, is dat ik een onbelemmerd zicht houd op de spiegels.

3 opmerkingen:

  1. Ik had de laatste weken ook al verschillende keren de kap van mijn Versatile moeten tegen houden omdat hij open waaide. Dit fenomeen doet zich meestal voor bij veel wind en zoals je zegt met het dakje er op. Maar vorig jaar had ik tijdens zo'n wind mijn dakje al eens verwijderd maar dan het gat dicht gemaakt met de stoffen sluiting en ook dan heb ik verschillende malen lift zien ontstaan. Waarschijnlijk werd dit veroorzaakt door wind die door de voetengaten naar binnen kwam en daar niet meer weg kon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel: vanmorgen reed ik naar het werk met windkracht 6 en stoten tot 80 km/u volgens de radio. Bepaalde stukken kwam de wind van ergens tussen 45 en 90° ten opzichte van de voorkant. De kap bewoog niet. De ruitjes doen dus hun werk.

      Verwijderen