donderdag 26 maart 2015

Het nut van antilek-binnenbanden

Met af en toe een exploderende binnenband slinkt het voorraadje reservebanden snel. Toen ik onlangs bij Decathlon langs ging, zag ik in hun afdeling met fietsonderdelen 20" binnenbanden met antilek-vloeistof liggen. Dat leek me wel iets om te testen.


De rechter band is de band die het meest te lijden heeft van priklekken: die band loopt het dichtst langs de zijkant van de weg en pikt dus het meeste vuil op. Dat was dus waar de test-binnenband zou terechtkomen. Voor gewichtsfreaks: niet doen! Een binnenband met antilekvloeistof weegt aanzienlijk meer: 272g tegenover 140g voor een standaard Schwalbe AV7. Dat is evident: die vloeistof komt bovenop het gewicht van de band.
Ook als reserve binnenband is deze minder geschikt: hij neemt opgerold en in de verpakking ongeveer twee keer zoveel plaats in. Zowat het dubbele aan gewicht en twee keer het volume, dat is niet interessant als bagage. Om thuis te bewaren of om meteen te monteren is het dan weer wel de moeite.

Nog geen week later merkte ik tijdens een controle van de bandendruk iets verdachts in het loopvlak van alweer die rechter band. Er zat een sneetje in en rond die snee oogde het vochtig. Ook op de garagevloer waren verdachte vlekken te dien. Ik draaide de ventieldop eraf en liet wat druk af, waarna er luchtbellen door de buitenband kwamen. Niet goed...
De band ging eraf en toen was duidelijk dat de binnenband ook geperforeerd was. De druk was amper verminderd, dus die vloeistof werkt wel!

Uit het loopvlak haalde ik een flinke, vlijmscherpe glassplinter die zich door de antileklaag gewerkt had. In een Tryker is die niet zo dik als in een Marathon, en van dubbellaags nylon in plaats van dik rubber, maar als ik die splinter zag, had ik er mijn twijfels bij of dat ook maar enig verschil zou gemaakt hebben.

Helaas heeft de vreugde niet lang geduurd: door onzorgvuldige montage van de band is bij het oppompen de binnenband alweer ontploft.  Deze keer pleit ik schuldig. Het was helemaal mijn fout, want aan de binnenkant (in de wielkast) lag de hieldraad een stuk naast de velg.

Gelukkig had ik ondertussen ook een Schwalbe AV7 in huis gehaald en die kon meteen gebruikt worden.

Tijdens het shoppen merkte ik trouwens grote prijsverschillen: een Schwalbe AV7 in 20" heeft een richtprijs van € 7. Dat is de prijs die je er bij de fietshandelaar voor betaalt. Via internet vind je ze voor minder dan € 5 (bij Rose zelfs minder dan € 4), maar dan komen er weer verzendkosten bij.
Bij Decathlon koop je een equivalent van het huismerk voor € 3 of minder dan de helft! Ik zal die laatste eens uittesten.

2 opmerkingen:

  1. Van Walter H. kreeg ik eens de tip dat als je online iets bestelt en je voldoet net niet aan het minimumbedrag voor gratis verzending, om dan nog wat extra reserveonderdelen erbij te bestellen, zoals binnenbanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet alle winkels doen aan gratis verzenden boven een bepaald bedrag.

    Ik heb Rose op fietsafstand :D

    Een retourtje voor 2 sets nieuwe banden heeft me mooi 28 euro bespaard :)

    BeantwoordenVerwijderen