donderdag 14 mei 2015

Eerste echte onderhoudswerk

De E-Orca heeft er ondertussen 18.000 km op zitten. 18.000 km met af en toe een lekke band, meer niet. Tot een tweetal weken geleden de fiets krakende geluiden maakte, bij elke bocht, bij elk putje of bultje in de weg. Het geluid kwam van rechtsvoor, meer kon ik niet zomaar determineren.

Vanmorgen ging het rechterwiel eraf en met wat duwen en wringen werd de bron gevonden: het voorste kogelkopje, zowat onder de fiets.

Het wiel verwijderd en de spoorstang losgemaakt
Om daarbij te kunnen moet enkel één moer binnenin losgemaakt worden. Met wat siliconenspray werd het inwendige weer gesmeerd.


Nu is het afwachten of dat voldoende is. De kans bestaat dat het gekraak over enkele weken weerkeert en dan zal er niets anders op zitten dan het stuk te vervangen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd

3 opmerkingen:

  1. Wat mij opvalt op één van je foto's is dat de remankerplaat met de reactieplaat naar boven is gemonteerd. Bij mij heeft dit heel veel problemen opgeleverd doordat het als een waterbrugje werkt waardoor er water de remtrommel inloopt bij regen. Corrosie, stroef bewegen van het remmechanisme en snelle slijtage van de remvoeringen was het gevolg. Nadat ik de remankerplaat 180graden heb gedraaid waren de problemen over. Al jaren worden de Questen met de remankerplaten naar beneden gericht uitgevoerd maar mijn fiets is nog van een eerdere serie.
    Jij hebt hier geen problemen door?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat had ik op jouw blog gelezen. Neen, ik heb geen verschil ondervonden tussen remmen in droge of natte omstandigheden. Als je de ankerplaat omkeert, krijg je dan geen water in de remkabels? Want in dat geval zit de opening bovenaan...

      Verwijderen
    2. Nee hoor, de remkabel komt nog steeds van boven. De buitenkabel zit dan vast op de hevel, de binnenkabel 'trekt' aan de remankerplaat. Zie maar de foto's bij één van mijn laatste berichten op mijn blogje.

      Verwijderen