vrijdag 22 mei 2015

Minivizier voor de Orca: de handleiding

Versie 2.0 van het minivizier valt heel erg mee.


Het ontwerp past, naar mijn mening, bij de strakke lijnen van de Orca.
Belangrijker nog: het doe wat het moet.

Net zoals versie 1 leidt het de luchtstroom over mijn hoofd, waardoor het veel stiller rijden wordt en waardoor ook irritante vliegjes en stofjes over mijn hoofd geleid worden.
Maar - heel belangrijk - versie 2 houdt ook de regen buiten. Dat wil zeggen: waar het water bij het eerste ontwerp tussen de kap en het vizier naar binnen druppelde, kan dat nu niet meer.
En tenslotte is de bevestiging met zuignappen helemaal zoals het hoort. Het houdt - wat moet - en het laat geen sporen na op de kap.

Dus is versie 2.0 voor mij goedgekeurd.

Voor wie voor zijn Orca ook zo'n ruitje wil, volgt hieronder een handleiding.

Het nodige materiaal:
  • een stuk polycarbonaat van 300 x 100 mm, 1 mm dik
  • drie zuignappen
In mijn geval was het vizier voorgesneden (stockrest van het vizier dat bij WAW 3 gebruikt werd. De vorm heb ik ingescand.


Grootste lengte: 286 mm
Grootste breedtez: 75 mm

De zuignappen zijn dezelfde die Flevobike gebruikt bij de schuimkap voor de Orca. Ze zien er zo uit.


Het enige wat nog moest gebeuren, was het ombuigen van de lippen voor het vizier. Dat deed ik met een verfstripper met spleetvormige opening. Daarmee wordt het polycarbonaat plaatselijk opgewarmd - handschoenen gebruiken! - tot het flexibel wordt, waarna het in de juiste hoe gebogen wordt.

De gaatjes voor de zuignappen ruimde ik tot ze 4 mm groot waren. Gewoon uitboren met een gepaste boor, meer hoef je niet te doen.

De middelste zuignap positioneer je zowat 5 cm voor de opening in de kap en met de twee buitenste bepaal je de buiging van het vizier.

Het leuke eraan is dat je de grote ventilatieopening in je kap behoudt, met het bijhorende ruime zicht, maar dat je wel de rijwind wegleidt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten