zondag 22 november 2015

Breaking news: wintervoorbereiding

Dit is een jaarlijks weerkerende actie: de velomobiel (en de andere fietsen) winterklaar maken.
De winter in onze regio is vooral koud en nat. 'Koud' betekent dat de Orca een beetje warmer mag worden en 'nat' houdt vooral in dat de banden hun grip niet mogen verliezen.

Voetengat afdichten

Tegen 'koud' heb ik het idee van vorig jaar verder uitgewerkt. Het voetengat is opnieuw afgesloten, maar deze keer hopelijk op een betrouwbare manier.

Tijdens de installatie vorige winter
Het resultaat
Het kanaalplastic ('Coroplast') van vorig jaar bleek veel te broos en heeft het geen maand uitgehouden. Het concept - afsluiten van de voetengaten - bleek wel goed te werken.

Op zolder vond ik nog een vergeten polycarbonaatplaat van 2 mm. Die is niet UV-bestendig, maar voor de onderkant van een velomobiel maakt dat niet veel uit. Uit die plaat sneed ik (met een breekmes) een stuk van 38 op 43 cm. Aan de voorkant kwam hier aan strook aluminium bovenop en het geheel werd onder de bodem van de Orca vastgeschroefd.

Zo zie je er eigenlijk niks van
Aan de onderkant is het duidelijker
Die strook aluminium zit daar omdat de voorkant van de opening in alle richtingen gekromd is. Het (gelamineerde) aluminium kan de materiaalspanning beter verdelen.

Met de nieuwe plaat polycarbonaat is het een bizar zicht vanuit de E-Orca: je merkt niet dat er iets zit. Dat zal waarschijnlijk niet lang zo blijven.

De ervaring vorige winter was dat de binnentemperatuur heel wat aangenamer blijft een keer die grote ventilatie-opening afgesloten is. Mocht het gebeuren dat het sneeuwt, dan wervelen de vlokken ook niet binnen via die weg.

Een bijkomend voordeel is dat het rendement verhoogt: door het gat af te sluiten, verminder je de luchtweerstand van de velomobiel. Het is niet voor niets dat de DF standaard helemaal gesloten is.

Het bezwaar dat je niet meer kunt 'flintstonen' geldt eigenlijk niet op een gekende route. Achteruit rijden moet je voornamelijk doen bij een onvoorziene hindernis of een te krappe bocht. Op een traject dat je dagelijks aflegt, zijn dergelijke verrassingen nogal onwaarschijnlijk. Daarenboven is dat met een Orca - met een draaicirkel van 6m - bijna nooit nodig. Als het echt moet, stap ik maar uit.

Bandenwissel

Tegen 'nat' was de maatregel veel eenvoudiger: de Energizer Plus 47-406 werd verwisseld voor de CX Comp in dezelfde maat, die ik bij een bezoek aan Flevobike meekreeg. 


Dit is een noppenband en die zou beter overweg moeten kunnen met modder en sneeuw.

CX Comp profiel (foto: Schwalbe)
Het risico op lekken met deze band is wat groter: de Energizer Plus is een volle neef van de Marathon. Met de Energizer heb ik op 12.000 km (hij is nog niet op) welgeteld één keer lek gereden. Toen was niets te vinden in de buitenband, dus het kan evengoed slijtage van de binnenband zijn of een zandkorrel die erdoor sleet.

Energizer Plus (foto: Schwalbe)
De CX Comp 47-406 heeft Kevlar Guard als antileklaag en weegt 425 g. De Energizer Plus 47-406 beschikt over een Greenguard laag en weegt 640 g (volgens Schwalbe). Ze spelen ook in een andere prijsklasse: de Energizer kost zowat het dubbele. De adviesprijs van de CX Comp bedraagt € 15,90; die van de Energizer Plus € 28,90.

Ondanks de slechte ervaring met de CX Comp bij aanvang - hij was lek na amper 70 km - geef ik hem nog een kans.


Vervelend: lekke achterband op weg naar het werk
Speciaal voor de gelegenheid werd een boompje omgezaagd...

Vooraan blijven voorlopig de Trykers liggen. Het zou kunnen dat die binnenkort vervangen worden door Shredda's (de vouwversie) als winterbanden. Dat is nog niet zeker: de Marathon Plus is ook nog steeds een kandidaat. Die heet de ideale winterband te zijn.

5 opmerkingen:

  1. dat ziet er goed uit! Nog eens bedankt voor de uitleg afgelopen zaterdag!
    Heb Flevobike al gecontacteerd om bij hen een grotere testrit te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afhankelijk van hoe dringend het is: rond nieuwjaar verwacht Fietser.be een nieuwe test E-Orca. Ga je naar Dronten, doe ze de groeten bij Flevobike!

      Verwijderen
  2. Voetengaten al dicht Jan? Bij -4 ºC vind ik het nog niet te koud, met winterschoenen aan valt het voor mij nog goed te doen met de gaten open. Als het richting -10 gaat dan gaan de voetenbakjes er weer in, eerder niet! ☻
    Maar dat is natuurlijk een individuele keus, die ieder voor zich maakt.....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri, ik weet dat het vroeg is, maar:
      - nu had ik er tijd voor
      - ik wilde het nieuwe idee uitproberen
      - het zou ook in snelheid en vermogen verschil moeten maken
      - hier in het zuiden vinden we het sneller koud ;-)

      Groeten, Jan

      Verwijderen
  3. Ik ben blij dat mijn voetgaten standaard al dicht zijn.
    En inderdaad op de normale route geen probleem.
    En met de draaicirkel van ahum.... Iets meer als de Orca lukt dat prima. Het begrip winterschoenen ken ik dan ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen