woensdag 25 november 2015

fietskamperen met de velomobiel - materiaal (5): allerlei kampeerspullen

Nu neem ik wat zaken samen, omdat er niet zoveel over te vertellen valt. Ze zijn wel onontbeerlijk tot erg handig.

De premisse: als het gaat om trekken, te voet of met de fiets, moet je materiaal licht en compact zijn. Hoe licht en hoe compact, dat kies je natuurlijk zelf, maar het uiteindelijke doel is dat je het kunt meenemen. In mijn geval is dat op/in de fiets.

Ter vergelijking: de oude slaapzak tegenover de nieuwe, de tent en de slaapmat.


Groen is de tent, oranje de slaapmat en grijs de slaapzak.
Dit maakt wel duidelijk dat er behoorlijke verschillen zijn in volume. Zo'n slaapzak als die bovenaan in beeld, gecombineerd met een tent van 25 kg die ingepakt een halve velomobiel in beslag neemt, vorm geen goed vertrekpunt.

Tarp

Omdat de tent niet beschikt over een voortent, gaat een lichte tarp mee. Die kan, als het nodig is, voor de tent gespannen worden en hij vormt zo een afdak. Bij nat weer beschik ik op die manier over een kookplaats en 's nachts kan de velomobiel eronder gestald worden.
Bij felle zon creëert een tarp een prima schaduwplek.

Tent en tarp in Bretagne in 2013
In het begin is het even uitzoeken hoe je die aan de tent bevestigt. Omdat de Vaude Mark een extern buizenstelsel heeft, zijn er ruim voldoende aanhechtingspunten. Nu gaat een oude, stalen tentpaal mee als steun. Die zie je hierboven net achter de Birdy.

Op de 'aan te schaffen'-lijst staan twee uitschuifbare aluminium palen. Weegt minder en is makkelijker in te stellen. Met twee (of nog beter: met drie) kun je de tarp ook aan één kant open zetten. Zo'n tarp is niet zelfdragend - wat mijn tent wel is - en vraagt vooral veel scheerlijnen om op te zetten. Dat moet secuur gebeuren, want het is tenslotte één groot zeil dat veel wind vangt.

Slaapmat

Bij trekkers zijn vooral Thermarest en Exped goed vertegenwoordigd. Die merken hebben dan ook een heel uitgebreid gamma in het aanbod. Ik koos voor een Vaude. De Norrsken is een kruising tussen een mat en een luchtmatras. 
Foto: Vaude
Deze is niet zelfopblazend, maar er zit een Primaloft isolatielaag in, waardoor hij ook in het tussenseizoen de kou weg houdt.
Wat erg meevalt, is het gewicht (600g) en het pakvolume. Opgeblazen blijft het wel een comfortabele mat (183 x 53 x 5,5 cm).
Een nadeel is het feit dat het in essentie een luchtmatras is. Je moet het ding dus telkens opblazen (en het kan lek raken). Daarom staat op mijn verzendlijstje nog de bijhorende Pump Pillow.
De lucht eruit laten gaat wel erg vlot. Dan wordt het een compact rolletje (zie de eerste foto).

Slaapzak

Ik had al een aantal slaapzakken in huis, maar wat er was, voldeed niet aan de vereisten voor het fietskamperen. Er is een heel warme, lekker comfortabele mummieslaapzak die voldoet tot -10° C. Helaas weegt het ding anderhalve kilogram en het pakvolume is ook niet mis.


Slaapzakken in verschillende formaten
Niet bruikbaar dus.

Dan is er nog een rechthoekige slaapzak, maar die is dan weer enkel geschikt voor in de zomer en daarenboven is hij ook niet compact op te bergen.
Er was dus een nieuwe nodig. Dit werd een donsslaapzak, geschikt tot minimum 5° C. Ik koos voor de Lafuma Warm 'n Light. Net als de slaapmat weegt deze 600 g.



Omdat de temperatuur soms wel behoorlijk kan dalen, wordt deze aangevuld met een slaapzaklaken. Als het echt warm is, is zo'n laken voldoende. Dan heb je geen slaapzak nodig. Wordt het dan weer frisser, dan kan het laken in de slaapzak. Het biedt ook het voordeel dat het makkelijk te wassen is, makkelijker dan een donsslaapzak.
Op lange trips gaat nog een smalle fleecedeken mee. Die kan op de matras, met de lakenzak erop bij warme nachten: zo'n deken laat zweet beter door dan het oppervlak van de slaapmat. Wordt het frisser dan verwacht, dan kan de deken over de slaapzak. Ik weet het: ook dat neemt plaats in en weegt wat, maar het blijft een compacte en lichte oplossing.

Kleding

In de velomobiel gebruik ik al jaren loopkleding. Fietskledij, met zakken op de rug en een (kunst-)zeem in de broek is niet handig/onnodig. Loopshirts en -broeken zijn makkelijk te vinden ook. Omdat het kunststof textiel is, slaat het ook geen vocht op en is het makkelijk te onderhouden.
Zodra het een beetje te doen is - dat geldt zeker op langere trips - draag ik als schoenen mijn Keen Arroyo Pedal sandalen.

Ze zijn soepel genoeg om mee te wandelen, ventileren ruim voldoende en zitten prima. Het enige nadeel is dat de EVA zolen na hele dagen fietsen geurtjes kunnen afgeven. Dat komt doordat het zweet blijft zitten tussen je voetzool en de kunststof zool. Stof en dergelijke zetten zich daarin vast. Nu is dat niet echt een probleem: je neemt de zolen eruit, schrobt ze even af onder de kraan en legt ze in de zon te drogen.
Indien het gaat om zomerse reizen met de velomobiel, heb je eigenlijk slechts die schoenen nodig.
Ook op BROL zijn ze er tevreden over.

De rest

Dan zijn er nog enkele onontbeerlijke accessoires:
  • een degelijke, lichte zonnebril. Mijn favoriet is een fotochromatische sportbril van bij Decathlon. Licht, niet duur en gaat al jaren mee. (uiteraard is die al lang niet meer leverbaar)
  • een pet, om bij zonnige dagen mijn hoofd wat te beschermen als ik (alweer) topless rij.
  • een éénpits gasvuurtje: een vintage Campingaz Super Bleuet (jaren '70)

De rechtse is zoals de mijne
Ik ben niet de enige die dit een zeer praktisch gasstelletje vind. In mijn favoriete fietsvakantieland, Frankrijk, is het nog steeds geen enkel probleem om hiervoor een gaspatroon te vinden. Uiteraard kan het compacter, lichter ... Dit is gewoon een functioneel stuk uit mijn trekkingverleden. Met één patroon doe ik gemiddeld een tweetal weken. Op zowat elke camping en in elk Frans grootwarenhuis (Match, Leclerc ...) vind je de C206 patronen.

Dan zijn er nog wat kleinere zaken zoals nylontouw (goed voor heel wat zaken), tape, een degelijk mes (in feite een tasje met een mes en twee multitools), herstelspullen voor de fiets (reserve binnen- en buitenband, klevers en vulcaniseerlijm) ...

Tot slot een tip die ik vorig jaar meekreeg van Francis, een beslagen fietstoerist (ongeveer 70 jaar en al een halve eeuw fietsreizen makend). Wil je wijn meenemen, dan gebruik je twee PET-flesjes van een halve liter. Giet de wijn uit de glazen fles over in die plastic flesjes. Ze wegen veel minder, nemen minder plaats in en de wijn bewaart ook wel enkele dagen. 't Is (zeker in Frankrijk) een prima 'smeermiddel' om op de camping vrienden te maken. 

7 opmerkingen:

  1. je hebt me met je laatste blogs over de streep getrokken om volgende zomer ook een fietsvakantie te doen met mijn Quest. ik vind je beschrijvingen erg handig en ga er zeker gebruik van maken.
    ik ben nu al bezig om enkele dingen aan te schaffen zodat ik ze al heb tegen dat het zover is. en nu is het ook een ideale tijd om ze te kopen want er zijn veel mensen die nu hun spullen van deze zomer verkopen dus kan ik er gemakkelijker en goedkoper aankopen. enkel qua kar ben ik er nog niet juist uit welke ik ga nemen. mij kennende zal het een omgebouwde kar worden met aangepaste zelfgespaakte wielen met een naafdynamo erin voor de verlichting van de kar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kurt. Nu tweedehands kopen is een prima oplossing! Wat die kar betreft: in de zomer is het al vroeg en ook heel lang klaar. Geen nood aan verlichting. De Cyclone is dan ook nog eens erg laag: het achterlicht van de Orca steekt er ver boven uit. Maar zelf een kar bouwen vind ik natuurlijk een mooie oplossing ;-)

      Verwijderen
  2. Hi Jan,
    Die keen spd schoenen, lopen die nu echt lekker of lopen net zo "slecht" als andere spd schoenen?
    Groet,
    Winand

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik leerde al dat er erg veel verschil in zit. Ooit begon ik, in de tijd met de Gforce trike, met een paar Nike spd-schoenen. Die hadden een stijve zool. Daar viel niet goed mee te lopen. Met wat ik nu heb, valt het over het algemeen mee. Er blijft natuurlijk in elke zool een staalplaatje zitten en dat kan af en toe klikken op de stenen of schuiven over kasseien, maar bij die Keen Arroyo's komt dat amper voor. Je kunt ermee wandelen en een heel eind ook.

      Verwijderen
  3. De keuze voor gasbrander is niet zo gek hoor! Mits verkrijgbaarheid geen probleem is. Dat ligt er aan waar je kampeert. Outback, wild kamperen, of vliegreizen kan gas lastig worden. Verder is het de meeste energie per gram. Dus zeer efficiënt en zeker ook super simpel in gebruik. De Jetboil is op dat gebied een all-in-one syteem. Voor meer weekse reizen is jou kooktoestel voldoende. Ligt er aan hoe je kookt. Echt koken en bereiden of een vriesdroogmaaltijd met water hydrateren. De laatste vergt weinig brandstof. (lees-brandertijd)
    Voor korte trips zou ik kiezen voor een systeem met snelwisselsysteem. Die kan compact worden opgeborgen door het uiteen te nemen. Past vaak in een pan. De brander zelf kan uiterst compact blijven tegenwoordig, al kan dat voor grotere pannen wat wiebelig worden. Nogmaals: de Jetboil is een systeem dat vast aan elkaar zit, met windscherm, ontsteking en een ribbelrand aan de panbodem voor goede warmte overdracht.
    Een wisseltank heeft het voordeel bovendien dat je kleinere blikjes kunt meenemen afgestemd op de tijd dat je hem denkt te gebruiken. Ze zijn ook veel lichter dan vaste gashouders die van staal zijn gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ....ik ben een vloeistofbrander man. Wasbenzine (Coleman), petroleum, spiritus, Bio-ethanol of 95% alcohol. Lekker spelen met super lichtgewicht en eigengemaakte brandertjes van bierblikjes e.d.
    Of juist oogstrelende koperen contracties en met ingewikkelde aansteekrituelen omgeven Primus of Optimus petroleum vergassers. Een belangrijk onderdeel van het kampeergebeuren voor mij. Je wenkbrauwen verschroeien, rooksignalen versturen, steekvlammen produceren, en je uitrusting naar benzine of petroleum laten stinken. Koken is bijzaak! :-D
    Die stoere aanblik van vette, zwarte geblakerde pannen krijg je er standaard bij.

    Voor wie dat nog niet genoeg is ontsteek je de brandstof niet met een clean piezo of gasaanstekertje, maar een heus vuurstaal met je mes dat uiteraard de afmeting van een klewang heeft. Alsof je er de hele dag je fietspad mee moet vrijhakken van welig tierend onkruid Haha! Een zakmes is voor padvinders! ;-D

    Zal niemand nu verbazen dat ik af en toe er ook op uit trek met een klapzaagje en bijl. Er gaat niets boven je eigen kampvuur bouwen. Al is het soms bescheiden met takjes en twijgjes in mijn opvouwbare titanium Vargo woodstove. Mannen blijven net kinderen. Ik doe mijn best ervoor in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lang geleden, in mijn scoutstijd, werd gekookt op een zelfgemaakt houtvuur. De pannen moesten telkens weer geschrobd worden met zand en bruine zeep om er alle roet van te krijgen. Staalwol? Veel te modern ;-)
      Geef me maar dat enkelpits-gasvuurtje. Zo lang het werkt, blijf ik het gebruiken. Werkt goed, de temperatuur is constant en het is behoorlijk milieuvriendelijk, ook omdat ik het zoveel decennia kan blijven gebruiken.

      Verwijderen