zaterdag 18 juni 2016

Flevobike: losse sprokkels

Een dagje en wat avonden met de heren Vrielink is altijd verrijkend.

Niet alleen hadden we het over de 'opvolger' van de Orca, die eigenlijk iets helemaal anders zal worden, maar ook over heel wat kleine zaken.

Schijfremmen

Op vrijdag vertrokken twee E-Orca's naar Flevelo, de Duitse verdeler. Allebei zo goed als full option en allebei met dubbel uitgevoerde Magura Big Twin schijfremmen. Of hoe maak je een E-Orca duur... (voor je erover begint: gelijk uitgevoerde velomobielen van om het even welke fabrikant kosten ongeveer evenveel). Reken maar 1000 euro extra voor de remmen.



Toen ik het er met Arjan over had, kreeg ik enkele interessante antwoorden.
  • Het experiment met de Hygia remmen is afgelopen: ze voldeden niet aan de eisen. Lopen te snel aan en de blokken slijten (daardoor) te snel. Magura is een andere klasse. 
  • Schijfremmen zijn enkel interessant voor wie veel in de bergen rijdt. Anders bieden ze geen meerwaarde; ze kosten dan enkel meer.
  • De boutjes van de remtrommels moet je geregeld controleren en aanhalen indien nodig: door de warmte-ontwikkeling bij het remmen (in lange afdalingen) kunnen ze loskomen.

Bestelstop en prijsherziening

Ik had het eerder al vernomen: Flevobike levert nog wel uit, maar voerde tijdelijk een bestelstop in. André bevestigde dit.
De reden: de prijs van de Orca is in jaren niet gewijzigd, maar de velomobiel is steeds luxueuzer geworden:
- display in de LiFePo accu




- meer elektronica (in de verlichting)

Dit wordt (als ik het goed heb) in huis gemaakt
- extra uitrusting die standaard werd
In een Orca zitten veel meer dan 1000 onderdelen; zowat 1800, als ik het goed onthouden heb. De assemblage kost ruim 100 manuren. Dit moet allemaal betaald worden. Daar bovenop is de productielijn erg lang:
  • de bovendelen worden in Tsjechië gemaakt
  • de onderkuip wordt in Dronten gefabriceerd
  • de assemblage gebeurt in Denemarken
Velomobiel-rompdelen nemen veel volume in, waardoor het transport vrij duur is.

Al die elementen maken de productie erg duur.
 
Op dit moment worden alle elementen op een rijtje gezet, waarna de prijs opnieuw bepaald zal worden. Het valt te verwachten dat die omhoog zal gaan. Hoeveel, dat is nog koffiedik kijken. Dus: wie aan een Orca dacht, zal even moeten wachten. Op dit moment kun je zelfs  niet bestellen.
Dat is natuurlijk pech voor de geïnteresseerden, maar het lijkt me wel een gezonde bedrijfsvoering. Tenslotte moet een bedrijf leefbaar blijven.

Velgen

Ik ben echt niet de enige die problemen ondervond met exploderende banden.



Ronny had op één rit, tijdens het Ligfietstreffen in Essen, maar liefst twee ontplofte binnenbanden, waarvan één na een pauze van een half uur. Vorige week hoorde ik van een andere Orcaan (uit Sinaai, Orca nr 19) dat haar velomobiel op zijn kant gegaan was nadat de achterband er tijdens een afdaling af liep.

Flevobike maakte een mal waar de velg in gemeten wordt. Op enkele seconden weten ze of die de juiste diameter heeft. Ik had de velg van Wim en Judith (uit Sinaai) mee en het was heel erg duidelijk dat die te klein was. Flevobike ruilt meteen om, zonder enig probleem.
Helaas is die mal de enig haalbare manier om de maat te nemen van de velg. Het verschil is zo klein, dat de omtrek meten niet volstaat.

Voor alle duidelijkheid: nadat mijn linkervelg gewisseld werd, was het probleem meteen van de baan. Geen bandexplosies meer sindsdien. Ook Ronny is van het euvel verlost.

Werkwijze bij Flevobike

Zoals opgemerkt werd in een reactie (Corn Dolly) bij de post over het onderhoud pakt Flevobike de zaken bijzonder grondig aan. Nu was dat natuurlijk op mijn vraag gebeurd: 'graag een groot onderhoud'. Daarbij werd duidelijk een (mentale) checklist afgewerkt.
Dan leer je ook de keerzijde van het onderhoudsarme concept kennen: omdat alles goed afgeschermd is, vraagt het veel tijd om aan de componenten te kunnen. Kijk maar wat er moet gebeuren om de olie van de Rohloffnaaf te verversen.


De achterbrug moet open om bij de Rohloffnaaf te komen
Hierbij moet ik meteen vermelden dat het vluggere alternatief niet zo goed blijkt. Vorig jaar, bij Fietser.be, deden we het als volgt: olie vervangen en weghalen via de kant van het motorhuis. Maar nu leerde ik dat je er namelijk de olie niet zomaar kunt uithalen, indien je de naaf niet kantelt. Het gaat dus wel snel, maar niet grondig. Het resultaat was dat er teveel olie in de naaf zat.

Dat alles leidt ertoe dat een uitgebreid onderhoud een dure aangelegenheid wordt. Vooral de werkuren hebben daarin een groot aandeel. Maar omdat het maar zo weinig moet gebeuren, zal dit wellicht niet kostelijker uitvallen dan bij andere velomobielen. Daarenboven heb ik nu de zekerheid dat alles nagezien en in orde is.

De toekomst

Flevobike broedt al een poos over een 'opvolger' voor de Orca. Daarbij zal een heel andere weg ingeslagen worden, maar wel een die een logisch vervolg is op het huidige concept. Daarover meer in een deze post. 

5 opmerkingen:

  1. Bestelstop? Prijsherziening? Blij dat ik net een jonge tweede hands e-orca op de kop heb kunnen tikken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Lijkt me niet eenvoudig, trouwens. Eerst bepalen wat de kosten zijn, dan daar een winstmarge bij rekenen en uiteindelijk beslissen of je product nog verkoopbaar zal zijn voor de prijs die hiervan het resultaat is.

      Verwijderen
  2. Weer fantastische info Jan. Waardeer ik zeer. Dank!
    Mag ik verklappen dat ik enkele weken geleden mallen van de Orca bij Intercitybike zag liggen? Mogelijk voor transport naar Roemenie? Geen zekerheid maar vermoeden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou kunnen. Ik hoorde dat er een probleem was om de onderkuipen in Dronten te blijven maken; diegene die ze maakte, kan het niet meer. Dan zou het logisch zijn om de productie te verplaatsen naar iemand die vertrouwd is met dergelijke zaken.

      Verwijderen
  3. Ondertussen geb ik bevestiging gekregen dat velomobiel.RO de body's van flevobike zal gaan produceren. Meer zelfs de kans is groot dat ook de body's van de Milan ook naar Roemenië verhuizen

    BeantwoordenVerwijderen