woensdag 14 september 2016

Luxeprobleem

Vlaanderen kreunt onder de hitte: half september en dagen achtereen meer dan 30° C.


De weerman zegt dat dit van 1901 geleden is. Dat is meer dan 100 jaar!
Er zijn nog warme septembermaanden geweest. Zoals in 1991, het geboortejaar van dochterlief. Toen was het ook heet, maar volgens de weerman minder dan nu.

De VW T4 Multivan heeft niets aan de gewoontes veranderd. Op één keer na, toen ik zoonlief en een vriend aan het station afgezet heb, blijf ik met de fiets naar het werk rijden. Dat is veel leuker, veel aangenamer en veel ontspannender. Na al die jaren kan ik nog elke keer genieten van het uitzicht, van de opkomende zon als ik aan de Schelde kom, van de geuren en kleuren van het landschap ... Ook de verbondenheid met andere fietsforenzen die ik elke dag weer kruis, maakt de rit de moeite waard.

Met die warmte is de fietskeuze wel een afweging. Dat kan natuurlijk enkel omdat er een keuze is. Neem ik de E-Orca, dan houdt de romp de warmte vast (gelukkig is mijn Orca wit), maar de ondersteuning zorgt er dan weer voor dat ik minder inspanning moet leveren.


Wordt het de Seiran, dan kan de warmte wel weg, maar ikzelf moet harder werken.


De Birdy en de Trek toerfiets tellen niet mee: op die 22 km verlies ik met die fietsen teveel tijd.

E-Orca of Seiran? Seiran of E-Orca?
In verplaatsingstijd maakt het 5 tot 10 minuten verschil. De beleving is totaal verschillend: binnen een beschermende cocon, maar met meer rijgeluiden of blootgesteld aan de elementen en meer betrokken bij de omgeving...

Ik doe het dus op zijn Belgisch: een compromis. Soms de E-Orca (meestal eigenlijk) en dan weer de Seiran. Ik sprak met mezelf af om toch één keer per week de rit met de Seiran te maken, zolang het weer het toestaat.

Wat ik met dat laatste bedoel: voor de Orca maakt het niet uit. Droog of stortregen; veel of weinig wind; modder, zand ... Alles is afgesloten, waardoor dit voor het onderhoud amper of geen verschil maakt. Met de Seiran is het anders. Een grotendeels open ketting, derailleur, een frame met hoekjes en kantjes... Slecht weer betekent niet enkel dat ik aangepaste kledij aan moet, maar dat er vaak gepoetst en gereinigd moet worden.
Vandaar dat de Seiran een mooi-weer-fiets is. Zoals nu dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten