zondag 23 oktober 2016

Wie het kleine niet eert...

... is het grote niet weerd, zegt een oud spreekwoord.

Ik had het al aangekondigd: dit jaar is het bijzonder druk op het werk. Sinds september valt het weer vaker wel dan niet voor dat ik opleidingen geeft. Vaak vinden die plaats in het Leuvense, in Herent.

Dat betekent 'multimodaal' verplaatsen: met de Birdy vouwfiets van thuis naar het grootste station van Vlaanderen - Gent Sint-Pieters -, vandaar met de trein naar Leuven en dan weer met de Birdy tot aan de bestemming.

Dat kan via een vlotte route: langs het kanaal van Leuven naar Mechelen en dan via de F3 fietssnelweg richting Brussel. Goed 5 km, vlak en mooi geasfalteerd. Onderweg rij ik langs enkele vestigingen van InBev: de grootste brouwerijholding ter wereld. Daar ruikt het dus constant naar het brouwproces.

Om het voor mezelf leuk te houden, varieer ik in de route, vooral in het weerkeren. Zoals ik al eens vermeldde, ligt tussen Herent en Leuven een heuvelrug. Heuvels vragen om te beklimmen, zelfs met een Birdy.

Vorige week was de Mollekensberg aan de beurt. 'Berg' is relatief: dit punt steekt ruim boven de omgeving uit, maar het hoogste punt bevindt zich 79m boven de zeespiegel volgens de kaart. Weer werd het een eind onverhard, waarbij OSMand op de smartphone me hielp om toch het station van Leuven te vinden.

Steiler dan het lijkt

Jawel: het is ondertussen herfst

Mooi voorbeeld van een holle weg
Zo zie ik nog wat van de omgeving en ben ik weer wat ontspannen vooraleer ik de drukbezette trein naar Gent weer op stap.
(foto's gemaakt met de smartphone) 


1 opmerking:

  1. Hallo Jan,

    Op mijn woon-werkroute ligt het hoogste punt ook op 78 tot 79 meter, de helling die er naar toe gaat heeft een stijgingspercentage van max. 8%, maar is nogal variabel onderweg, soms bijna vlak, soms wat steiler, en is zowat 2 km lang.
    Er zijn nog een paar hellingen, maar veel meer van route is vals plat, dat went ook nooit......☺

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen