zaterdag 18 november 2017

Nogmaals een bandenkwestie

Meer fietsen, meer variatie, meer rijplezier. Maar ook: meer fietsen bezitten is meer onderhoud, meer fietsen met defecten.

Toen ik de Thorax trike in huis haalde, lagen er banden op die er alle schijn van hadden dat ze er bij de levering al oplagen.
Vrij snel kwam er een naafmotor in een nieuw achterwiel in en van die gelegenheid maakte ik gebruik om meteen de achterband te vernieuwen. Nu ligt er een Schwalbe Marathon Tour op, een 47-622.


Voor de voorbanden dook ik in mijn voorraad. Daar vond ik nog een paar Hutchinson Greenville 40-406 bandjes, die ik jaren geleden voor 10 euro per stuk kocht bij Decathlon. Die kwamen in de plaats van de stokoude (denk ik) Marathons.


Gisteren reed ik met de Tangens naar Gent centrum om wat boodschappen te doen. Toen ik uit de bibliotheek naar de trike stapte, zag ik al van ver dat er een probleem was: de linkerband was nu al op twee weken evenveel keren lek geraakt. Zo midden in het centrum van Gent, tijdens een boodschappenrit, heb ik geen herstelspullen bij. Ik controleerde de buitenband en zag op meerdere plaatsen de groene antileklaag in het loopvlak. Dat betekent 'end of life'.

Heel toevallig was ik net op weg naar de fietsenhandelaar, dus heb ik de weg maar verdergezet, helemaal naar links gezeten en aan een veel lager tempo.


Bij Plum mocht ik gebruik maken van de werkplaats om zelf de band te wisselen. Ik kocht maar meteen twee nieuwe bandjes: Schwalbe Marathon - ook wel Greenguard genoemd, wegens geen 'plus' - in de maat 47-406. Dat is de maat waarop de trike voorzien is.

Hopelijk kan ik nu een poosje verder zonder lekken. Dat zou met die bandjes goed moeten lukken.

2 opmerkingen:

  1. Het hobbelt wel een beetje meer, de snelheid is 3 km/h lager, en het is oersaai, want je rijdt vrijwel niet lek. Greenguard. Maar mijn 50 km woonwerk kan ik de klok gelijk op zetten. Zelfs met glasbakken langs de route.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit geval wilde ik meteen nieuwe banden (minstens 1) en ik had weinig keuze: Marathon of Marathon+. Die laatste is nog trager, nog zwaarder nog minder comfortabel. Snelheid primeert niet op de trike, dus was die Marathon GG de beste optie op dat moment. Hopelijk gaan ze héél lang mee.

      Verwijderen