maandag 15 januari 2018

2018

2017 was een schitterend fietsjaar voor mij. Nu worden plannen gesmeed voor 2018.

Reisplannen

Na een op fietsvlak prachtig jaar - het beste tot nu toe - heb ik de smaak goed te pakken. Dat betekent natuurlijk dat er gedacht wordt over wat voor dit jaar mogelijk is. Een greep uit de ideeënbak:
- een langere fietsreis, reken twee tot drie weken, is zo goed als zeker. De katharenstreek (Carcassonne en omgeving) wordt het doel.

- een vervolg op de groeps-velomobieltrip van dit jaar (die liep langs de Maas). Dit is nog uit te werken, zowel wat het doel betreft, de route en het aantal deelnemers. Ook de periode is nog niet bepaald, hoewel september mee viel. Daar horen weer enkele voorwaarden bij, zoals voldoende interesse en de beschikbaarheid van de nodige vakantiedagen.

Aan de Maas, tussen Namen en Dinant
Een iets langer weekend om - ook weer in groep - het Vlaamse deel van het front van de Eerste Wereldoorlog te verkennen. Ook al een bijna-zekerheid. Vermoedelijk in het voorjaar.

Tyne Cot Cemetary
Dilemma: het jaarlijkse ligfietstreffen (deze keer zou het over de grens, in Zeeuws-Vlaanderen, te doen zijn) of toch een keer Spezi? Het kan niet elk weekend fietsen zijn, dus moet ik hier kiezen, want beide zaken liggen dicht bij elkaar. Of doe ik ze toch allebei?

Ligfietstreffen 2017 (Nieuwpoort)
Een ander, beter, traject zoeken om in de omgeving van Chimay te raken. Daar wonen namelijk vrienden en de streek vraagt gewoon om er naartoe te fietsen. Dat moet met de Orca, omwille van de afstand (minstens 160 km)

Betere route gezocht
Een vervolg op de 'hillbilly'-toer: een dagrit door heuvelend land, met de nadruk op niet-velomobielen. Dit is iets dat we met de ligfietsers vorig jaar voor het eerst deden en het werd sterk geapprecieerd.

Zicht op 'les Monts'
Hadrian's Cycleway: een fietstocht langs de muur van Hadrianus (Schotland). Dat kan ook 2019 worden: daar moet zowat heen en weer gereden worden (inspiratie: Bart Colson).
Hadrian's Wall, december 2017
Het eerste en laatste punt hebben een vervelend gemeenschappelijk kenmerk: er gaat noodgedwongen een flinke verplaatsing aan vooraf. Zowel de katharenstreek als de muur van Hadrianus liggen op pakweg 1000 km van huis. Naar daar fietsen is onbegonnen werk, rekening houdend met de beschikbare tijd. Dat wordt dus niet de E-Orca, maar telkens wellicht eTangens. Die kan achterin de auto. Voor sommige zaken is de Seiran ook een alternatief: die kan gewoon op de fietsendrager. Het gaat wel telkens om streken met flinke hellingen. Dan geef ik de voorkeur aan de trike.

Een belangrijk element bij de keuze die hierin gemaakt moet worden: het beperkte aantal verlofdagen.

Afwegingen

In 2018 zal ik ook moeten overwegen welke fietsen blijvers zijn en welke een andere eigenaar zullen zoeken. Dat wordt moeilijk, want elke fiets heeft wel zijn eigen voor- en nadelen. Enkele mogelijke elementen in de afweging:
  • hoe vaak gebruikt
  • hoeveel kilometers afgelegd (hoewel: daar wint de E-Orca ongetwijfeld)
  • hoe onderhoudsgevoelig
  • wat is de slijtagegraad
  • comfort
  • praktisch gebruik
In 2017 heb ik de afgelegde kilometers niet bijgehouden. Wel gedurende de reizen, maar niet bij het dagelijkse gebruik. Uiteindelijk heeft dat erg weinig belang. Wie wil weten hoe lang een ketting meegaat, hoeveel kilometers je met een band doet ... heeft er wat aan, maar ik vervang wat nodig is, wanneer het nodig is. Die kilometers doen er niet toe. Minder stress, minder controle, meer genieten en ontspannen.
Helemaal waar is dat niet, want van praktisch elke verplaatsing wordt de track geregistreerd, dus ook het aantal kilometers, de gemiddelde en maximum snelheid etc. Op basis daarvan zal ik via Garminconnect kunnen filteren welke fiets vaak of net niet vaak gebruikt is.

Klussen

De net aangebroken winter wordt ook de periode om enkele zaken aan te pakken.

eTangens

  • 'Restaureren' van de remtrommels. Thorax bracht er een vernislaag op aan en die is stuk, waardoor de naven helemaal wit uitgeslagen zijn.
  • Roest aan de trapboom wegwerken.
  • Een accu met hoge capaciteit (ongeveer 1000 Wh) en hoge energiedichtheid installeren. Dat vergt ook het uitdenken en maken van een houder ervoor.
  • Herstellen van het frame van de spanzitting. Aan één kant zitten daar heel wat roestsporen op. Dat moet opgeschuurd en herspoten worden. Nog geen idee of ik dit zelf zal doen of uitbesteden.
  • Houders voor 'signaal'-lichten maken voor boven de spatborden. Vaak merk ik dat andere weggebruikers in het donker verrast worden door de breedte van de trike. De lampjes zijn al ruim een maand onderweg van China naar Gent; de houders moet ik zelf fabriceren. Daarover volgt later meer.
Scheldedijk, Zevergem - 11 januari 2018

E-Orca

  • Ik heb in het hoofd een concept voor een betere houder voor het display van de ondersteuning, houder voor de gps en smartphone ... Dat wil ik uitwerken en grondig testen.
  • Wat esthetische schade, na vier jaar gebruik, aanpakken bovenaan de neus: de gelcoat is daar gebarsten. Herstellen en van binnenuit versterken wordt de opdracht.
De allereerste rit, eind december 2013

Daarnaast zijn er natuurlijk de gewone onderhoudswerken aan elke fiets. Dat is niets bijzonders.

5 opmerkingen:

  1. het ligfietsers.be treffen is zo goed als in je achtertuin en kan je toch niet aan je laten voorbijgaan!!
    Spezi kan je keer doen als het treffen wat verder weg is. (die staat ook nog ons to-do lijstje)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las net dat Spezi dit jaar eind april plaats vindt. Misschien zijn beiden toch haalbaar. Maar je hebt gelijk, hoor: het treffen is prioritair. Wel helemaal anders: het ene gaat om activiteiten, het andere om nieuwe fietsen en onderdelen. Spezi is ook weer flink verder.

      Verwijderen
  2. Hadrians wall is gemakkelijk te bereiken. Je rijdt naar IJmuiden en neemt de boot en voila .. ongeveer 250 kilometer voor jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De laatste keer (in december) deed ik de overtocht Zeebrugge-Hull. Ongeveer evenveel kilometers, maar dan in de UK en niet door Nederland ;-) Kan met het kampeerbusje, maar ook gewoon met de fiets. In dat laatste geval moet ik wat dagen extra rekenen om door Yorkshire te trekken. Makkelijk is het inderdaad, maar zoals ik zei: de afstand is wat meer.

      Verwijderen