Eerst wat technische gegevens: voorblad 65T, achteraan een tandwiel met 17 tanden (meegeleverd met de naaf). Achterband Vredestein Perfect Moiree 54-406 met 3,5 bar druk. Dat alles in een Alleweder velomobiel en dat betekent een achterbrug met veerpoot (vering rondom).
Wat ik vooraf al gemerkt had: de naaf is zwaar - 2450g volgens de specificaties -, ook vergeleken met de Nexus 7 die voordien in eFAW zat. Is dat een probleem ? Eigenlijk niet, want een Flevobike Alleweder is al geen lichte velomobiel en dan moet je ook nog de voor- en nadelen tegenover elkaar afwegen. Het blijft wel een meergewicht, dat wel: 2450g is niet niks.
Als je ziet wat erin zit, is dat snel verklaard.
Bij het maken van het wiel viel ook op dat er veel inwendige weerstand was: waar een wiel normaal vlot ronddraait - en dat is heel handig bij het richten -, moest in dit geval heel wat meer kracht gebruikt worden en viel het wiel na nog geen halve omwenteling stil. Vermoedelijk zal dit snel veranderen bij het inrijden.
Bij tests las ik af en toe de opmerking dat je bij stilstand niet over het hele bereik kunt draaien aan de versteller. Dat lijkt te kloppen, maar ik zie niet in wat het bezwaar hierbij kan zijn. Met een derailleur kan dat ook niet en verder heeft het ook geen belang. Zowat het halve bereik is haalbaar bij stilstand en dat is ruim voldoende om bijvoorbeeld na een noodstop weer aan te kunnen zetten.
Ook hier is het mogelijk dat dit na het inrijden verandert.
De eerste kilometers waren een eigenaardige ervaring. Zowel bij derailleurs als conventionele naafversnellingen ben je gewoon aan vaste verhoudingen. Bij een derailleur trap je door terwijl je schakelt, bij een naafversnelling verminder je even de druk op de trappers. In beide gevallen merk je dat je schakelt en verandert de trapfrequentie. Logisch, want dat is tenslotte de bedoeling.
Nu, bij de NuVinci blijf je ook gewoon doortrappen terwijl je aan de versteller draait (je kunt het evengoed bij stilstand of met stilgehouden trappers). Geen geklik, geen geratel. Het enige wat je merkt, is dat je trapfrequentie verandert en dat precies zoals je het zelf wil.
Bij het uitbollen hoorde ik het vrijloopsysteem ratelen. Dat is dus een ander mechanisme dan in de Nexusnaaf, waar de vrijloop totaal geruisloos werkt.
Het meergewicht heeft wel degelijk gevolgen, maar niet voor het versnellen. Het verschil merk ik in het weggedrag en dat is enkel en alleen te wijten aan de primitieve achtervering. De achterbrug en alles wat eraan hangt vormen het onafgeveerde gewicht en dat moet in toom gehouden worden door de veer en demper in de veerpoot. Voordien had het achterwiel al de neiging tot stuiteren en nu is dat merkbaar verergerd. De testrit op zondag ging een beetje over alle soorten wegen: glad asfalt (jaagpad), klinkers, kasseien in het stadscentrum, tramsporen, ... Bochten nemen op kasseien is nu wat avontuurlijker geworden: de fiets gooit zich door de bocht en er zijn dus wat meer stuurcorrecties nodig. Geen idee hoe dit er van buitenaf uit ziet; misschien valt er niets van te merken, maar die uitbrekende achterkant is duidelijk te voelen.
Het probleem is dat dit soms onverwacht kan gebeuren en dan weet ik niet welke kant eFAW op zal gaan. In eerste instantie zal ik de veerpoot openmaken en nagaan of het dempingsblokje nog werkt. Is dat het geval, dan moet overgegaan worden naar radicalere maatregelen, zoals een Risse-demper... Even afwachten dus.
Ik heb altijd al de neiging gehad om veel te schakelen en met de NuVinci lijkt het niet anders. Het feit dat je altijd de perfecte cadans kunt aanhouden, zorgt ervoor dat je heel dikwijls aan de versteller draait, naargelang de helling, de windsterkte en -richting, de ondergrond, ... Het geheel voelt na korte tijd heel natuurlijk aan en ook de combinatie met de elektromotor is prima: de motor kan continu trekken bij het versnellen (met de Nexus moest ik zorgen dat die minder vermogen leverde bij het opschakelen) en dan neem je wat gas terug een keer je op snelheid bent.
Vermoedelijk zal ik wel het achtertandwiel vervangen door een groter exemplaar: een reductie van 3,82 is nogal veel, waardoor ik in het kortste verzet wat tekort kom. 19 of 20 tanden lijkt me beter, maar ik bekijk het nog even. Tenslotte is er nog altijd de motor om te helpen bij een steile klim. Wel heb ik het gevoel dat ik nog maar tot halfweg het bereik raakte en dat bij snelheden tot 35 km/u. Aangezien mijn Alleweder helemaal niet baanvast meer is een keer ik de 70 km/u nader, is het beter wat meer te hebben in het laag, vooral omdat die hoge snelheden zeer zelden gehaald worden. Een kortere eindoverbrenging lost dat helemaal op.