- de mal voor de onderkant wordt aangepast voor wat betreft de wielkasten. Hierdoor zal de maximale bandbreedte toenemen van 35 naar 42 mm. Die 7 mm maken dat de keuze een stuk ruimer zal zijn. Trykers kunnen er dan bijvoorbeeld in, of Marathon (Racer).
- de accu krijgt binnenkort een plaats boven de voorste ketting, waardoor er nog meer bagageruimte beschikbaar wordt. Hiervoor is een nieuwe accubehuizing ontwikkeld.
Toen mensen in de omgeving hoorden dat ik een eOrca besteld had, kreeg ik verschillende keren te horen dat zoiets heel erg duur is. "Voor dat geld koop je een auto!", was een veelgehoorde opmerking. En ja, ook dat je met een VM alleen rijdt en dat je met vier in een auto kunt.
Toegegeven: de aankoopsom is niet min. Het argument "met vier in een auto" gaat voor mij niet op, want de velomobiel wordt voor meer dan 90% gebruikt voor de woonwerkverplaatsing en die doe ik alleen. Er woont niemand van het werk in de buurt.
Andere argumenten, zoals "gratis conditietraining" en het milieu, zijn persoonlijker, maar vallen niet te ontkennen. Dat ook de onderhoudskosten voor een velomobiel (verzekering, belasting, verbruik, onderhoud) veel lager uitvallen, dat telt blijkbaar niet voor de meesten. Dat ons drukke autoverkeer voor heel veel ellende zorgt (doden, gewonden, langdurige revalidatie als directe gevolgen, het enorme grondoppervlak dat we opofferen aan automobiliteit), wordt ook al zonder morren aanvaard. Neen: het gaat er enkel en alleen om dat het onbegrijpelijk is om die som te besteden voor zo'n raar bakje.
Nu ja, ik hoef niemand te bekeren, maar je keuze telkens weer moeten verdedigen, da's ook niet alles! Het valt zo'n beetje in dezelfde categorie als "wat kost die fiets van jou?" en als je dan spreekt over een fiets van € 1000 of meer, zie je de vraagsteller al denken: "wat is er fout aan een fiets van € 200?".