Jongens (en meisjes), hier kan ik me echt druk om maken. Ik liet al horen dat ik tot de conclusie gekomen ben dat een auto voor mij niet nodig is. Die stond dus te koop en onlangs sloot ik een verkoopsovereenkomst.
Een auto verkopen, dat houdt ook in dat je ermee naar de technische controle moet. Omdat de Megane begin juli al gekeurd werd, zou een "visuele controle" moeten volstaan en die zou ik pas laten uitvoeren na de verkoopsovereenkomst, aangezien het bewijs van die controle slechts twee maanden geldig is. Kostprijs volgens de site van het keuringsbureau: € 37,10.
In België is het zo dat je bij verkoop je nummerplaat instuurt en dat de nieuwe eigenaar een nieuwe plaat aanvraagt.
So far, so good. Echter, na twee minuten "visuele controle" krijg ik te horen dat wordt omgeschakeld naar een volledige keuring, omdat de voorste nummerplaat niet in perfecte staat verkeert. Wablieft? Bij verkoop moet die plaat ingeleverd worden, toch?
Blijkbaar zijn alle redenen, hoe absurd ook, goed om snel om te schakelen naar het tarief van een volledige tweedehandskeuring: € 53 alsjeblieft. Kassa!
En omdat de auto net op reserve overgeschakeld was en ik in alle rust naar het controlecentrum getuft was, bleek de roetuitstoot toch wel net boven de limiet uit te komen... Alleen daarvoor "mag" ik nogmaals voorrijden: € 7,40. Dank u. Kassa!
Nu ja, binnenkort ben ik van die ellende af en gebruik ik uitsluitend nog de benenwagen en de fiets. Als het echt moet, kan de trein ook nog. Of een deelauto.
auto = melkkoe
BeantwoordenVerwijderenMaar Jan, als teveel mensen de auto zouden wegdoen en gaan fietsen komt men op de proppen met fiets(wegen)belasting en fiets APK keuringen...
Dat laatste klinkt belachelijk, maar de Europese regels gaan steeds verder. Decennina waren motoren en caravans vrijgesteld van APK keuringen, straks moeten zij ook. Het is niet heel raar om te vermoeden dat fietsen ook nog eens aan de beurt komen....veel fietsen hebben geen deugdelijke verlichting, remmen of banden en fietswrakken bezorgen grote steden miljoenen kosten aan grote opruimwerkzaamheden. En waar het aandeel verkeerslachtoffers sterk afneemt onder autorijders neemt die sterk toe onder fietsers.... dus zo gek gedacht is dat nog niet, dat er bestuurders op het idee zouden kunnen komen ook de fietser uit te melken of fietsen te ontmoedigen omdat die niet genoeg consumeren ( brandstoffen enz ) waarover accijnzen geheven kunnen worden.
In Nederland heeft men in de vorige eeuw nog echt fietsbelasting gekend, met een fietspenning als bewijs van betaling....das nog eens wat anders dan een fietsvergoeding nietwaar ? ;-))
Maar je hebt gelijk....met een auto keuring wordt je vaak op nodeloze kosten gejaagd. Daarom heb breng ik mijn auto naar een keuringsstation waarvan ik zeker weet dat ze hun werk slecht en haastig doen : Kwikfit. Die kijken alleen of ze je banden, remschijven/blokken of een uitlaat kunnen aansmeren, en als die nog te goed zijn slaan ze zo een stempel op een papiertje zonder ook maar verder te kijken. Ik kreeg mijn auto goedgekeurd terug terwijl geen van de ruitensproeiers werkte. ( die heb ik zelf doorgeprikt en schoongeblazen met een compressor, het is idd gevaarlijk als je je ruiten niet kunt schoonwissen ) Zo keurigen doen is waarschijnlijk strafbaar en nalatig, maar je komt wel weg met 23 euro per jaar keuringskosten ;-))
En de veiligheid....die houd ik echt zelf wel in de gaten. Mijn verlichting, remmen, banden en schokbrekers zijn keurig in orde. En of een knipperlicht nu oranje of wit is ( mag kennelijk niet, ook als is de knipperlicht unit oranje ) interesseert me echt niet.
België heeft, in de vorige eeuw, ook een fietstaks gekend hoor.
VerwijderenJe kreeg dan een plaats om aan je fiets te hangen.
Kijk, ondanks dit absurde voorval lijkt het me dan toch beter geregeld in België. Zoals hieronder ook gezegd wordt, kun je hier enkel terecht in gespecialiseerde keuringscentra. Gaan waar ze hun werk slecht doen, is in de meeste gevallen niet zo wijs, want niet iedereen gaat even gewetensvol met zijn auto om. Ik denk aan Frankrijk in de vorige eeuw, toen technische keuring gewoon niet bestond. Het aantal verkeersslachtoffers was navenant.
VerwijderenDat neemt niet weg dat ze soms wel (heel erg) kunnen overdrijven, zoals mijn verhaal aantoont.
Tja Jan, de mensheid is zeer inventief om anderen te laten betalen.........
BeantwoordenVerwijderenin belgie kom je daar niet mee weg .
BeantwoordenVerwijderendaar gebeuren de keuringen in gespecialiseerde keuringstations .
maar moet wel zeggen dat dit een extreem dwaas excuus is om de volle pot aan te rekenen
Gisteren reed ik opnieuw naar het keuringsstation. Waar de roetuitstoot vorige week net boven de limiet lag, was die nu minder dan de helft daarvan. De oorzaak: verse brandstof aan boord en "sportief" gereden.
BeantwoordenVerwijderenDe rekening bedroeg geen € 7,40, maar € 22,40, want er moesten nog wat papieren door de printer uitgespuwd worden. Duur papier...
Over 2 jaar eens de rekening maken.
VerwijderenDan ga je je helemaal geen zorgen meer maken over die geldklopperij.
Je gaat nogal snel het gevoel krijgen gewonnen te hebben met de loterij.
Stom, hoor. Dat van die nummerplaat snap ik ook niet: het is toch de achterste plaat die teruggestuurd zal worden?
BeantwoordenVerwijderenDit is al even erg als toen ik - voor het eerst met mijn nieuwe auto, dus na 4 jaar - naar de keuring moest gaan. Ik braaf wachten op de officiële uitnodiging .... die niet kwam. Blijkt dat dat wel vaker voorkomt, maar ik had dit nog nooit gehoord. Resultaat: een boete omdat ik net één dag te laat was én het volgende jaar terug naar de keuring, ipv na twee jaar.
Ik heb dat ook meegemaakt. De uitnodiging kwam niet, maar ik had het helemaal niet door. Het was maar dat de garagist me erover aansprak, ik was al meer dan een paar weken telaat. Boete bij de keuring en toen ik hen erover aansprak dat ik geen uitnodiging had gekregen was hun reactie, ja maar daar moet ge niet op wachten, maar uit eigen beweging de auto komen aanbieden. Ik spreek nu wel van ruim 16 jaar geleden, nog geen jaar later was de auto de deur uit, en er is nooit een ander gekomen. Daardoor ben ik een (relatief) rijk mens geworden.
Verwijderen