Dinsdag was weer zo'n dag dat ik een multimodale verplaatsing maakte: met de Birdy van thuis naar het grootste passagiersstation van Vlaanderen (Gent Sint-Pieters), van daaruit met de trein naar Leuven en dan met de Birdy verder naar Herent. 's Avonds is het de omgekeerde weg.
Op de plaats waar ik de cursus geef, is er een half-ondergrondse parking met een fietsenstalling. Na afloop reed ik gezwind de parking uit en da's behoorlijk steil. Halfweg sloegen de pedalen plots door na een luide knal. De oorzaak was snel gevonden: de ketting had nu twee uiteinden. Jep: gebroken.
De sluitschakel was in stukken. Zo raak je niet verder en voor dergelijke korte fietsverplaatsingen heb ik geen reservemateriaal bij. Mocht dat wel zo zijn, dat is het eerder om een lekke band te herstellen.
Gelukkig weet ik dat op ongeveer 1 km een fietshersteller zit. Steppen met de fiets gaat ook, dus dat ging nog vlot.
Voor 4,5 euro was de schakel vervangen.
Het valt trouwens op dat meer en meer mensen een vouwfiets meenemen op de trein. De goedkope modellen van Decathlon (B'Twin) zijn erg populair, net als de merken Tern (relatief goedkoop) en vooral Brompton. Birdy's blijven erg zeldzaam. Dat is ook niet verwonderlijk, want de prijs is pittig. Anderzijds ziet mijn exemplaar er na tien jaar nog bijna nieuw uit, op wat roestplekjes na. Daarover meer in een volgend bericht.
Heb ook 1x een kettingbreuk gehad met de racefiets, dan sta behoorlijk onthand midden in de Zeeuws-Vlaamse polders.......Sindsdien heb ik altijd een kettingponsje bij me en tegenwoordig ook een reserve sluitschakel van KMC, dan kun je dat soort "verrassingen" tenminste opvangen....
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Adri.
Kettingellende en Zeeuws-Vlaanderen: dat is voor binnenkort ;-)
VerwijderenMet een gebroken ketting kun je nog wel het zadel wat lager zetten en dan met twee benen 'steppen'. Liever een gebroken ketting dan lekke band, als je ze toch geen van beiden ter plekke kunt repareren.
VerwijderenOf een andere fietser vragen of hij je op sleeptouw wilt nemen. Ik heb het afgelopen half jaar al twee keer iemand een paar km opgeduwd omdat ze ketting problemen hadden.
Voor treinreizigers speelt natuurlijk mee dat de Brompton veel compacter opvouwt dan de Birdy. En dat bij een Brompton de ketting niet zo laag hangt. Als je met een Birdy van die laaghangende ketting af wilt, moet je grof bijbetalen voor een model met versnellingsnaaf, terwijl dat bij Brompton juist de base-line is, zij het dan met een SA 3 naaf ipv een Nexus 8.
BeantwoordenVerwijderenIk heb laatst mijn 2011 onder handen genomen; ik had voor een lekke band aan de velg-zijde; de <2013 Bromptons hebben enkelwandige velgen met een net wat te smal velglint wat soms wat naar een kant is weggeschoven. Dan gaan de nippels dus in de binnenband zagen. Ik heb dus de band vervangen, het velglint vervangen door dat zelfklevende spul van Schwalbe en ook meteen het ventielgat minder scherp gemaakt. Toen dat klaar was, was de achterband ook opeens lek, dus daar ook meteen het wiel eruit gehaald en het ventielgat afgewerkt (heeft me eerder een afgescheurd ventiel gekost), velglint vervangen en band geplakt.
Ik weet niet hoe het met de banden voor de Birdy zit, maar de Schwalbe AV4 banden zijn bij gewone fietsenmakers nergens te vinden.
'Grof bijbetalen' is geen optie. Dan moet je gewoon een ander type Birdy nemen. Op de Rohloffuitvoering na, liggen de prijzen steeds rond € 2.500, zonder opties. Of je kiest voor de Birdy World Comfort met Nexus 8. Jammer genoeg is de Alfine 11 niet mogelijk. R+M is Duits, dus kosten zelfs spatborden extra... Gelukkig bewees mijn Birdy zijn degelijkheid al.
VerwijderenDe bandenmaat is inderdaad een probleem, maar de R+M dealer zit op 5 km van mijn deur.