tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post2279804040787552388..comments2024-02-24T10:18:14.032+01:00Comments on onderweg met de fiets: Velomobielkeuze: de eindbalansCapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-38283168014821083172013-07-24T21:52:49.010+02:002013-07-24T21:52:49.010+02:00Mooie velomobiel! Ik heb de eOrca bewonderd op de ...Mooie velomobiel! Ik heb de eOrca bewonderd op de Spezi en volgens mij is airco het enige wat er nog aan ontbreekt! Veel plezier er mee!<br /><br />Voor wat betreft de hoge aanschafprijs van deze en andere velomobielen: vanwege de milieuvoordelen zou voor velomobielen het lage BTW tarief moeten gelden. Ik weet niet hoe het in België is maar in Nederland worden (theoretisch!) (iets) zuinigere autowillemveloz@gmail.comhttps://www.blogger.com/profile/04507086328105892892noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-71795283293245157252013-07-23T19:43:29.334+02:002013-07-23T19:43:29.334+02:00Dat zou zomaar eens kunnen, maar anderen ermee lat...Dat zou zomaar eens kunnen, maar anderen ermee laten rijden, daar zal ik niet zo happig op zijn (en jij wellicht ook niet). CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-75451644003847953812013-07-23T18:02:59.324+02:002013-07-23T18:02:59.324+02:00Als bevoorrechte getuige voelde ik al lang aan mij...Als bevoorrechte getuige voelde ik al lang aan mijn water dat het de eOrca zou worden. En gelijk heb je!<br />Mijn bewondering gaat vooral naar het geduldige en systematische onderzoekswerk dat je hebt geleverd. Een publicatie of een link op andere plaatsen dringt zich inderdaad op.<br />Nu nog wat geduld oefenen en we kunnen in het gentse een eOrca-treffen organiseren!Paulhttps://www.blogger.com/profile/06660046502171318595noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-36918629153368319332013-07-21T09:11:52.107+02:002013-07-21T09:11:52.107+02:00Wel, Eeuwige Reiziger, ik leerde bij Flevobike o.a...Wel, Eeuwige Reiziger, ik leerde bij Flevobike o.a. dat jouw probleem met de besturing geen kinderziekte was, maar het gevolg van een ontwerpfout (om een groot woord te gebruiken). Het is vrij eenvoudig te herstellen en heeft niets met onderhoud te maken, in die zin dat je er niets tegen kunt doen, behalve het versleten stuk (laten) vervangen. Ondanks dat, blijft de Versatile lustig kilometers CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-17382260650843805272013-07-21T05:51:32.926+02:002013-07-21T05:51:32.926+02:00Proficiat Jan! Een voor jouw goede keuze denk ik, ...Proficiat Jan! Een voor jouw goede keuze denk ik, en zeer overwogen genomen. Jouw hele verhaal was zeer volledig en zeker behulpzaam voor anderen die ook een dergelijke aanschaf overwegen, bedankt daarvoor!<br /><br />Groeten, Adri. De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-5281048523703512522013-07-21T00:43:08.069+02:002013-07-21T00:43:08.069+02:00Jamaar, wat leest mijn lodderoog daar? Niet onderh...Jamaar, wat leest mijn lodderoog daar? Niet onderhouden? Ja, ik geef toe dat ik de afgelopen vijf jaar wat "morsig" ben omgesprongen met de Versatile. Mijn aandacht ging toen naar voornamelijk andere zaken. Veel tijd en zin had ik toen niet om aan de velomobiel te knutselen. Laten we dan ook zeggen dat ik daardoor de limieten heb opgezocht van wat als een kwaliteit van de Versatile eeuwige reizigerhttp://ligfietser.benoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-31204338654909516772013-07-20T22:35:24.492+02:002013-07-20T22:35:24.492+02:00Dank voor de lovende woorden. Wat Ligfiets& be...Dank voor de lovende woorden. Wat Ligfiets& betreft: ik ken de weg niet. Mochten ze belangstelling hebben, dan hoor ik het wel en anders lezen geïnteresseerden de blog wel.<br />Het oordeel is, dat moge duidelijk wezen, puur persoonlijk. Wie andere accenten legt, maakt wellicht een andere keuze. Ik belichtte gewoon mijn invalshoek en omdat over de (e)Orca zo weinig te vinden is en het een CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-91318992207444746222013-07-20T20:59:56.973+02:002013-07-20T20:59:56.973+02:00Yes! De Orca is het geworden. Ik was bang dat je v...Yes! De Orca is het geworden. Ik was bang dat je voor de WAW ging op gevoel. Ik denk als je autoloos bent de Orca practischer is dagelijks gebruik. Makkelijk instap en goede en bereikbare bagage plekken. Dan ga je ook de stad in voor boodschappen of met nette kleren naar een verjaardag. De aanschapprijs van de Orca heb je goed doorgeprikt. <br />De versatille heeft in mijn ogen altijd onterrecht Corn-Dollyhttps://www.blogger.com/profile/04074347954435465793noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-84252021554365108952013-07-20T20:23:39.571+02:002013-07-20T20:23:39.571+02:00Ik ervaar ook geen problemen met drempels met de Q...Ik ervaar ook geen problemen met drempels met de Quest.<br />Maar....... bij oprijden van opritjes is de (e)Orca wel in het voordeel. De kettinggoot onder de 26" Quest maakt hem toch dermate laag dat die vrij vaak over de grond bij mijn huis terwijl de Versatile daar nooit last van had.Quemohttps://www.blogger.com/profile/01161600329206696653noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-90041529847349440902013-07-20T20:06:44.021+02:002013-07-20T20:06:44.021+02:00Daarmee zal Gent waarschijnlijk aan de top zitten ...Daarmee zal Gent waarschijnlijk aan de top zitten wat betreft aantal eOrca's per x inwoners ;-)<br /><br />De Orca zou moeten een Versatile zijn waar alle gebreken uitgehaald werden. Dat kan dus enkel goed zijn! Nu nog even uitzoeken hoe ik het moet regelen bij een eventueel onderhoud. Of ik moet het doen zoals Eeuwige Reiziger: niet onderhouden... (enfin, minimaal onderhouden).CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-83008792925882722982013-07-20T19:41:20.071+02:002013-07-20T19:41:20.071+02:00proficiat met je keuze jan.
had ik er geld had opg...proficiat met je keuze jan.<br />had ik er geld had opgezet, had ik gewonnen.<br />2 orca's in 1jaar tijd in Gent. een primeur<br /><br />je zal het zeker niet beklagen. de versatile is een prachtige fiets en de orca kan alleen maar beter zijn.Bickyhttps://www.blogger.com/profile/06167743209481192764noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-73691460895846330462013-07-20T19:33:11.607+02:002013-07-20T19:33:11.607+02:00Die fietsvergoeding zal inderdaad veel in uiteinde...Die fietsvergoeding zal inderdaad veel in uiteindelijke kosten schelen...maar ja >10.000 euro is heel wat om te compenseren. <br /><br />Ik bedoelde alleen aan te geven dat net als bij de automarkt de ene velomobiel meer afschrijving ondervind dan de andere en het met jouw keus ongunstiger dan met een andere velomobiel zou kunnen zijn hem de eerste jaren weg te moeten doen. Maar dat was je Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-35466700169468595232013-07-20T18:12:06.288+02:002013-07-20T18:12:06.288+02:00Dat is de Nederlandse markt! In Vlaanderen is - o,...Dat is de Nederlandse markt! In Vlaanderen is - o, verrassing - de WAW de meest gangbare en gegeerde. Omdat Fietser hier de enige producent is en omdat onze infrastructuur nu eenmaal niet dezelfde is als bij de noorderburen.<br />Onlangs zijn in Vlaanderen enkele Versatiles van eigenaar gewisseld en - als ik het goed heb - kostten die ook € 4.000.<br />Afschrijving acht ik minder van belang, CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-20662916042130837792013-07-20T18:02:17.349+02:002013-07-20T18:02:17.349+02:00Tja, Wim, omdat de Quest sowieso niet paste binnen...Tja, Wim, omdat de Quest sowieso niet paste binnen wat ik zocht, heb ik er ook niet veel aandacht aan besteed. Wel is het goed om weten dat de Quest geen last heeft met (de meest?) drempels. Op de eOrca wordt het wel nog even wachten...CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-2696511621733908442013-07-20T18:00:47.344+02:002013-07-20T18:00:47.344+02:00Jij een klein mannetje? Ik meet 1,70m... Over de Q...Jij een klein mannetje? Ik meet 1,70m... Over de Quest XS hoor ik ook veel goeds, maar het feit dat Velomobiel.nl niet aan de hybride aandrijving wil, sloot hen al meteen uit. Andere behoeften, andere prioriteiten. Zoals Brecht, bij Fietser, me ook zei: "we kiezen voor een bepaald marktsegment. Wie zijn gading niet vindt in de WAW, kan altijd een andere VM kiezen."<br />De uitgebreide CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-1211118396240298602013-07-20T15:33:57.038+02:002013-07-20T15:33:57.038+02:00Natuurlijk was vanaf het begin al duidelijk dat he...Natuurlijk was vanaf het begin al duidelijk dat het de E-Orca werd...omdat je een velomobiel wilde die niet te ver afstond van het type wat je nu rijdt. <br /><br />Bij de Mango en WAW zijn compromissen gemaakt in ruil voor snelheid en sportiviteit en die wijken daarmee af van instapgemak, bagagemogelijkheden en zekere luxe en afwerking.<br /><br />Wat ik nog heb gemist in je verhaal is de Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-67926896574297914092013-07-20T15:05:29.380+02:002013-07-20T15:05:29.380+02:00De tunnel voor de ketting onder de mango raakt zel...De tunnel voor de ketting onder de mango raakt zelden de grond bij drempels of stoepjes. De neus neemt in bijna alle gevallen de eerste klap voor zijn rekening. <br /><br />Bodemvrijheid is voldoende maar zeker niet ruim en je moet bij sommige drempels echt oppassen en bij sommige moet je ze sjonniestijl schuin op en afrijden maar dat geldt voor bijna alle velomobielen wel denk ik.<br /><br />Ik Markhttps://www.blogger.com/profile/15203978049163383083noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-64168874942010383162013-07-20T14:03:37.800+02:002013-07-20T14:03:37.800+02:00Gefeliciteerd met je keuze! En m'n complimente...Gefeliciteerd met je keuze! En m'n complimenten voor je verslag van het keuzeproces. 'k Hoop -nee, verwacht!- dat je heel veel plezier zult beleven van deze aankoop.<br /><br />En: de prijs vergeet je na verloop van tijd. Je plezier aan de voortreffelijke eigenschappen en de sublieme kwaliteit blijft heel lang...Wijnandthttps://www.blogger.com/profile/07343783872023362815noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-66162008505313588192013-07-20T13:04:31.374+02:002013-07-20T13:04:31.374+02:00Jan,
Prima en doorwrocht verhaal. Eén correctie. J...Jan,<br />Prima en doorwrocht verhaal. Eén correctie. Je stelt dat de Quest in het nadeel is bij drempels. Na 6 Questen en 100.000 km daarmee gereden te hebben, kan ik je verzekeren dat de Quest met zelfs steile drempels geen enkel probleem heeft. De neus loopt namelijk op en de hoogte boven het wegdek is al 14 cm. Drempels kan ik met volle snelheid en zonder enige aanraking van de onderzijde Wim Schermerhttps://www.blogger.com/profile/02372583432436437927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-74888447632344766552013-07-20T11:33:10.462+02:002013-07-20T11:33:10.462+02:00Wow, een eOrca dus. Zonder twijfel een mooie fiets...Wow, een eOrca dus. Zonder twijfel een mooie fiets en zoals je al schreef: Je kunt er gewoon tegenaan schoppen. Dat moet je met mijn XS niet doen.<br /><br />Leuk om dit hele proces zo te volgen. Bedankt daarvoor. Ik merkte dat ik echt benieuwd werd naar 'de uitslag'. Je verslagen hierover lezen als een boek en je verstrekt ook nog eens erg veel informatie over de verschillende fietsen enWimhttps://www.blogger.com/profile/13424795296023805204noreply@blogger.com