tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post3769934531798094705..comments2024-02-24T10:18:14.032+01:00Comments on onderweg met de fiets: evaluatie: de E-Orca na dik 10.000 km (2)CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comBlogger15125tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-12815308460260112242014-10-01T20:24:08.058+02:002014-10-01T20:24:08.058+02:00Heel lang heb ik de e-Orca in de gaten gehouden al...Heel lang heb ik de e-Orca in de gaten gehouden als vervanger voor mijn Q491. Je verslagen heb ik van het beeld afgelikt, zo waardevol en intersant. <br />Omstandigheden deden mij besluiten mijn oude Q66, die al 3 jaar met pensioen was, weer in ere te herstellen. Na enige aanpassingen in de loop van afgelopen zomer is hij bijna net zo vlot als ik gewent was van mijn 'moderne' Q491. Die Corn-Dollyhttps://www.blogger.com/profile/04074347954435465793noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-36609494461057533742014-09-30T18:10:11.900+02:002014-09-30T18:10:11.900+02:00Correctie: een Quest weegt rijklaar 32 kilogram, e...Correctie: een Quest weegt rijklaar 32 kilogram, een carbon Quest 29.Bellehttps://www.blogger.com/profile/18088190574998060171noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-16122736216042620772014-09-30T09:30:58.897+02:002014-09-30T09:30:58.897+02:00Daar heb je weer gelijk in. Het is dan ook weer zo...Daar heb je weer gelijk in. Het is dan ook weer zo dat die luchtweerstand vooral bij hogere snelheden belangrijker wordt. Aan pakweg 30 km/u zal het onderscheid tussen pakweg een Orca en een Milan op dat vlak niet zo groot zijn, vermoed ik. Dan spelen wel andere zaken, zoals de weerstand van de transmissie, een rol. De rest staat in deel 3 - de voordelen.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-63414914343231276782014-09-30T09:27:49.767+02:002014-09-30T09:27:49.767+02:00André, dit is al een eerste stap, maar blijkbaar e...André, dit is al een eerste stap, maar blijkbaar enkel geschikt voor wie kiest voor de Magura schijfremset. Dat is wellicht niet een courant gekozen optie. Dat achterlicht kan al voor alle systemen gebruikt worden, maar nu blijft het zoeken naar remhendels met een contact erin, veronderstel ik. Ombouw kan natuurlijk ook.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-82499513440655415032014-09-29T09:41:37.494+02:002014-09-29T09:41:37.494+02:00Hoi Jan,
Zoals we van je gewend zijn weer een net...Hoi Jan,<br /><br />Zoals we van je gewend zijn weer een net, eerlijk en open stukje. Het remlicht is iets wat inderdaad nog ontbreekt. Al hebben we er al wel wat mee gedaan. We hebben recent twee maal het standaard achterlicht uitgebreid met twee rode 1W leds en deze met twee schakelaars van Magura (deze zitten tussen de hydroleiding) aan de dubbele set schijfremmen gekoppeld. Dit werkt zeer Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/00597661565238673759noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-2196349435104846752014-09-28T20:24:10.338+02:002014-09-28T20:24:10.338+02:00Je hebt helemaal gelijk dat er veel meer factoren ...Je hebt helemaal gelijk dat er veel meer factoren zijn dan alleen snelheid. Maar als je het heel kort samenvat kopen veel mensen denk ik een Velomobiel om zich gemakkelijk(er) met minder energie en beschut tegen (slecht) weer te kunnen verplaatsen. Als je relatief makkelijk een hogere snelheid kan fietsen, betekent dat ook je met (heel) weinig inspanning een lagere snelheid kan fietsen. Bij de Piethttps://www.blogger.com/profile/01925372370676546301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-87271831443645185042014-09-28T09:14:44.773+02:002014-09-28T09:14:44.773+02:00Dat klopt. Het is wel jammer dat bij velomobielen ...Dat klopt. Het is wel jammer dat bij velomobielen (en ligfietsen in het algemeen) zo op snelheid gefocust wordt. Er zijn zoveel andere redenen om zo'n voertuig te gebruiken. In hoever dat echt belangrijk is, hangt ook van je route af. Dat staat ook in de tekst hierboven.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-53064026772366032062014-09-27T14:02:46.054+02:002014-09-27T14:02:46.054+02:00Het grootste nadeel van de Orca vind ik dat de str...Het grootste nadeel van de Orca vind ik dat de stroomlijn niet erg aerodynamisch is. Ik heb er nooit in gereden, maar lees in een test in Ligfiets& dat een kruissnelheid van 35 km per uur al een behoorlijke inspanning is, laat staan als je nog harder wil fietsen. Piethttps://www.blogger.com/profile/01925372370676546301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-10488184112481988172014-09-26T21:59:59.242+02:002014-09-26T21:59:59.242+02:00Interessant punt is met de dichte wielkasten van ...Interessant punt is met de dichte wielkasten van de Quest in combinatie met 50 mm banden dat ze heel erg beperkt worden met uitsturen. Die extra stuur uitslagbeperking voorkomt ( onbedoeld ) in verregaande mate dat je te krappe bochten aan te hoge snelheid kan nemen. <br /><br />De Quest met 50 mm banden zal dus eerder rechtdoor de bocht uitvliegen ( en botsen met straatmeubilair ) dan in de Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-41808756967616106062014-09-26T21:01:28.971+02:002014-09-26T21:01:28.971+02:00Twee remhendels in plaats van één en een heel ande...Twee remhendels in plaats van één en een heel ander achterlicht... Niet heel ingewikkeld, neen, maar ook niet zo eenvoudig. Ik veronderstel dat het er wel eens komt en misschien kan het nadien ook ingebouwd worden. Dat zien we wel als het zover is. Feit is dat dit tegenwoordig in veel velomobielen standaard lijkt en bij Flevobike kan het zelfs niet als optie. Niet erg, maar wel een nadeel.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-41215313952807444382014-09-26T20:59:42.112+02:002014-09-26T20:59:42.112+02:00Voor het gewicht keek ik eerder naar de WAW (28 kg...Voor het gewicht keek ik eerder naar de WAW (28 kg) en de DF (vermoedelijk rond 25 kg?)? Volgens de site van velomobiel.nl weegt de Quest rijklaar 32 kg. De praktijk is wellicht anders: de meesten kiezen er wel wat opties bij en zo wordt je VM snel enkele kilo's zwaarder. Maar dat geldt voor allemaal en zo blijft een Orca pakweg 10 kg zwaarder dan een WAW. Dat is dus een nadeel.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-55865528339017433622014-09-26T20:51:57.002+02:002014-09-26T20:51:57.002+02:00Wat wegglijden of rollen betreft: ik heb ook ervar...Wat wegglijden of rollen betreft: ik heb ook ervaren dat de banden hier een grote rol in spelen. Met de Trykers is de zijdelingse grip enorm. Dan gaat de Orca ook tot aan (of over) het kantelpunt. Met banden met een hardere compound, zoals de Marathons die er nu onder liggen, gaat hij ook eerder schuiven. Ook de balans tussen banden voor en achter speelt hierin mee: schuiven, rollen of achteraan CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-88484401103993849472014-09-26T20:49:27.257+02:002014-09-26T20:49:27.257+02:00Wat dat remlicht betreft: een Orca heeft twee remg...Wat dat remlicht betreft: een Orca heeft twee remgrepen... In het achterlicht zit ook slechts één ledje, waarbij me niet duidelijk hoe ze dat deden: een Spanninga Pixeo is bedoeld voor 6V, maar de accu levert er 12? 't Is ook niet erg, want het overgrote deel van de verplaatsingen doe ik moederziel alleen. Het enige waarom ik het vermeld: een Orca is quasi perfect afgewerkt en dan ontbreekt CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-91842416431430334132014-09-26T20:21:10.150+02:002014-09-26T20:21:10.150+02:00Jan, een standaard Quest weegt rijklaar ook 38 kg,...Jan, een standaard Quest weegt rijklaar ook 38 kg, maakt 91 db(a) herrie in de romp - en onder de (race)kap - heeft ook niet meer de beste Cw waarde ( te breed, te hoog ) en rijdt op mijn woon-werk route zelfs maar 25 km/u gemiddeld. ( ondanks een kruissnelheid van 27-36 km/u afhankelijk van de wind ) <br /><br />Veel genoemde nadelen zijn waarschijnlijk min of meer velomobiel eigen en maken dus Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-54646743043987880792014-09-26T20:03:00.303+02:002014-09-26T20:03:00.303+02:00Het zal toch niet zo heel ingewikkeld zijn om de t...Het zal toch niet zo heel ingewikkeld zijn om de techniek van het remlicht van velomobiel.nl in de Orca in te bouwen?Casperhttps://www.blogger.com/profile/16610024600374326195noreply@blogger.com