tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post5852288184499855363..comments2024-02-24T10:18:14.032+01:00Comments on onderweg met de fiets: Donker en zo - deel 2 voor de E-Orca: accentverlichtingCapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comBlogger19125tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-87015501062424922552014-11-01T10:55:50.460+01:002014-11-01T10:55:50.460+01:00Daar had ik ook aan gedacht, maar dan zou die zo h...Daar had ik ook aan gedacht, maar dan zou die zo hoog mogelijk moeten komen en dat betekent in het velomobieldakje. Da's niet evident. Uiteindelijk is het absoluut niet nodig, want die verlichting op de mast is van de zijkant ook goed zichtbaar.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-11134818614964908052014-11-01T10:54:30.729+01:002014-11-01T10:54:30.729+01:00Kermis? Op de frontale foto zitten wat reflecties ...Kermis? Op de frontale foto zitten wat reflecties van andere verlichting (groene en oranje stippen). Uiteindelijk is het niets meer dan één extra lamp naar voor en naar achter. Het gedoe met batterijen is er inderdaad, maar dat valt enorm mee: lampjes eraf en laden via usb. Vallen ze uit, dan is het nog geen ramp. Ze doen alleszins hun werk: geen klachten meer over "onzichtbaar" ;-)CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-12482210114078272352014-10-29T09:35:38.661+01:002014-10-29T09:35:38.661+01:00Misschien is het een leuk idee om aan de zijkant v...Misschien is het een leuk idee om aan de zijkant van je fiets led strips te bevestigenJessicahttps://www.ledstripxl.nl/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-68613580655386896922014-10-07T13:14:56.236+02:002014-10-07T13:14:56.236+02:00Oh ja: als je gaatjes boort in kunststof gebruik j...Oh ja: als je gaatjes boort in kunststof gebruik je best een houtboor met een stukje soepele plastiek of rubber er over geschoven: die boren bijten zich niet vast en dan krijg je meestal een mooi rond gaatje. De boor ook enkel voor dat soort werk gebruiken, dan blijft ze mooi scherp. Maar denk dat Ben dat wel zal weten.<br /><br />BartAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-41619486095260505162014-10-07T13:05:29.635+02:002014-10-07T13:05:29.635+02:00Klopt gedeeltelijk: het alu van fietsonderdelen is...Klopt gedeeltelijk: het alu van fietsonderdelen is geanodiseerd; geen corrosie. De alu plaat van de Alleweder is waarschijnlijk gewone plaat: corrosie in de vorm van die wit-grijze aanslag. Als ik deze winter wat tijd heb zal ik eens een carbon mastje maken :)<br /><br />BartAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-16307972401015558252014-10-07T02:40:02.270+02:002014-10-07T02:40:02.270+02:00Wat een kermis zeg. En gedoe met batterijen.Wat een kermis zeg. En gedoe met batterijen.CVhttps://www.blogger.com/profile/06829172581666451152noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-27102519568258842622014-10-06T13:21:11.091+02:002014-10-06T13:21:11.091+02:00Bah, dat corroderen gebeurt wel, maar bij aluminiu...Bah, dat corroderen gebeurt wel, maar bij aluminium werkt de corrosielaag beschermend. Hoeveel aluminium fietssturen heb je al weten breken door corrosie? De wanddikte speelt daarin een rol. (bij mijn oude Alleweder had ik er wel last van, maar dat was flinterdun plaatmateriaal)<br />Glasvezel of carbon betekenen heel wat meer werk: een mal maken, je vezel erover leggen, met epoxy lamineren en CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-22029072301686304232014-10-06T12:43:10.178+02:002014-10-06T12:43:10.178+02:00Waarom geen glasvezel of carbon mast en voet? Zal...Waarom geen glasvezel of carbon mast en voet? Zal bijna niks uit maken wat gewicht betreft maar persoonlijk heb ik het niet zo voor alu.: corrodeert met de tijd toch. <br /><br />BartAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-87341234508976332062014-10-06T08:56:44.203+02:002014-10-06T08:56:44.203+02:00Het probleem is dat ik wil dat dit uitgevoerd word...Het probleem is dat ik wil dat dit uitgevoerd wordt op een manier die bij de Orca past. Dat betekent bijvoorbeeld dat alle bedrading door het subframe loopt, in dit geval zowel langs links als langs rechts (beide remhendels). Op het achterlicht zitten twee contacten en dat zal dus ook niet volstaan, vermoed ik. Ik weet te weinig van beschikbare oplossingen om dit uit te werken.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-15557547464196665752014-10-06T08:40:34.352+02:002014-10-06T08:40:34.352+02:00Direct op de body was het probleem: dat zou op het...Direct op de body was het probleem: dat zou op het hoogste punt moeten en dat is net achter het dakje. Alleen komt dat dakje enkele centimeters hoger dan de rest, dus moest ik er bovenuit komen. Vooraan is het bijna onmogelijk om in de body extra licht te voorzien hoger dan waar de koplampen nu zitten, dus leek dat buisje me de meest logische oplossing. Die ingebouwde zwakke plek lijkt me wel eenCapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-87027649343350850362014-10-06T08:40:25.029+02:002014-10-06T08:40:25.029+02:00Ik ben anti verlichting met aparte batterijen.
Bij...Ik ben anti verlichting met aparte batterijen.<br />Bij mij VM wil ik alles aansluiten op het standaard batterijsysteem. een spanningmeter en extra accu zorgen ervoor dat ik nooit zonder stroom val.<br />Een Led strip voor en achteraan op de buis zouden ook niet misstaan.<br />http://bickyenzijnfietsen.blogspot.be/2013/03/mango-ledstrip-achterlicht.html<br />Bickyhttps://www.blogger.com/profile/06167743209481192764noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-47323864405877935412014-10-06T08:38:17.518+02:002014-10-06T08:38:17.518+02:00Waarvoor het zeker al moet werken, is het feit dat...Waarvoor het zeker al moet werken, is het feit dat er voortdurend opmerkingen zijn over de zichtbaarheid. Voor iemand die niet kijkt (en zo zijn er genoeg) zal het natuurlijk niets uithalen.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-77923893133499402562014-10-06T08:37:16.755+02:002014-10-06T08:37:16.755+02:00Piet, telescopisch zou een oplossing kunnen zijn. ...Piet, telescopisch zou een oplossing kunnen zijn. Of je maakt het bijvoorbeeld scharnierend aan de voet of met een voet waar de buis over past, zodat je het met een snelsluiting kunt vastzetten. Dat lijkt me niet zo ingewikkeld.<br /> <br />Wat het licht bij helder weer betreft: zodra de omstandigheden ernaar zijn, maak ik er een foto van. Dan zien we wel wat het geeft. Te fel mag het licht ook CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-84289223158690401122014-10-05T21:52:25.864+02:002014-10-05T21:52:25.864+02:00Wat is precies het probleem met het maken van een ...Wat is precies het probleem met het maken van een remlicht? Je het toch gewoon een of twee remhendel(s)? Als je daar een schakelaar (zoek eens op microschakelaar) tegenaanzet heb je zo het remsignaal. Bij twee hendels op beide hendels een zetten en parallel (naast elkaar) aansluiten, als je met één hendel remt gaat toch het remlicht aan. Als je maar één achterlicht hebt kan je daar een 'Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-6130611966826960552014-10-05T19:49:21.096+02:002014-10-05T19:49:21.096+02:00Zichtbaarheid is belangrijk, maar dat lukt ook wel...Zichtbaarheid is belangrijk, maar dat lukt ook wel met verlichting op direct op de body.<br />Misschien een idee om een zwakke plek onderin de mast te maken zodat bij harde aanraking de mast breekt/ buigt zonder dat de klinkmoer eruit breekt. Dat zou jammer zijn van het orca-huidje !alleweder3https://www.blogger.com/profile/17447565777292249003noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-3960346614082422252014-10-05T17:34:24.198+02:002014-10-05T17:34:24.198+02:00Hallo Jan,
Functioneel en het misstaat ook nog ni...Hallo Jan,<br /><br />Functioneel en het misstaat ook nog niet! De beweging is nu dan wel verdwenen met deze vaste mast, maar de lampjes knipperen dus dat is opvallend genoeg. Alhoewel ik denk dat er nog steeds halve blinden rondrijden in die auto's die de Orca nog steeds niet zien en gevaarlijk vinden........<br />Hopelijk gaat het werken zoals je voor ogen hebt.<br /><br />Groeten, Adri.De Bobsleehttps://www.blogger.com/profile/17796430367606320039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-26336200820312650682014-10-05T15:06:41.785+02:002014-10-05T15:06:41.785+02:00Misschien dat Velomobielfabrikanten een dergelijke...Misschien dat Velomobielfabrikanten een dergelijke mast kunnen maken die telescopisch werkt? Heb je ook iets aan deze lichtjes bij helder (zonnig) weer en dus niet in het donker? Mijn Quest staat in een bekisting waar 2 andere ligfietsen op staan. M.a.w. iets dergelijks kan bij mij alleen als het makkelijk te verwijderen is of in te schuiven.Piethttps://www.blogger.com/profile/01925372370676546301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-35072742335718123512014-10-05T11:47:11.439+02:002014-10-05T11:47:11.439+02:00Ik vermoed dat de extra luchtweerstand minimaal is...Ik vermoed dat de extra luchtweerstand minimaal is, wat de mast betreft. De lampjes zouden wat meer invloed kunnen hebben, maar nog altijd is dat - volgens mij - te verwaarlozen, vergeleken met de variatie in de ondergrond (tussen soorten asfalt zit algauw 10 tot 20W verschil, volgens de Cycle Analyst) en de wind. Natuurlijk: wie streeft naar minimale weerstand, doet dit niet. Ik rij echter geen CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-29595769585195132202014-10-05T11:35:01.443+02:002014-10-05T11:35:01.443+02:00Ik vind dit puur functioneel : het werkt goed en z...Ik vind dit puur functioneel : het werkt goed en zoals je het bedoeld had. <br /><br />Wat het doet met de luchtweerstand ( dat belangrijk is voor een stroomlijnvoertuig ) vraag ik me wel af. Grappig genoeg lijkt het zelfs - is het niet - zo stevig gebouwd dat het geschikt is om een hulp zeil aan te bevestigen zodat je gebruik kunt maken van de wind :-)))Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.com