tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post9152107479963680077..comments2024-02-24T10:18:14.032+01:00Comments on onderweg met de fiets: Waar voor je geld (nog een velomobiel)CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comBlogger20125tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-33793717251289227322014-06-20T08:32:04.553+02:002014-06-20T08:32:04.553+02:00Willem, bij Fietser.be (WAW-ontwikkelaar) is al di...Willem, bij Fietser.be (WAW-ontwikkelaar) is al dikwijls ervaren dat de combinatie derailleur en ondersteuning enkel geschikt is voor wie goed weet waar hij/zij mee bezig is. Er zijn al veel derailleurs stukgemaakt door onder volle belasting te schakelen (met een motor in de aandrijflijn). Wie een beetje voeling heeft met zijn fiets of velomobiel, voelt zo dat je het vermogen moet verminderen op CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-20061541393396078442014-06-19T21:57:52.773+02:002014-06-19T21:57:52.773+02:00Bedoel natuurlijk voor ipv. foor??Bedoel natuurlijk voor ipv. foor??Willemhttps://www.blogger.com/profile/09100450705979946672noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-51355723426467026672014-06-19T21:56:25.436+02:002014-06-19T21:56:25.436+02:00Hmmmm heerlijk deze discussie mijn vrouw heeft een...Hmmmm heerlijk deze discussie mijn vrouw heeft een Flyer T8 die af fabriek begrenst is tot 25 km/uur na aanpassen van de positie van de snelheidsensor gericht naar de linkercrank (en magneetstripje opplakken op de crank) en twee tanden meer op het motorkettingwiel blijft de ondersteuning tot ruim 38 km/uur bij hetzelfde stroomverbruik. Mijn vollblut ondersteund tot 45 km/uur ik heb voor beide Willemhttps://www.blogger.com/profile/09100450705979946672noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-30754731925628353692014-06-19T20:25:00.306+02:002014-06-19T20:25:00.306+02:00Hoi Jan, Ik denk dat er is maar één bewijs geld vo...Hoi Jan, Ik denk dat er is maar één bewijs geld voor de consument en dat is als hij echt aan de regels voldoet. En dat is met het papiertje. Op dit moment zou ik nog niet weten of ik in het papiertje zou investeren.<br /><br />Wat mij betreft is de hele 250 Watt methode niet zo'n accurate manier. Je zou beter per wegtype (fietspad, snelweg etc), plaats (binnen of buiten de bebouwde kom etc.) Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16679854616016775286noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-89584213091921454472014-06-19T15:16:45.697+02:002014-06-19T15:16:45.697+02:00Gerrit, ik denk dat iedere techneut dat weet. Span...Gerrit, ik denk dat iedere techneut dat weet. Spanning verhogen en controller wisselen is dan inderdaad mogelijk. Het is in de praktijk (gelukkig) niet altijd zo eenvoudig. Met de populaire Bosch middenmotor lijkt het zelfs uitgesloten. Ook de Cyclone (die Fietser gebruikt), maakt gebruik van een ingebouwde controller (in het motorhuis). In principe moet je dan die controller uitschakelen en een CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-57979062743347736502014-06-19T12:08:27.880+02:002014-06-19T12:08:27.880+02:00Leuke link naar de Nederlandse wetgeving terzake ,...Leuke link naar de Nederlandse wetgeving terzake , maar als techneut heb ik wel een groot probleem met het concept van "een elektromotor van maximaal 250 Watt" . Zo'n ding bestaat namelijk niet . Een elektromotor kan haast het dubbele (en misschien zelfs meer) vermogen leveren van wat de fabrikant als maximum continu opgeeft zolang je maar de koeling verhoogt . T'is gewoon een Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17188181450247198795noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-5374251106341296012014-06-19T11:44:29.794+02:002014-06-19T11:44:29.794+02:00Leo, is het dan niet zo dat de producenten ervoor ...Leo, is het dan niet zo dat de producenten ervoor kunnen kiezen om wel aan die regels te voldoen, zelfs al moet het niet? Uiteindelijk kan ik me voorstellen dat die toch ook begaan zijn met de veiligheid van hun klanten. Dan zou je voertuigen kunnen bouwen die wel aan de normen voldoen, maar dat niet moeten. Dan moeten ze ook de hele administratie rond homologatie niet doorlopen. Wel de voordelenCapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-80541487806194992442014-06-19T09:39:47.390+02:002014-06-19T09:39:47.390+02:00Bedankt Jan!Bedankt Jan!Piethttps://www.blogger.com/profile/01925372370676546301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-37329037296199084522014-06-18T22:14:51.480+02:002014-06-18T22:14:51.480+02:00Hoi Jan, Wat met de nieuwe eu-regels voor lichtgew...Hoi Jan, Wat met de nieuwe eu-regels voor lichtgewicht voertuigen, waaronder velomobielen en ligfietsen vallen, van belang wordt is de hoogte waar het heupdraaipunt zit. Als het lager dan een bepaalde hoogte is, hoeft het voertuig niet meer aan de regels te voldoen. Wat daar vervolgens de reactie van de diverse landen in hun verkeerswetten blijft afwachten. We krijgen eu-regels voor voertuigen Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/16679854616016775286noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-44943514551971935732014-06-18T20:10:25.797+02:002014-06-18T20:10:25.797+02:00Quezzt , je neemt me de woorden uit de mond ; &quo...Quezzt , je neemt me de woorden uit de mond ; "EU goedkeuring voor 500 W tot 25km/u begrensde fietsondersteuning is er nog niet ( in Zwitserland sinds 2013 wel al legaal ) maar dat zou voor deze velomobiel nog steeds niet erg nuttig zijn gezien hij met afgeschakelde ondersteuning ook niet makkelijk heel veel sneller zal willen dan 25 km/u.....<br /><br />Wel kun je hem type goed laten keurenAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/17188181450247198795noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-6411360937015226812014-06-18T19:10:27.825+02:002014-06-18T19:10:27.825+02:00Neen, Gerrit, ik refereerde eerder naar mijn "...Neen, Gerrit, ik refereerde eerder naar mijn "bedenkingen bij een vierwielvelomobiel". Ik zie het ook compromislozer, meer in de zin van een gestroomlijnde/overdekte transportvierwieler.met ondersteuning.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-38881413386813971172014-06-18T19:06:17.370+02:002014-06-18T19:06:17.370+02:00Hier heb je alle nu al beschikbare informatie: htt...Hier heb je alle nu al beschikbare informatie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-een-elektrische-fiets-met-trapondersteuning.html. Er zijn nog wel onduidelijkheden, zoals: wat met de helmplicht voor bromfietsen?CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-47881079565287299252014-06-18T17:44:51.543+02:002014-06-18T17:44:51.543+02:00Jan , als je met 4wiel velomobiel de Q4W bedoelt ,...Jan , als je met 4wiel velomobiel de Q4W bedoelt , dan vermoed ik sterk dat mijn zaagwerk daar echt niet in gaat passen . Als ik dan toch een utility vehicle koop , dan liefst een compromisloze . Ik wil niet dan nog eens een karretje er aan gaan hangen . Hier past achterin een volwasene , in de Q4W een klein kind . En sneller dan 45 km/h hoeft niet . Tegen de tijd dat ik er een aanschaf , heb ik Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17188181450247198795noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-16110985901952744322014-06-18T17:40:38.547+02:002014-06-18T17:40:38.547+02:00"Verder is het wachten op de Europese uniform..."Verder is het wachten op de Europese uniforme wetgeving, die op 1 januari 2017 in voege zou treden"<br /><br />Erg benieuwd wat daaruit voort komt. Ik zou graag mijn Greenmachine "opvoeren" om makkelijker langere afstanden te kunnen overbruggen, maar een begrenzing die stopt bij 25-27 km per uur is niet interessant.<br />bij een max. van 40-45 wordt het leuk.Piethttps://www.blogger.com/profile/01925372370676546301noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-48479573308435648582014-06-18T16:24:46.993+02:002014-06-18T16:24:46.993+02:00Het lijkt me ook niet de bedoeling van dit ontwerp...Het lijkt me ook niet de bedoeling van dit ontwerp om echt snel te gaan. Anderzijds heeft Riese und Müller momenteel een "snelfiets" (45 km/u) die voor Nederland als snorfiets gehomologeerd is... Er zijn dus nog wel mogelijkheden. Verder is het wachten op de Europese uniforme wetgeving, die op 1 januari 2017 in voege zou treden. Dan zal het duidelijker (en strikter) worden, vermoed ik.CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-28145537182586145632014-06-18T15:54:30.209+02:002014-06-18T15:54:30.209+02:00Ook mijn sunrider had al een afsluitbaar bagage va...Ook mijn sunrider had al een afsluitbaar bagage vak. Was dan wel deels nog open vanuit de zit positie, maar je moest wel heel lenig zijn om er vandaar bij te kunnen. <br /><br />Is wel een leuk ontwerp, zeker om dan als 2 zitter samen er op uit te kunnen trekken. Dan is de snelheid toch wat minder van belang.<br /><br />RJblauwe682https://www.blogger.com/profile/11857115098804878055noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-16079899691778644112014-06-18T15:45:04.410+02:002014-06-18T15:45:04.410+02:00EU goedkeuring voor 500 W tot 25km/u begrensde fie...EU goedkeuring voor 500 W tot 25km/u begrensde fietsondersteuning is er nog niet ( in Zwitserland sinds 2013 wel al legaal ) maar dat zou voor deze velomobiel nog steeds niet erg nuttig zijn gezien hij met afgeschakelde ondersteuning ook niet makkelijk heel veel sneller zal willen dan 25 km/u.....<br /><br />Wel kun je hem type goed laten keuren als bromfiets, waarbij het voertuig en bestuurder Quezzzthttps://www.blogger.com/profile/13340009785237362388noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-39360352536958530492014-06-18T14:14:37.422+02:002014-06-18T14:14:37.422+02:00Gerrit, die 250W zijn het wettelijke nominale verm...Gerrit, die 250W zijn het wettelijke nominale vermogen. Daarmee is niets gezegd over het piekvermogen en dat is wat telt bij het optrekken. Zo zie ik in de Orca pieken tot 600 W. Daarmee moet het wel lukken, zou ik zo denken ;-)<br />'t Is in elk geval een aantrekkelijk vormgegeven voertuig.<br />Ik heb ook geen wagen, maar zie meer in een vierwielvelomobiel als het op transportcapaciteit CapoJanhttps://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-17150937080454047412014-06-18T14:06:17.798+02:002014-06-18T14:06:17.798+02:00correctie : dat moest "gehomologeerde" z...correctie : dat moest "gehomologeerde" zijn Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17188181450247198795noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-7936165131611286852014-06-18T13:59:24.897+02:002014-06-18T13:59:24.897+02:00Ik vind hem echt wel te overwegen. Ik heb namelijk...Ik vind hem echt wel te overwegen. Ik heb namelijk geen wagen , maar wel de behoefte om bvb mijn hond te kunnen transporteren en in een fietskar achter de DF vind ik veel te riskant aan hoge snelheden en .zeker in snel bochten werk . Hiermeee zou ik ook boodschappen van de Gamma/Brico kunnen transporteren : ik laat redelijk frequent wel eens een plaat MDF of berken triplex verzagen Ik ga wel Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/17188181450247198795noreply@blogger.com