tag:blogger.com,1999:blog-85449373398292895372024-02-29T00:42:19.288+01:00onderweg met de fietsfietstechniek, ervaringen met fietsen, relaas van verplaatsingen, aanpassingen aan fietsen en velomobiel
Flevobike Orca (36) - Thorax Tangens - Nazca Paseo - Heinzmann PAN eTR-U - Birdy SpeedCapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.comBlogger1267125tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-17850773742305466802023-01-03T14:51:00.002+01:002023-01-03T14:51:11.333+01:00Magritte is Belgisch'ceci n'est pas une pipe' is wellicht het meest gekende werk van Magritte. Vaak wordt gezegd dat dit typisch Belgisch is: lachen met absurde toestanden.Reflectie Onze Federale Overheidsdienst Mobiliteit houdt ook van absurdisme. Zo is in alle stilte een nieuwe regel ingevoerd voor de velomobielen.Ik dacht meteen: 'he, wat, geen zichtbare wielen?'. Bij een Quest kan ik me daar nog iets bij CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-54656504116809309142022-07-31T11:01:00.006+02:002022-08-04T13:41:20.374+02:00Vloeken in de kerk: ondersteuning op de ligfietsBij gewone fietsen is het al jaren normaal, maar in het ligfietswereldje zijn er toch nog rabiate tegenstanders van ondersteuning. Nou, dat zal mij een zorg zijn.Enerzijds heb ik al vele jaren ervaring met elektrisch ondersteunde fietsen: de E-Orca (zo geleverd door Flevobike), mijn Heinzmann 'bukker' (omgebouwd naar middenmotor na problemen met de elektronica van het Heinzmann systeem) en ook deCapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-54197791402680531552022-07-27T12:51:00.003+02:002022-08-01T08:05:03.200+02:00R+M Birdy - zou ik? (verkocht)Het begin Jaren geleden - in 2012 - haalde ik een Riese und Müller Birdy Speed in huis. Birdy Speed, maar de mijne is een grijze.Een leuke vouwfiets met prima rijeigenschappen (voor een vouwfiets). De Speed was - zoals de naam al te kennen geeft - de sportversie van de Birdy: gestript tot het minimum, met sportbandjes (Marathon Racer) en licht (geen 11 kg). Maar zoals elke Birdy wel CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-61950310315993668292022-07-25T10:21:00.000+02:002022-07-25T10:21:02.467+02:00Paseo: onderhoud en voorbereiding inbouwen ondersteuningDe tweedehandse Nazca Paseo die ik vorig jaar in huis haalde, ziet er prima uit, maar er is toch wat werk aan. Het schakelen ging niet zo vlot en als gevolg van een val door de vorige eigenaar was de achterremkabel flink geschonden. Nu het mooi weer is, is het het moment bij uitstek om die zaken aan te pakken.Onderhoud Mijn Paseo is uitgerust met een SRAM DualDrive: drie versnellingen in de naaf CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-37401856827695787062022-07-23T13:14:00.000+02:002022-07-23T13:14:40.471+02:00Nazca Paseo: ondersteuning inbouwen - bedenkingen voorafGegeven: een Nazca Paseo met onderstuur.Omdat sleutelen leuk is en omdat mijn ervaringen met elektrische ondersteuning overwegend positief zijn, denk ik eraan de Paseo ook ondersteund te maken.Keuzes De fiets toen ik die net gekocht had (tweedehands, november 2021)Ervaring heb ik met:
de Flevobike E-Orca - Daum motor (zo goed als elke Orca is daarmee uitgerust) en LiFePo4 accu (lagere CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-44821208985123386982022-05-23T20:41:00.002+02:002022-05-23T20:41:15.780+02:00Voorlopig definitief: accuverlichting op de PaseoSinds eind vorig jaar is de verzameling fietsen uitgebreid met een Nazca Paseo. Die kon ik echt niet laten staan: ziet er zo goed als nieuw uit en ik betaalde er € 150 voor...Tijdens een recente woonwerkritVanaf het begin merkte ik dat ermee gevallen was: het stuur was vervormd aan de rechterkant (pakweg 1 cm naar binnen geplooid) en de kabels aan die kant vertoonden wat schaafsporen. De bar end CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-72758884227533709822022-05-12T08:40:00.000+02:002022-05-12T08:40:23.110+02:00Voortschrijdend inzichtMijn zoon is - uiteraard - van een andere generatie. In zijn leeftijdsgroep - twintigers - is het erg cool om alles met een racefiets te doen. Die moet dan liefst vintage zijn. Beenhard, geen bagagecapaciteit en bij de minste regen sproeien je banden je vol water en het vuil van de weg.Maar het staat cool, het is trendy, dus de jeugd wil niets anders. Je moet zelfs niet proberen om ze om te CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-26843340537119308962022-05-10T21:27:00.000+02:002022-05-10T21:27:06.717+02:00Big bang - geen theorie Zoonlief stond op het punt te vertrekken bij mij toen zijn voorwiel met een luide knal uiteenspatte...Ik zie twee redenen:een versleten velg (V-brakes en een fiets die al wat kilometers en jaren telt)een manometer op de voetpomp die niet betrouwbaar meer is: te hoge drukIn elk geval: het was een enorme knal en onze oren tuitten ervan.Een nieuw wiel was aan de orde en daarvoor had ik drie CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-65594372362990942702022-04-10T08:49:00.002+02:002022-04-10T08:49:47.191+02:00jaarlijks rapportEind december 2013 reed ik in enkele dagen van bij Flevobike (Dronten) naar Gent. Ik zie de beelden nog zo voor me: windkracht 6 ongeveer en het goot water.De laatste kilometers van de maidentrip (december 2013)Natuurlijk had ik die storm op kop en daar bovenop deed de ondersteuning het niet. André Vrielink zou dat laatste kort daarna bij mij thuis komen oplossen.8 jaar en 80.000 km Fast forward CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-15997032522983742372022-03-30T08:46:00.001+02:002022-03-30T09:46:55.089+02:00Groot onderhoudNeen, het zijn niet enkel ligfietsen. Vorig jaar ging ik samen met de schoonzoon een fiets voor hem kiezen. Daarna werd mijn oude vehikel weer bij me thuis afgeleverd, nadat hij het een jaar gebruikt had om te pendelen door weer en wind. Een keer ik er tijd voor had, zou die fiets een grondige revisie krijgen. Na 18 jaar mag dat al een keer. Dat wil niet zeggen dat de fiets voordien niet CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-80597288705731418642021-11-27T13:19:00.001+01:002021-11-27T13:19:55.680+01:00Nazca Paseo - toekomstplannen (opties)Het is sterker dan mezelf. Als er een fiets in huis komt, moet die aangepast worden aan mijn wensen. Dan wordt nagedacht over wat beter kan. 'Beter' moet je lezen als 'volgens mijn normen'. In het mooi Nederlands heet dat 'customizing'...Dat is dus ook zo voor de Paseo een keer ik beslist heb of het een blijvertje is. Er moet getweakt worden.Hieronder wat bedenkingen, niet in volgorde van CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-78868805252223889572021-11-13T10:47:00.005+01:002021-11-19T15:11:40.646+01:00Pedelec ombouwenGeen ligfietsverhaal deze keer, maar het relaas van het ombouwen van mijn pedelec Dit jaar en het vorige is er niet zoveel gefietst. Sinds half maart 2020 werk ik, zoals zovelen, heel vaak van thuis uit. De vroegere 4x per week woon-werk-verplaatsingen van 46 km zijn daardoor grotendeels weggevallen.Covid-19 leidde er ook toe dat onze bewegingsvrijheid - al dan niet vrijwillig - ingeperkt werd. CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-21553187276878230532021-11-10T09:11:00.001+01:002021-11-10T09:13:21.288+01:00Even een fietsje erbij Sta me toe te beginnen met het overlopen van wat ik al staan had:Flevobike E-Orca (velomobiel) sinds december 2013Thorax Tangens trikeHeinzmann elektrisch ondersteunde fiets (met Tongsheng TSDZ2 middenmotor)Birdy Speed vouwfiets(en dan nog wat fietsen om na te zien, te herstellen, als reserve voor de familie...) Waarom een extra fiets?Af en toe, als de gelegenheid zich voordoet, wil ik wel CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-27607783995194943582021-03-19T20:46:00.001+01:002021-03-19T20:46:43.110+01:00UitverteldHet is al lang stil op de blog... Dat wil niet zeggen dat ik niet meer fiets, maar wel dat er eigenlijk weinig te vertellen valt.Vorig jaar, 13 maart 2020, ging België voor de eerste keer in lockdown. Telewerken werd de norm. Restaurants en cafés gingen dicht. Geen terrasjes meer. Telewerken, dus geen woonwerkverkeer meer. Gedaan met genieten van de dagelijkse ritten.Lockdown en die was 'niet CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com15tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-979394710374405212020-08-24T19:22:00.003+02:002020-08-24T19:22:45.227+02:00UpgradenDik zes jaar - ik kocht de E-Orca in 2013 - en vele tienduizenden kilometers op de Belgische wegen en fietspaden: dat laat sporen na. De voorwielen van de Orca hadden hun beste tijd gehad. Aangezien een Orca met kunststof gietwielen geleverd werd, hoort even een nieuwe velg steken niet tot de mogelijkheden, net zo min als het wiel richten.En toen kreeg ik een mooi aanbod: collega Orcarijder CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-21240160936044764892020-08-12T12:46:00.002+02:002020-08-12T12:51:15.416+02:00ExplosiefNu is het echt lang geleden. Covid-19 en zo: telewerken, contacten vermijden. Het resultaat: amper nog fietstochten die het beschrijven waard zijn.Maar af en toe lukt het toch wel: op 21 juli organiseerde LiA (de Antwerpse 'chapter' van de Ligfietsers) hun traditionele 'Grote Plassentocht' ofte een rondje Oosterschelde (125 km). Daarover later meer.Gisteren mocht ik nog eens bij klanten gaan om CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-84982556835841363152020-05-20T15:57:00.003+02:002020-05-20T15:57:46.528+02:00De FrankensteinfietsZoonlief zijn oude fiets, die ouder is dan zoonlief zelf, was terug bij mij beland. Hoe noem je zoiets? Hij heeft nog een meeste weg van een oude randonneur: min of meer het rijgedrag van een racefiets, maar met een bagagedrager en (oorspronkelijk) spatborden.
Versleten
Die fiets is op: zowat de hele aandrijflijn en beide naven zijn helemaal versleten. Dat is deels het gevolg van de CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-33235223943943288982020-05-19T09:05:00.003+02:002020-05-19T09:05:28.493+02:00In de buurtOndertussen zijn we allemaal vertrouwd met de term Covid-19 en de maatschappelijke gevolgen ervan. Er zijn dus geen treffens, geen ritten met de ligfietsers. Dat wil niet zeggen dat er niet gefietst wordt, hoor. Al enkele maanden zijn er andere zaken die veel tijd vragen: een stuk van de tuin opnieuw aanleggen, een zolder - die één grote ruimte was - indelen in kamers ...
Waar sommigen een hele CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-72725594555605970262020-04-26T09:03:00.001+02:002020-04-26T09:03:09.071+02:00Ombouw pedelec: afwerking en eerste rittenCorona-wachttijden: leveringen blijven langer onderweg daardoor. Als je moet wachten op essentiële onderdelen om te kunnen fietsen, duurt die tijd nog eens zo lang. Maar kijk: uiteindelijk stond een doos van Kurbelix.de voor de deur en kon ik verder.
Montage
Ik koos voor een wiel met een net wat bredere Ryde Andra 321 velg: 21 mm in plaats van de klassieke 19. Dat past bij de huidige mooie CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-89880918057300905562020-04-25T08:46:00.000+02:002020-04-25T08:46:02.254+02:00Pedelec ombouwen - motor monterenDe voorbije week werd de bestelde middenmotor (Tongsheng TSDZ2) geleverd.
In de doos zitten de volgende onderdelen:
een motor (met controller en krachtsensor ingebouwd)
een scherm met usb-poort (om telefoon of gps te laden)
een bedrade afstandsbediening voor dat scherm
een set cranks met crankbouten
een snelheidssensor, magneet en kabelbinders om de sensor op de achtervork te bevestigen
(CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-41501114112005444342020-04-14T14:43:00.003+02:002020-04-14T16:08:54.724+02:00Gelukkig toevalZoonlief vond zijn fiets toch maar niets. Helemaal op. Dat had uiteraard niets te maken met gebrekkig onderhoud. Neen, hoor. Dat de ketting piepte en knarste? Nou ja, dat wel. Speling in de voornaaf? Geen tijd om er iets aan te doen.
Maar hij fietst wel overal naartoe en doet dat met veel plezier.
Dat oude kraam moest dringend vervangen worden en wat zoek je dan als student? Een oude racefiets CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-31249220381422918152020-04-13T08:32:00.000+02:002020-04-13T08:32:10.852+02:00Elektrische ellende - het vervolg
In de vorige post over de Heinzmann pedelec ging het over een mogelijk defect aan de accu.
Stand van zaken
Samen met de Britse importeur kwamen we tot de volgende conclusie: als die defect is, ligt het aan het BMS. Ik bestelde dus een nieuw BMS. Op vrijdag besteld en de dinsdag erna zat het in de bus.
Op woensdag werd het BMS ingebouwd en de accubehuizing weer dichtgeschroefd. CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-75505189513520486442020-04-12T16:08:00.001+02:002020-04-12T16:08:12.298+02:00Alles gaat stukDe Heinzmann pedelec is al een hele poos buiten gebruik. Over de vorderingen daarmee volgt binnenkort nog een post. Als ik 'normaal' wil fietsen, gebeurt dat dus met de Birdy vouwfiets. Die heeft zo zijn beperkingen, zoals dat er geen normale fietstassen op kunnen (geen plaats genoeg), waardoor die voor bijvoorbeeld boodschappen minder geschikt is. Maar hij rijdt tenminste. Of beter: hij reed.
CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-52033016327802378862020-04-11T12:07:00.002+02:002020-04-11T12:07:34.947+02:00Nuttig accessoire: smartphonehouderAlles evolueert en het valt niet te voorspellen in welke richting. Jaren geleden, het moet zo rond 2013 geweest zijn, kocht ik een Garmin Oregon 450 outdoor GPS.
De Oregon op de Birdy vouwfiet (2013, Bretagne)
Die doet het nog altijd, maar wordt door de band gebruikt als gps-gebaseerde fietscomputer. Als ik eens zin heb in een rit, kan de track of route daarop gezet worden.
Maar ondertussen CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8544937339829289537.post-5632295888637599092020-03-20T16:23:00.002+01:002020-03-20T16:23:42.752+01:00Essentiële verplaatsingDe regels in België zijn in het begin van deze week heel strikt geworden. Ze zijn nog niet zoals in Frankrijk, waar je een 'permis' (een geschreven toelating) moet hebben om je huis te mogen verlaten, maar het lijkt er wel op.
Kort: enkel essentiële verplaatsingen zijn toegelaten. Dat wil zeggen dat je de auto enkel uit mag halen om eten te kopen, naar het werk te gaan (hoewel telewerken sterk CapoJanhttp://www.blogger.com/profile/08122834770839957498noreply@blogger.com3