kilometerstanden

De fietsencollectie

Een kort overzicht van de fietsverzameling door de voorbije jaren, in chronologische orde (van aanschaffen).

"Plum" stadsfiets

gemaakt door l'Avenir (Brussel) - met Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf. 



Werd gebruikt door zoonlief. Zo'n halve eeuw oud, maar in goede staat. (ergens uit de jaren '70).

Nu al een poos buiten gebruik, omdat de voorvork gescheurd is (doorgeroest en dan gescheurd, net onder de kroonplaat). Wachtte op herstelling. Probleem: een vork zoals de originele is moeilijk te vinden. Omdat de fiets niet meer in orde te brengen bleek op een treffelijke manier is deze uiteindelijk in het recyclagepark beland (2019).

Trek 7320

 hybride (aangekocht mei 2003)



"sloping" aluminiumframe met stalen (CroMo) voorvork. Mijn boodschappen-, toer-, stads- en vakantiefiets.

Enkele modificaties:
  • SRAM X9 achterderailleur en triggers (origineel Shimano Alivio met gripshifts)
  • SRAM Nex-G voorderailleur
  • Tubus Tara lowriders
  • Philips SafeRide 60 lux koplamp en B+M Linetec Brake Plus achterlicht op de naafdynamo
De voorbije zomer kreeg deze fiets een grondig nazicht, waarbij o.a. de Freehub gedemonteerd en gereviseerd werd (alles was verroest intern). Sinds het najaar 2019 tot het najaar 2021 werd hij door dochterlief en schoonzoon gebruikt. Nadat de fiets opnieuw bij mij belandde, heeft hij een (heel) groot onderhoud gehad, waarbij ik de hele aandrijflijn vernieuwde. Daarnaast werden nog wat versleten onderdelen vervangen. Sinds 2022 is hij in de handen van zoonlief terechtgekomen. Hij leerde zo dat een toerfiets ook zijn voordelen heeft in vergelijking met een vintage racefiets.

GForce trike

tweedehands aangeschaft in februari 2010, met Streamer erop.



De voorzichtige heropstap in de ligfietswereld en bedoeld om de haalbaarheid van woon-werk verplaatsingen met de fiets te doen. Omdat de afstand enkel 23 km is, zocht ik een efficiënt soort fiets voor een redelijke prijs.


De voornaamste aanpassingen:

  • Shimano achternaafdynamo in een Mavic XC717 velg
  • B+M Cyo koplamp
  • B+M achterlicht op naafdynamo
  • Hygia Gemini gekoppelde hydraulische schijfremmen
  • extra stukken op de voorste spatborden (ik zag onlangs dat Performer nog altijd dezelfde rommel gebruikt)
Verkocht eind 2011, na aankoop van de Alleweder.

eFAW of Flevobike Alleweder A2


Ondertussen tot hybride geëvolueerde Alleweder (Cyclone motor en LiFePo4 accu) met Flevobike velomobieldakje (dateert van rond 1996, aangekocht 2011). De Alleweder is begin februari 2014 verkocht en rijdt nu in het verre Nantes (Frankrijk).

Aanpassingen:
  • Cyclone motor en LiFePo4 accu
  • brede (25mm) achtervelg met NuVinci N360 naaf
  • Flevobike velomobieldakje
  • Cycle Analyst (computer voor de motor en accu)
  • B+M Cyo T koplamp

Riese und Muller Birdy Speed

(bouwjaar 2006, aangekocht 2012): voor combinatie met andere transportmodi. Dit is een buitenbeentje onder de vouwfietsen:
  • Vouwt niet middenin, maar de achterbrug klapt naar voor en de voorvork naar achteren.
  • Volledig geveerd, met veer en elastomeer vooraan en elastomeer achteraan.
  • in Japan een cultobject.



 Opties: Expedition Rack


Nadien toegevoegde opties:
  • spatborden
  • zijstandaard
Aanpassingen
  • SP SV-8 naafdynamo (met de originele velg werd een nieuw wiel gemaakt)
  • SP LS003 koplamp
  • B+M Linetec Brake Plus achterlicht op naafdynamo 
Aangezien de Birdy al een poos onbenut in een hoekje stond, is die in de zomer van 2022 verkocht (aan een mede-ligfietser).

Kobra (van Meindert Valenteyn)

(aangekocht 2012)



Dit zou een stamvader van de lage racers zijn. Vermoedelijk gebouwd rond 1995. Stalen frame, 20" vooraan (451), 28" achteraan. Pure racemachine, maar aangepast voor het dagelijkse verkeer. Hier zie je hem na de renovatie: helemaal afgeschuurd en herspoten.


Verkocht 11-2015: hij werd niet meer gebruikt nadat de Seiran 24 in huis kwam. Achteraf was al snel duidelijk dat die oude Valenteyn veel sneller was dan de Seiran. Dat was ook waarvoor die gemaakt werd. De wendbaarheid was die van een Quest, wat de praktische kant sterk beperkte.

Flevobike E-Orca 

(nr 36) - bouwjaar 12/2013.



Opvolger van de Flevobike Alleweder. De velomobiel is er vooral voor de dagelijkse woon-werk verplaatsingen. De E staat voor de elektrische ondersteuning. Aangekocht 23/12/2013.


Aanpassingen:

  • reflectoren in de spaken (3M black reflecterende folie)
  • Cycle Analyst V 2.3
  • 'lichtvin' van Flevobike voor betere zichtbaarheid bij duister
  • trekhaak voor Radical Cyclone
  • zijruitjes op het velomobieldakje
  • 'range extender': 10 Ah / 360 Wh extra LiFePo4 accu van Crystalyte, later vervangen door een baseplate voor een Enerprof 36 V 750 Wh accu, die ook op de Thorax Tangens (zie lager) gebruikt wordt.
  • Eén koplamp (eCyo van BuM) vervangen door een eCyo Premium 80 lux
  • De kunststof voorwielen zijn in 2020 vervangen door klassieke spaakwielen van bij Ginkgo.

Challenge Seiran 24

bouwjaar onbekend, aangekocht april 2015.



Middelhoge toerversie: spatborden, achtervering, bagagedrager. Een ideale ligfiets om in gezelschap te toeren, want daarvoor is een velomobiel toch wat minder geschikt.

Versie met iets betere specs:
  • Shimano XT groep
  • Avid BB7 schijfremmen
  • Ventisit matje
Aanpassingen:
  • Shutter Precision SD-8 naafdynamo (in originele velg gespaakt)
  • BuMM Luxos U koplamp
  • BuMM Toplight Line Brake Plus achterlicht
  • tasafhouders
Verkocht in 2017, nadat de Thorax Tangens (zie hieronder) in huis kwam. Teveel fietsen, te weinig tijd.

Thorax Tangens

Bouwjaar 2004 (?), tweedehands aangekocht oktober 2017. Kilometerstand onbekend. Thorax bestaat niet meer, maar hun producten blijven gegeerd. De website is nog altijd bereikbaar en daat staat ook informatie over de Tangens.
Alias: 'vliegend tapijt', omwille van het onvoorstelbare rijcomfort.



Bijzonderheden:
  • voorvering met elastomeerblokken
  • 'tankbesturing' zoals op een velomobiel, helemaal anders dan bijvoorbeeld bij ICE
  • 70 mm SA trommelremmen, hydraulisch bediend door een gekoppeld systeem van Magura
  • handrem op het achterwiel (Shimano LX V-brake) met vergrendeling
Bij de aankoop kwamen enkele opties mee:
  • spatborden voor en achter
  • verlichting (met zijloper (dynamo)), reflectoren op de spatborden
  • snel verstelbare trapboom met automatische kettingspanner
  • bagagedrager (met tasafhouders en geschikt voor vier tassen)
Aanpassingen:
  • ondersteuning (Bafang achternaafmotor SWX 02 en Enerprof 36 V 750 Wh accu)
  • ICE steun (voor King-meter display van de ondersteuning)
  • Icletta (Terracycle) steun voor de accu, centraal onder de zetel
  • van 7 naar 9 speed: nu 11-34 om hellingen aan te kunnen
  • verlichting upgrade: BuM eCyo Premium (80 lux) en BuM Secula E achterlicht, gevoed door LiFePo4 36 V accu via de controller van de ondersteuning
  • Terracycle SideMount met Vaude Aqua Box

Heinzmann PAN eTR-U

Bouwjaar 2015 (?), aangekocht oktober 2017, samen met de Tangens.



Voor zover ik weet zijn er geen opties.

De belangrijkste kenmerken:
  • pedelec met achternaafmotor (eigen product van Heinzmann, direct drive)
  • accu 515 Wh (13,5 Ah) / 36 V
  • trap- en krachtsensor in de bracketas (TDCM, Taiwan)
  • Tektro Auriga dubbelzuiger hydraulische schijfremmen
Aanpassingen (eigenlijk: herstellingen)
  • nieuwe TDCM bracketas met trap- en koppelsensor geïntegreerd
  • nieuwe rempads en ontluchten van de remleidingen
  • Pedalen vervangen door Contec Quick Deluxe
  • Suntour NCX verende zadelpen (paralellogram)
  • BuM e-bike spiegel
Nadat de complexe bracketas nogmaals sneuvelde, is het hele elektrische systeem vervangen door een Tongsheng TSDZ2 motor. De energie wordt geleverd door dezelfde accu die bij de Thorax trike gebruikt wordt.

Nazca Paseo

Dit is de recentste aanwinst.
 

Geen idee van het bouwjaar, maar aangekocht in november 2021. De fiets was in zeer goede staat, maar door een val van de vorige eigenaar was er wat schade aan het stuur en de rechter remleiding. De voornaamste kenmerken:
  • klassieke 20/26 ligfiets: geen racer, maar een toer- en woonwerkfiets
  • aluminium schetsplaten maken het verstellen van het zitje (hellingshoek) en achterbrug (geometrie/wielbasis) een fluitje van een cent
  • geveerde carbon voorvork (MEKS met instelbare demping en lock out)
  • SRAM DualDrive II: 3 naafversnellingen en een cassette met 9 tandwielen
In augustus 2022 werd ook deze fiets uitgerust met een elektrische ondersteuning. Weer koos ik voor de Tongsheng TSDZ2 omwille van de compactheid en de aanwezigheid van een krachtsensor.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten