kilometerstanden

donderdag 27 mei 2010

schade

Zondag sprong ik op de trike om nog snel een boodschap te doen. Na 20 m draaide het linker spatbord plots mee met het voorwiel, tot het door de remleiding gestopt werd. De oorzaak was snel duidelijk: de ophanging was gebroken. Meteen was het nut van een mantel van gevlochten staal voor de remleiding zichtbaar: mocht die er niet geweest zijn, dan was de hydraulische leiding op zijn minst goed beschadigd en misschien wel doorgesneden geweest.

Ik haalde snel beide spatborden eraf - ik hou van symmetrie - en reed dan maar zonder om de boodschap.


Hoe kan zo'n steun nu doorbreken ? Het is stevig materiaal. Een nauwkeuriger controle van het breukvlak wees op een oudere beschadiging (oxydatie komt er niet in die mate op vijf minuten). Trillingen of een stoot (waarvan er op het spatbord geen spoor weer te vinden is) deden de rest van het werk, met dit resultaat als gevolg. Een close-up van het breukvlak maakt de oude schade zichtbaarder.


Aan de linkerkant zie je roestvorming. Dat kan dus geen verse breuk zijn. Het is ondertussen ook klaar dat de breuk zich - heel logisch - voordeed op de zwakste plaats. Aan de kant van het linker balhoofd ziet dat er zo uit:


Zoals gezegd, ondernam het spatbord een poging om meteen ook de (nieuwe) remleiding door te snijden. Dat is niet gelukt. Het resultaat zie je hieronder.


Je merkt meteen een knik in de leiding. Op die plaats is de pvc-mantel doorgesneden. Het gevlochten staal hield het gelukkig, waardoor er geen lek ontstaan is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten