kilometerstanden

zaterdag 4 september 2010

trikes, viezigheid en spatborden

Een klacht sedert het allereerste begin en naar ik op fora lees ben ik niet de enige ermee: de voorspatborden van de meeste trikes lijken er niet op.
Men neme een trike met 20" wielen (goed, kan ook 16" zijn) en montere daarop een set eenvoudige, kunststof spatborden zoals courant op kinderfietsen. Klinkt goed op de optielijst: het zijn spatborden en de prijs is erg laag. Dat laatste is normaal, want ze doen ook extreem weinig.
Ik verduidelijk: zolang je rechtdoor rijdt, wordt zonder spatborden het meeste water in het verlengde van de wielen gesproeid, dus netjes naast je. Enkel in de bochten krijg je dan een douche.Met spatborden blijft heel wat water aan de randen daarvan hangen en spat dan zijwaarts. Naar je handen, benen en heupen dus.
Conclusie: gewone in serie vervaardigde spatborden doen het niet op een trike...
Ik vermeldde onlangs een setje van Duitse origine, bedoeld voor op de Njunis, een kloon van de Gforce. De verdeler, Q-Cycles, startte een soort "special edition" van diverse modellen, met de toevoeging QT. Daarbij hoort optioneel een set speciaal vervaardigde spatborden. Ze zien er behoorlijk uit en kosten een redelijke € 139 (excl verzendkosten). Alleen: € 139 betekent 10 % van de totale aankoopprijs van de Gforce en dat is verhoudingsgewijs erg veel.
Het zette me wel aan het denken en dus werd er geknutseld. Dat loopt als volgt:

men neme een plaat aluminium

alu 0,5 mm
daarop wordt de vorm van de spatborden overgenomen. Aangezien het alu enkel als spatscherm dient en geen dragende functie heeft, mag het dun zijn. Bovenstaande plaat had ik nog liggen, dus dat kwam handig uit.


Aangezien ik beschikte over een tweede, nagelnieuwe set spatborden, heb ik die maar gebruikt. 

De vorm moet dan nog uitgezaagd worden. Dat deed ik met de wipzaag.

Van de volgende stappen heb ik geen beeld:
  • eerst werd uit de plaat een rechthoek gezaagd die ruim genoeg was voor beide spatschermen
  • daarna werden beide vormen uitgezaagd
  • om ze identiek te krijgen, werden ze gespiegeld op elkaar gelegd en met een slijpsteen afgewerkt
  • de achterste hoek - waar het scherm op het uiteinde van het spatbord aansluit - werd lichtjes afgerond
Tussendoor werd frequent gepast en gemeten. Op onderstaande foto was de achterste hoek nog niet bijgewerkt.


Waarom deze vorm: ik dacht eerst om er een "taartpunt" van te maken, waardoor er naar de naaf toe meer zou afgeschermd worden, maar de schijfrem zat daarvoor in de weg. Ook is het veel eenvoudiger om te vertrekken vanaf een rechte kant, dus werd het een eenvoudig cirkelsegment.

Je ziet ook dat alle oorspronkelijke bevestigingsstukken behouden blijven: die zorgen voor de structurele sterkte en het bevestigingspunt voor de steun. De zwarte beugel die je hier nog ziet, wordt bij de uiteindelijke montage aan de binnenzijde bevestigd. Aan de contactrand tussen de plaat en het originele spatbord moest ook wat gebeuren, anders zou dat continu rammelen. Ik boorde kleine gaatjes naast de beugels en gebruikte spanbandjes voor de verbinding. De oude spatborden werden gebruikt als donormateriaal om vooraan op beide spatborden een vierde beugel te monteren.

Het uiteindelijke resultaat is dit:

tussentijds even passen
Van de andere kant ziet dat er als volgt uit:


Jammer genoeg kan het rechterspatbord nog niet gemonteerd worden: ik wacht op de vervanging van de beugel door Gforce.
Dat blijkt het zwakke punt van deze fiets: aan beide kanten is die beugel al afgebroken.

Om dit op te vangen, denk ik aan een extra verbinding, zoals hier afgebeeld:


De stuurstangen zijn vast verbonden aan de wielen. Dat wil zeggen: de hoek blijft altijd gelijk en er zitten geen scharnierende delen tussen. Dat betekent dat alles voorbij de kopstanglagers altijd de lijn van het wiel volgt. Dus kan van daaruit een starre verbinding gemaakt worden met het spatbord, zodat de bovenste beugel minder belast wordt. Da's de theorie. Nu nog even uitzoeken hoe dit op een nette en eenvoudige manier kan gerealiseerd worden met makkelijk te verkrijgen materiaal.

2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er goed uit! En zeker en vast sterker dan jasbeschermers.
    De voorgestelde versterking zou je van alu L-profiel kunnen maken maar maakt zo in totaal 'n rechthoek...Beter dan 'n aan éen kant losse bevestigingsrand natuurlijk maar het sterkst is een driehoek. Dus eveneens richting fusee. Ik weet niet of je daar 'n bevestingsmogelijkheid toe ziet?
    Leuke naam trouwens "wipzaag" voor een decoupeerzaag!
    Groeten mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goeie tip, Mick. Ik zal dat nog bekijken. Wacht ondertussen nog altijd op de tweede beugel van Gforce. De idee is dat de twee bevestigingen de trillingen zouden halveren.

    BeantwoordenVerwijderen