Zo. Sinds vandaag zit het herstelde wiel in de fiets.
Daar kwam toch één en ander bij kijken. Ik maakte beelden van enkele stappen en onderdelen.
Beeld 1: de richtbank. Onderaan de schroevendraaier die gebruikt werd om de laterale en hoogteslag te meten.
Beeld 2: de fiets met het afgewerkte wiel erin. Een fietslift is erg handig om een juiste werkhoogte in te stellen.
Op de foto zit de originele (Axa-)dynamo er nog op. Die is ondertussen verwijderd.
Een probleem was dat een naafdynamo continu stroom levert indien je die niet in en uit kunt schakelen. De koplamp op de fiets is een heel simpel retromodel, zonder schakelaar. De fietshandelaar bezorgde me een gerecupereerde Shimanoschakelaar voor op het stuur.
Beeld 3: de lichtschakelaar
Met oranje knop: de lichtschakelaar |
Ik reed net enkele honderden meters op de aangepaste fiets: de remmen werken naar behoren. De resterende slag op het wiel voel je niet. De lichtschakelaar werkt ook zoals verwacht.
Op de trike bestaat hetzelfde probleem. De B&M IQ Cyo die ik kocht, is een versie zonder schakelaar noch sensor. De switch die erop staat, dient enkel om het standlicht te bedienen. Dus ook daarvoor werd een Shimanoschakelaar aangeschaft in de fietswinkel, maar in dit geval één met sensor, om het nog wat te vereenvoudigen op het vlak van de bediening.
Shimano SW-NX30 |
De velg voor de trike is ondertussen aangekomen, maar de spaken moeten ook weer besteld worden: een ongewone naafdynamo gecombineerd met een 26" velg heeft natuurlijk een afwijkende spaaklengte (260 mm) tot gevolg.
Taak 1 - herstellen van een wiel en een oude fiets ombouwen tot een fiets met naafdynamo - is afgerond. Taak 2 - een wiel met naafdynamo voor de trike - is lopende.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten