kilometerstanden

woensdag 16 februari 2011

comfort- en detailverbeteringen: vervolg

De nieuwe speeltjes zijn dus ASAP gemonteerd. Vorige week reed ik met de nieuwe outfit naar het werk en zondag stond een rondje vanuit Poperinge (de West-Vlaamse heuvels) op het programma, met de Gentse Liggers. Ideale momenten om alles eens te testen.

Eerste nieuwe component, met normaal gezien het meeste impact: de Continental Sportcontact.

Deze is iets breder dan de vorige (1.6 tegenover 1.25 in de aloude breedte-aanduiding) en vraagt wat minder druk. De indrukken zijn altijd subjectief, want niet gebaseerd op metingen, maar het lijkt erop dat het comfort wat hoger is: de resonanties die me plaagden op bepaalde betonklinkerstraten zijn heel wat minder fel en de band lijkt de ergste kloppen wat beter te dempen. Qua tractie merk ik ook weinig verschil: op een vochtige ondergrond slipt de band ook wat door bij het aanzetten. Ik neem aan dat dit eerder te maken heeft met het feit dat er op de trike minder gewicht rust op de achterband (en dat ik met de SPD-pedalen meer koppel genereer).
Door deze band  ga ik wel twijfelen of een 2.35 (54 mm) band niet te breed zal zijn. Ik moet nog eens heel goed het spatbord nameten.

Een voor de veiligheid belangrijke andere component was het Busch & Müller Toplight Flat Plus dynamo-achterlicht.

Daarvan merk ikzelf weinig natuurlijk, maar men zei me dat dit licht echt goed te zien is. Eén led, dus weinig vermogen nodig, compact dus de kans op schade is ook niet zo groot en optisch behoorlijk uitgewerkt: zelfs van de zijkant is het te zien, doordat de plastic behuizing het licht geleidt. Aangezien er een condensator in voorzien is, die het licht nog 8 min laat branden na stilstand, krijg ik natuurlijk wel continu opmerkingen dat mijn licht blijft branden...

Wat staat nog op het programma: bredere en dus comfortabeler voorbanden en het onderhoud van de schijfremmen (nieuwe schijven, nieuwe pads en vervangen van een beschadigde leiding). 
Dan komt er nog een bakje aan dat op de bagagedrager zou moeten terechtkomen. Da's bedoeld om de reflexcamera te kunnen meenemen. Indien ik dat kan monteren (de oplossing moet ik nog bedenken), dan ga ik op zoek naar een halfzacht schuimplastic om het materiaal (body en enkele lenzen) trillingsvrij te kunnen opbergen. Dat materiaal zou op maat moeten gesneden worden.

Het blijft ondertussen merkbaar langer klaar (vroeger en vooral later) en het fietsen naar het werk wordt daardoor ook leuker: je ziet de omgeving veranderen, van week tot week. Ook de vogels worden weer actiever.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb een conti sport contact in maat 28-406 op mijn Nazca Fuego gehad (een tweewieler). Ik vond dat de engste en meest glijdende band die ik ooit heb gehad. Wel wordt de band minder beroerd na verloop van tijd, maar volgens mij blijft 'ie glijden. Ik wou hem eerst oprijden, maar die band is hopeloos slijtvast, als je er van houdt, dan heb je er wel lang plezier van.

    Ik reed met mijn Trice op Big Apples. Niet heel snel, maar wel goed grip, en redelijk slijtvast. Op mijn Quest heb ik Kojaks liggen. Wel snel, maar ook snel lek (deze week elke dag raak).

    En vooral 's ochtends rond zonsopkomst geniet ik elke dag van mijn rit (rond Utrecht).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Conti doet het goed, maar die ligt dan ook achteraan op een trike. Stabiliteit is dus geen probleem (en het is voorlopig). Met de Kojaks heb ik dus dezelfde ervaring...
    Morgen weer naar het werk fietsen, maar 's morgens wordt erg grijs weer verwacht. Geen mooie zonsopkomst dus.

    BeantwoordenVerwijderen