kilometerstanden

zondag 7 augustus 2011

FAW vs Gforce trike

Zoals ik in een vorig bericht meldde, gingen mijn jongste en ik onlangs een toerrit voor de Gentse Liggers een eerste keer verkennen. Het stuk dat we bekeken, was de moeilijke helft van de AVS Zwalmroute, die - de naam zegt het al - in Munkzwalm begint en de zuidkant van de Zwalmstreek doorkruist.

De Gforce trike kon in de auto, de FAW ging op de aanhangwagen. 't Is tenslotte bijna 30 km tot daar. Dan nog eens 30 km verkennen en nog eens dezelfde afstand terug, dat was te veel voor zoonlief zijn ongetrainde benen.

De verkenning was wel een mooie gelegenheid om beide fietsen en beide concepten - open trike en velomobiel - naast elkaar te zetten. De verschillen zijn heel erg duidelijk. De Gforce rijdt een pak speelser, vinniger. Bij het trappen op de pedalen is het geen probleem om het achterwiel te doen doorslippen. Dat lukt bij de FAW absoluut niet. De Gforce stuurt ook veel directer en is makkelijker te corrigeren, maar rijdt beenhard (toch vergeleken met de FAW). In een bergop - en daarvan hadden we er toen genoeg - is de Gforce dus niet te kloppen en ook in korte, snelle bochten is hij niet bij te benen. Het feit dat de trike zowat de helft weegt van de velomobiel zal wel een groot aandeel hebben in dat verschil. Dat en het voordeel dat je bij de trike naar binnen kunt hangen bij snel genomen bochten. Wat ook heel duidelijk is en met bochtenwerk te maken heeft: de draaicirkel van de Gforce is maar een fractie van die van de FAW.
De FAW heeft dan weer heel wat minder weerstand: bij een lichte bergaf moet je die enkel wat op gang helpen en dan bolt de fiets vanzelf aan een mooi tempo (of zelfs licht versnellend) verder, terwijl je op de Gforce voortdurend moet bijsteken. Waaraan het ligt, dat weet ik niet zo direct. De banden verschillen (op allebei Perfect Moirees, maar 35 mm breed op de FAW en 47 op de Gforce), de geometrie verschilt, de lagers zijn allicht ook niet gelijk en de luchtweerstand zal waarschijnlijk ook meespelen net als de massa.
Dat laatste is in een snelle bergaf overduidelijk: waar ik 55+ haalde, reed zoonlief net geen 40. Aan die snelheden is het vooral de luchtweerstand die het verschil maakt.

Ook op comfortvlak moet je niet twijfelen: de rondom geveerde FAW wint het op dat gebied met een zeer ruime voorsprong. Wat de zitjes betreft, hou ik het op een gelijkspel. Een kuipzit met Ventisit moet niet onderdoen voor een spanzitting, maar je zit natuurlijk volop in de wind op een open trike.

Anderzijds, maar dat is iets wat evengoed omgekeerd had kunnen zijn, is het versnellingsbereik op de trike veel ruimer én fijner in te stellen: daar zit een derailleursysteem op met 24 versnellingen, tegenover een 8-versnellingsnaaf op de FAW. Dat heeft niets te maken met de twee concepten op zich, maar met keuzes die gemaakt werden. Een groter bereik en tegelijk kleinere stapjes, maar een onderhoudsintensiever systeem: dat is wat je hebt met een derailleur (op een open fiets). Een beperkter bereik en grotere sprongen, maar quasi geen onderhoud, dat is dan weer het voordeel van een naaf. En daarnaast kun je met zo'n naaf schakelen bij stilstand.

2 opmerkingen: