km: 2000
Voorbije donderdag bracht ik mijn achterwiel binnen bij de fietsdokter, omdat zoals gezegd de naaf dringend moest nagezien worden. De diagnose luidde: hopeloos versleten en verwaarloosd, maar logisch want ongeveer 8 jaar oud en vermoedelijk heeft hij er tienduizenden kilometers op zitten.
Voorbije donderdag bracht ik mijn achterwiel binnen bij de fietsdokter, omdat zoals gezegd de naaf dringend moest nagezien worden. De diagnose luidde: hopeloos versleten en verwaarloosd, maar logisch want ongeveer 8 jaar oud en vermoedelijk heeft hij er tienduizenden kilometers op zitten.
De vorige eigenaar deed eFAW dus net op tijd van de hand :-(
Maar dat kun je pas weten als je de naaf openmaakt natuurlijk, want de behuizing is letterlijk als nieuw.
Ik had al op vele plaatsen gelezen dat de dichting en lagering van een standaard Nexusnaaf niet zo betrouwbaar is. Nou ja, wat heet "niet zo betrouwbaar" indien er vermoedelijk vele tienduizenden kilometers mee afgelegd zijn ?
Jammer genoeg had ik toen ik bij de fietsenmaker kwam geen fototoestel bij, dus horen geen beelden bij dit verslagje, behalve eentje dat ik van het net plukte.
Wat was er zoal fout aan die naaf ?
De dichtingen waren niet meer dicht, waardoor er duidelijk vocht in de naaf gedrongen was. Het grote lager (rechts op de foto) was in de vernieling gedraaid: compleet geroest en ingesleten. Een aantal klauwen, die dienen voor de vier hoogste versnellingen, doet het niet meer.
Advies van de mechanicien: minstens een nieuw binnenwerk steken, want onderdelen zijn niet leverbaar bij Shimano en de naaf is op.
Bij montage van het wiel in de fiets bleek dat de versnellingen 5 tot 8 het niet meer doen...
Wat nu ? In eerste instantie wordt ik gedepanneerd door een medeligger, die me voor een prikje een 20" wiel met Nexus 7 (met rollerbrake) en alle toebehoren bezorgt. Daarmee rij ik voorlopig verder. Er moet namelijk een nieuw wiel gevlochten worden en dat kan niet zomaar tegen morgen.
Ondertussen zoek ik uit wat er uiteindelijk in de plaats moet komen. Een derailleur is geen optie: wel goedkoop en licht, maar vrij onderhoudsintensief op een fiets die veel kilometers doet in weer en wind. Wat overblijft:
- Nexus 8 Premium (beter afgedicht dan de standaardversie)
- Alfine 8 (nog eens beter gelagerd)
- Alfine 11: de recentste Shimanonaaf, met 11 versnellingen en oliebad, maar alweer prijziger.
- Fallbrook NuVinci 360: traploos en met een bereik tussen de Nexus 8 en Alfine 11 in (zoals de naam zegt: 360 %) en naar het heet onderhoudsvrij
Rohloff valt buiten het budget, want zo'n naaf kost bijna zoveel als wat ik voor de fiets betaalde !
Kortom: ik kan weer denken aan een wiel bouwen. Bij die gelegenheid zal ik uitkijken voor een brede velg, aangezien dat 10 % zou schelen in rolweerstand met een brede band.