kilometerstanden

maandag 17 oktober 2011

licht

Maar anders...


Onlangs kwam ik na het sporten, zo rond 22u30, over de R40 (de kleine ring rond Gent) huiswaarts gereden. Bij het aanzetten:
  • achterlicht aan (check)
  • koplamp aan (check)
  • knipperlichtje aan linkerspiegel aan (check)
Zo ben ik er al redelijk zeker van dat ik voor- en achteraan zichtbaar ben. De vorige eigenaar van eFAW rustte de fiets uit met reflecterende stroken op de zijkanten. Niemand kan nog zeggen dat eFAW niet opvalt in het duister !


Maar dan rij je langs een toch wel drukke autoweg, op het fietspad. Je bent daar niet alleen: fietsers rijden in dezelfde en tegengestelde richting. Niet veel, want het is al laat, maar ze zijn er.


En dan blijkt dat fietsverlichting niet meer in is ! Ik kan me niet herinneren dat ik op die 11 km ook maar één degelijk verlichte fiets zag. De meesten reden gewoonweg onverlicht en bij voorkeur in donkere kleding. In het beste geval had iemand een rood knipperlichtje in zijn hand...


Volgens het resultaat van een onderzoek van de Antwerpse politie hoort onverlicht fietsen zelfs niet bij de 25 belangrijkste oorzaken van ongevallen met fietsers, maar toch. Als ik fiets, wil ik toch wel wat goodwill creëren voor fietsers in het algemeen. De meesten lijken dat absoluut niet belangrijk te vinden (en ook hun eigen veiligheid niet) en neen, het zijn niet allemaal studenten. Het ging om mensen van alle leeftijden. De behoefte bekruipt me op zo'n moment om wat mensen staande te houden en te vragen waarom. Ik veronderstel dat het pure nonchalance is.



7 opmerkingen:

  1. Hoi Jan,
    Ik zag bij de Aldi achterlichtjes die 'automatisch' extra oplichten bij het remmen. Maar voor montage op de zadelbuis.
    Ik vermoed dat het werkt met een kwik-schakelaar...
    Of dat ook gaat flikkeren als de fiets over een hobbel rijdt? Voor zo'n 13euro weet je het.
    mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Maxxon die ik gezien had, is ook voor bevestiging op een buis. Het ding moet ook voldoende licht geven en bij voorkeur lang doen op de batterijen. Nu ja, er is geen haast bij. Toch bedankt !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben gisteren avond 25km gaan fietsen met de Trike en heb een 20tal fietsers tegen gekomen. Slechts 2 daarvan reden met licht en het was toch al na half 9 en pikkedonker. Ik heb soms de indruk dat veel fietsers weinig inzitten met hun eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Gentse politie start in elk geval binnenkort weer met de systematische controle op verlichting.

    25 km ? Goe bezig !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is veel beter dan hier in Eeklo. Een fietser zonder licht wordt hier gewoon genegeerd door de politie.

    Ondertussen staan er al 200km op de teller en ben ik aan het kijken om de fiets naar mijn hand te zetten :-)
    Ik ga onder andere de versnellingen upgraden naar SRAM X7 3x9 en een schakelaar op het stuur installeren voor de verlichting. En de spatborden vooraan ga ik vervangen door een lichtgewicht soort met glasvezel.

    Voor de rest bevalt de fiets super en het gaat echt supervlot om veel km te rijden. Zelfs na 35km heb ik geen enkele last! Alleen vermoeide benen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat het zo bevalt ! Tot aan pakweg 1000 km zal je behoorlijk wat verschil merken: je moet de juiste spieren kweken.
    Wat die verlichting betreft: Shimano had een lossen sensor in het gamma. Ik was van plan om er zo eentje tussen de dynamo en de lamp te zetten (naast het zitje), maar mijn exemplaar bleek defect. Je moet maar eens in de historiek van de blog zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, het bevalt zeer goed en ik merk dat het alsmaar beter gaat. Ik heb wel een nieuwe crank besteld van 175. Deze van 170 die er nu opzitten zijn een beetje te kort voor mijn lange benen :-)

    Ondertussen heb ik ook al een schakelaar gevonden. In de motorshop hier in Eeklo om een lichtschakelaar van een bromfiets geweest. Voor 5euro was ik er vanaf en het past perfect op het stuur.

    Binnenkort zal ik een weekje rust nemen om het 1 en ander aan te passen. Ik ga ook een demontage doen en de kader in een blitser kleurtje steken :-) Ondertussen kan ik het nodige onderhoud doen met de winter voor de deur en leer ik de fiets kennen.

    BeantwoordenVerwijderen