Met dat credo groeide ik op. En in dat verband kwam vandaag een doosje aan.
Daarin zat een handig meetinstrument voor eFAW: een Cycle Analyst CA-SA (stand alone versie). Het verbinden is poepsimpel: de aansluitkabels sluit je aan tussen de accu en de motor. Da's alles. Dan is het kwestie van de display op een zichtbare plaats te monteren.
Momenteel is dit apparaat op een heel eenvoudige manier op de stroomlijn bevestigd.
Puur functioneel kan ik er weinig aan verbeteren. Het scherm is altijd leesbaar en geeft alle nodige informatie (snelheid, spanning en stroom of verbruik). Het scherm is zeer duidelijk leesbaar en overzichtelijk. Ook interessant is dat het altijd verlicht is.
De samengestelde foto is niet helemaal correct, mijn excuses daarvoor, maar geeft een mooi beeld van wat je vanuit eFAW ziet.
De samengestelde foto is niet helemaal correct, mijn excuses daarvoor, maar geeft een mooi beeld van wat je vanuit eFAW ziet.
Esthetisch daarentegen kan dit véél beter: ik denk eraan een soort stroomlijnpunt te maken - in aluminium, wat anders - die tot net voorbij het schermpje komt. Die heeft ook een beschermend doel: de achterkant van de Cycle Analyst is niet helemaal waterbestendig. Ik maakte vanmorgen een model (lang leve de pizzadozen) om even het effect te beoordelen.
Het definitieve werkstuk moet dan in de kleur van de rest van het koetswerk komen. De grootste vraag voor mij is: hoe kan ik die vorm plooien in aluminium ?
De volgende fase wordt dan uitzoeken hoe ik de optionele functies van dit meet- en regeltoestel kan toepassen. In principe kun je met de CA bijvoorbeeld een maximumsnelheid instellen, een grenswaarde voor de stroomtoevoer bepalen en een benedengrens voor de batterijspanning vastleggen. Dit vraagt wel bijkomende verbindingen tussen de meeteenheid en de motor-elektronica.
De volgende fase wordt dan uitzoeken hoe ik de optionele functies van dit meet- en regeltoestel kan toepassen. In principe kun je met de CA bijvoorbeeld een maximumsnelheid instellen, een grenswaarde voor de stroomtoevoer bepalen en een benedengrens voor de batterijspanning vastleggen. Dit vraagt wel bijkomende verbindingen tussen de meeteenheid en de motor-elektronica.
Daarnaast houdt de CA het aantal laadbeurten bij en nog wat andere waarden.
Ondertussen zijn de eerste meetresultaten er. Ook de waarschijnlijke oorzaak voor het soms plots uitvallen van de aandrijving is hiermee gevonden: die heeft niets te maken met het gevraagde vermogen of met de motortemperatuur, maar alles met een spanningsval. Dat doet me meteen twijfelen aan de opgegeven capaciteit van de accu. Het blijkt dat de zaak uitvalt indien de spanning onder 23,5 V zakt en dat gebeurt veel te snel naar mijn mening.
Met de CA kan ik duidelijk het verbruik volgen en zien hoeveel Ah de reële capaciteit bedraagt. Meten is weten ...
Zo een extra grijs accent is ook best mooi, ik zou het niet in het blauw doen maar eerder grijs zoals de stickers op de zijkant.
BeantwoordenVerwijderenZo een CA ziet er wel interessant uit, zouden ze gerust op iedere elektrische fiets standaard monteren
"Weten" wel ja...Maar accu's zijn duur en da's nu net waar ík niet zo'n zin in heb.
BeantwoordenVerwijderenKomende week gaat 't vriezen dus zal ik toch ook aan de FAW moeten geloven. Gelukkig heb ik een mooie alternatieve route gevonden met veel minder stops...
Mvg Mick
Mick, aangezien ik eFAW gebruik voor forenzen, wordt ik ervoor betaald (€ 0,20/km). Dan kan zo'n dure batterij er wel af. Op enkele maanden is die terugverdiend (hopelijk gaat hij wel langer mee).
BeantwoordenVerwijderenEen goedkopere accu kan ook wel, maar die weegt dan weer veel meer...
@Bicky: CA is echt interessant, maar ik vrees dat die voor veel e-fietsers veel te veel info geeft. Je moet er ook wat mee aankunnen, anders zijn het gewoon cijfertjes.
BeantwoordenVerwijderenKleur: de stickers zijn reflecterend witachtig. Wel een goed idee, trouwens. Eerste opdracht is een stuk aluminium in die vorm krijgen en daar moet ik nog even goed over denken.