kilometerstanden

zaterdag 26 november 2011

slijtage, onderhoud en klussen

Op het velomobiel-opnderhoudsprogramma voor vandaag stond het afdichten van de openingen voor de stuurstangen met wat rubber.

Op zich is dat een simpele job: wiel eraf, rubber op maat knippen, vastkitten en met popnagels vastzetten.
rubber afdichting
met popnagels vastgezet

Dat is natuurlijk het moment om ook de staat van wielen en banden na te zien. Ik wist het al: de Big Apples liepen ondertussen al ruim 3000 km mee en waren toen al flink gebruikt. Deze week merkte ik dat ik op een plek al door het rubber zat, dus was het tijd om maar meteen de banden te wisselen ook.

versleten tot op de antileklaag
schuin afgesleten loopvlak
Op zo goed als alle velomobielen staan de voorwielen schuin op de weg. Dat heeft duidelijk gevolgen voor het loopvlak, zoals je hierboven ziet. In principe kun je dan beide voorbanden wisselen, maar daarvoor was het al ruimschoots te laat. Geen nood: nu ik ervaring heb met de BA 47-406, legde ik er Perfect Moirees in de maat 35-406 op. Die zouden minder rolweerstand moeten geven, maar omdat ze een kleinere diameter hebben (en er achteraan een 47-406 op ligt), zal de neus weer sneller het wegdek raken. Zeker bij verkeersdrempels is dat een probleem.

Als ik een wiel uit een fiets haal, is dat ook altijd het ogenblik om de spaken te inspecteren. Verrassing: in het rechterwiel was er één gebroken en aan de linkerkant maar liefst twee !

rechter wielnaaf
linker wielnaaf
Op de foto's zie je ook dat de spaken ooit in de andere richting liepen. Gerrit, de vorige eigenaar van eFAW, had me een aantal reservespaken meegegeven. Gelukkig maar; zo kon ik ze meteen vervangen.
Doordat ik enkele nieuwe spaken stak, mag ik binnenkort ook weer tijd maken om de spaakspanning na te gaan en eventueel de wielen te richten. Dat moet zeker, want de kans is groot dat een te lage spanning de oorzaak is van de breuk. Daarvoor moet ik eerst verzinnen hoe ik die wielen in een richtstand kan bevestigen.

En terwijl ik toch bezig was, heb ik maar meteen de remmen weer afgesteld.

Al bij al duurde de klus dus weer dubbel zo lang als voorzien, maar de fiets kan er weer tegen. Laat de regen maar komen !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten