kilometerstanden

zondag 29 juli 2012

NuVinci en tandwielen (2)

Dankzij de gouden tip van Gerrit (ligfietsen Tempelman) is het probleem met het tandwiel voor de NuVinci naaf snel opgelost geraakt.

Bij Plum in Gent haalde ik voor € 3 een standaard kransje voor op een Shimano body.


Dit blijkt dus perfect te passen op de versnellingsnaaf !


Een eerste snelle test toonde aan de het kleinste verzet heel wat kleiner geworden is en dat het bereik dus praktisch bruikbaar wordt. De eerste serieuze rit zal moeten uitmaken of 19T de perfecte keuze is, maar het lijkt er wel op.

Dit is dus mooi: een standaardkransje voor een cassette past op de NuVinci N360. Jammer dat de fabrikant dit niet in de technische handleiding vermeldt (of ik moet erover gelezen hebben).

Ondertussen controleerde ik de spaken in het achterwiel: twee spaken haalde ik wat aan, omdat ze gewoon loszaten. Dit was de allereerste keer sinds het wiel gemaakt werd dat ik dit naging.

Ook de voorwielen kregen een terloopse controle: sinds ik de spaakringen monteerde heeft het linkerwiel geen gebroken spaken meer. Dat kan ook toeval zijn, want het rechterwiel - zonder spaakringen - had ook geen gebroken spaken, maar ook bij dat wiel is het niet zo lang geleden dat ik spaken vervangen had.

Het springerige als gevolg van de verhoogde onafgeveerde massa ondervond ik niet meer, dus het lijkt erop dat de Risse demper zeker geen noodzaak is. Een tip die ik ook nog kreeg, maar die waarschijnlijk enkel op een Alleweder van toepassing is, is het toevoegen van een tweede veerpoot. Dit kan omdat een A2 gebruik maakt van een dubbele brug en dus ook links een poot moet kunnen gemonteerd worden. Dit hou ik in gedachten, voor mocht er nood zijn aan een betere vering/demping.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten