kilometerstanden

zondag 19 augustus 2012

Heet

(foto's overgenomen van andere fietsers)

Met de Gentse Liggers werd gisteren een ritje gereden: de jaarlijkse BBQ-tocht die vertrekt aan de zaak 2 wielen in Hamme. En juist: 2 wielen verkoopt bukkers, geen liggers !
Volgens de voorspellingen zou de thermometer de grens van 30° C overschrijden. Geen weer voor een velomobiel, vind ik. De Kobra is "a work in progress" - vrijdag maakte ik met de decoupeerzaag het zitje wat korter -, maar dit is het seizoen om te rijden, niet om fietsen om te bouwen, dus ging die in de auto, samen met de Seiran van een medeligger, en we zouden wel zien.

Vooraf bekeek ik met Wouter, de man achter 2 wielen, of er wat te doen is aan de kettingloop van de Kobra, maar ook volgens hem is dat onbegonnen werk: overal zit wel iets in de weg als je probeert er wat aan te veranderen.


Hamme ligt ideaal voor een rit over dijken: Schelde, Durme en Dender liggen binnen bereik en langs het water vind je heerlijke jaagpaden zonder verkeer. Af en toe werd door de organisator voor een uitdaging gezorgd, zoals een haakse bocht hier en daar (waar de Kobra niet door raakte) of een stoffig zandpaadje - lastig met smalle bandjes -, maar dat werd ruimschoots gecompenseerd door kilometers schitterend asfalt.

De Kobra hield zich lang goed, maar onvermijdelijk liep de ketting er af bij een haakse bocht, wat zorgde voor een (welkome) pauze.


Op de foto merk je ook een typisch Vlaams fenomeen: de deelnemende velomobielen waren allemaal WAW's, van één van de allereerste (WAW 003) tot een vrij recente. Er reden ook drie Ice Sprint 26 trikes mee, waarvan de eigenaars allemaal even enthousiast waren over hun voertuig.

Uiteindelijk, na 60 of 70 km, begaf mijn voorband het. Dat was minder welkom, want pauzeren bij tropische temperaturen is niet zo aangenaam, vooral indien er ook geen wind meer is.


Door de haast vergat ik de buitenband te controleren, met als gevolg onmiddellijk een nieuw lek. Filip vond gelukkig een metaalsplinter, zo fijn als een haartje, in de wang van de band. Daarna ging het weer verder, voor de laatste 10 km. Het water was op bij iedereen en de energie ook. De wind was helemaal weggevallen en binnen de bebouwing van Hamme werd het erg warm. Maar geen nood: aan het eind wachtte een gezellige BBQ in goed gezelschap.

Bedenkingen voor de Kobra:
  • de kettingloop is een probleem en inkorten zit er niet in. De enige oplossing zou het vervangen van de derailleur door een met een lange kooi zijn: dat verhoogt de kettingspanning en dus loopt die verdomde ketting er niet zo snel meer af.
  • Een beschermrand op het voorblad kan verhinderen dat de ketting er aan de kant van de crank afloopt. Ook een voorderailleur kan hierbij helpen.
  • De banden zijn op. Vooraan komt er volgende week een Durano op (is onderweg) en voor achteraan zorg ik ook voor wat anders.
  • De trapboom wordt ook aangepast, maar daarover meer in een andere post.

2 opmerkingen:

  1. Bij mijn ligfiets viel de ketting elke 100 km van het voorblad. Oorzaak naar links en rechts zwaaien op slecht wegdek, waardoor soms een tandje mis hapte. Nu is aan beide zijden een bescherrand geplaatst en rijd ik al 5000 km zonder problemen: simpele en effectieve oplossing, gewoon doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mogelijke oplossingen:
    - beschermrand op voorblad
    - voorderailleur monteren
    - achterderailleur plaatsen met lange kooi (verhoogt de kettingspanning)
    - eindje kettingbuis dat vastligt aan het frame
    De reden is ook hier het heen en weer zwaaien van de ketting.

    BeantwoordenVerwijderen