kilometerstanden

zaterdag 1 september 2012

Veiligheidsattributen

Fietsen is een uitermate gevaarlijke zaak. Als je in de auto stapt, doe je je gordel om (of niet) en klaar is kees. Als je wil fietsen volgens wat de meesten als veilig beschouwen, heb je meer werk.

Neem nu een simpele ligfiets, met niet meer dan twee wielen, en je voorziet je van alles wat niet-liggende experts als veiligheidsverhogende attributen beschouwen, dan ben je algauw een kwartiertje zoet eer je kunt aanzetten:
  • vlag ? Check
  • continu knipperende verlichting ? Check
  • fluohesje ? Check
  • Fietshelm (bij voorkeur stijl Nutcase) ? Check
  • Handschoenen ? Check
En waarom heb je dat allemaal nodig ? Omdat automobilisten je anders overhoop rijden...

De Nederlandse collega-blogger "Brandweerquest" had het er ook over: mensen vinden ligfietsen en velomobielen levensgevaarlijke dingen en dus moet je je goed zichtbaar maken. Eigen ervaringen en inzichten van de ligfietser of velomobilist zijn van geen tel: de experts weten het beter.

Dat vlagje, daar wordt ik ook geregeld op gewezen. "Dan zien ze je beter". Ja, dat zal wel, zeker ? Kijk: een Flevobike Alleweder is 2,65 m lang en pakweg 80 cm hoog. Dat betekent zijdelings pakweg 2 m² oppervlak, dat in mijn geval ook nog eens ruim bekleed is met reflecterend folie. Indien het dakje erop zit, zal eFAW zeker een meter hoog zijn.

Moeilijk zichtbaar ?
Een vlagje van enkele vierkante centimeters zal hier waarschijnlijk de zichtbaarheid héél sterk verbeteren... Akkoord: het zit een stuk hoger, het wappert en is meestal in één of ander fluokleurtje, maar voor wie die 2 m² niet ziet, zal dat vlagje waarschijnlijk het verschil niet maken.

Het probleem kan zitten in het frontale oppervlak, want dat is echt bescheiden (dat is ook de bedoeling natuurlijk: aerodynamica en zo). Maar als je rijdt, veroorzaak je rijwind en dus wijst je vlag in de rijrichting. Wat zou het frontale oppervlak zijn van het stukje mast waar de vlag op zit ? Enkele luttele vierkante centimeters ? Dat zal ook niet helpen, denk ik zo. Permanent met licht aan rijden lijkt me een betere oplossing in dat geval en een keer de dagen korter worden en het licht minder intens ben ik dat ook van plan.

Wie liggend fietst, heeft het volgende zeker ook al ervaren: je moet tegen aandacht kunnen. Heel wat aandacht zelfs: je wordt nagewezen, aangestaard, autoraampjes draaien open, duimen omhoog onderweg, ... En toch schijnt het heel gevaarlijk te zijn, dat ligfietsen, want je bent zo goed als onzichtbaar... Een zeer bizarre contradictie.

Maar inderdaad: je moet er niet over discussiëren, want als ervaringsdeskundige heb je blijkbaar geen recht van spreken. Je wijkt af van de norm, dus ben je gevaarlijk bezig. "Ze zouden dat moeten verbieden". Tja, ik begin er zeker geen discussie over.

4 opmerkingen:

  1. Het is zoals altijd: de beste stuurlui staan aan wal.

    Ik heb steeds mijn vlag bij. Niet zozeer voor de zichtbaarheid overdag, maar om de zichtbaarheid snachts te verhogen. Ik plaats namelijk 2 knipperlichtjes op mijn vlag, een wit naar voor een rood naar achter. De reactie die daar al op gekregen heb is "zo opvallen dat ge doet, daar kunt ge niet naast kijken". Het is zo dat je met die lichtjes ook achter een auto zichtbaar wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helaas zijn knipperende lampjes niet toegestaan in nederland , wil niet zeggen dat ze niet alom gebruikt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op niet veel vlakken, maar blijkbaar wel op sommige zijn we in België toch zijn tijd vooruit op Nederland. Ik ben geen voorstander van enkel en alleen knipperlichtjes te gebruiken, maar wel een combinatie van beide. Want ik heb zelf al gemerkt dat ik soms over de (niet knipperende) fietsverlichting heen kijk. En bij knipperlichtjes heb ik dat niet. Het klinkt misschien raar maar dat klein brandend lampje heb ik al meer dan eens verward met veraf staande straatverlichting, of met een lampje dat ergens aan een huis ipv een licht van een rijdende fietser en als fietser valt het dan nog mee, omdat mijn snelheid beperkt is, maar als een autobestuurder die verwarring maakt, met zijn (soms veel) hogere snelheid, kan die inschattingsfout zeer duur te staan komen.
      Sowieso heb ik op mijn forensfiets naafdynamo verlichting (die altijd aanstaat) en in het donker komen daar dan nog eens de knipperlichtjes op de vlag (en nu ook helm) bij.

      Verwijderen
    2. Soms vraag ik me af wat Europa doet... De verkeerswetgeving verschilt op vele vlakken van land tot land. Ongetwijfeld vindt elk van die naties dat de eigen wetgeving beter is dan die van de andere.
      Ook ik gebruik in de winter een combinatie: continu (sterke, maar afgekapte) verlichting om zelf te zien en een knipperlicht op de spiegel om de breedte aan te geven. Achteraan zit een knipperend licht bovenop eFAW en een conventioneel achterlicht wat lager.
      Dan nog zeggen mensen dat zo'n fiets moeilijk te zien is !?

      Verwijderen