Omdat blogger het niet toelaat om afbeeldingen in een antwoord te zetten, plaats ik een nieuw bericht, speciaal voor Birger.
Kijk: een velomobiel met bagagedrager !
Deze plukte ik van het web. De site waar ik hem haalde is ook niet de eigenaar van de afbeelding, dus de herkomst is onduidelijk.
Wat wel duidelijk is, is dat het om een Go One 3 gaat, met optionele bagagedrager.
Machtig leuk zo'n velomobiel met bagagedrager maar dan moet je die natuurlijk wel net hebben. Mijn voorkeur gaat uit naar andere modellen (hoewel ik de Go-One wel heel geinig vind).
BeantwoordenVerwijderenSoms moet je 'out of the box' denken, of eigenlijk 'buiten de stroomlijn' denken. Er zijn echt wel meer mogelijkheden dan bagagedragers en karretjes om iets mee te nemen.
O, natuurlijk zijn er oplossingen. Dingen met bungees, elastieken, buizen monteren op de stroomlijn, ... Alleen vind ik het op dat ogenblik veel eenvoudiger om de bukker uit te halen. Die is gewoon geschikt voor zo'n occasionele zaken, zonder aanpassingen. Mocht ik enkel over eFAW beschikken, dan was het een andere zaak.
VerwijderenIk dacht eerder aan een quest, waw, strada of mango met optionele bagage drager.
BeantwoordenVerwijderenBeetje in soort zoals dit ontwerp
https://lh6.googleusercontent.com/-aUd8IYCTGrM/UH6bvylY80I/AAAAAAAAWHY/uG986vUI7LY/s1280/Mango%2520vectorieel.jpg
Gaan jullie er nu aan voorbij dat lading ( hoog ) op je VM plaatsen het zwaartepunt ook omhoog brengt en de kantelsnelheid zeer gevaarlijk laag zal maken ?
BeantwoordenVerwijderenWie wil er nu omslaan aan 7 km/u in een bocht om maar wat te zeggen ?
Een praktische aanhanger ( geschikt voor de beoogde lading ) is volgens mij altijd te preferen boven verbouwingen aan je VM.
Aanhangers zijn wel lastig in druk stadsverkeer ( bij oversteken ) en lange aanhangers zijn dan vrijwel onbruikbaar.
Maar in een andere situatie ( geen drukke stad ) zijn aanhangers ideaal naar mijn mening. Nog steeds heb ik de kinderkarren in treinopstelling in gebruik, die elk 50 kg last kunnen dragen. Daar kan dus gezamelijk aardig wat lading in. Ja, de snelheid gaat omlaag naar max 15 km/u maar waarom zou ik met 100 kg lading nog steeds 35 km/u willen rijden ?
Maar ook lading die uit de stroomlijn steekt ( en dat is jullie plan ) remt de VM af en geeft meer rolweerstand.
En met een karretje kun je je VM tenminste intact laten. Die zijn gebouwd om gebruik te maken van hun stroomlijn, kun je volgens mij maar beter geen ingrijpende ingrepen aan doen.
Wel, ik zou een onderscheid willen maken tussen massa en volume. De doos uit mijn eerste post hierrond was niet zwaar, maar omvangrijk. Dat volume binnenin eFAW bergen was onmogelijk. Er bovenop kan ook niet (of wel, mits wat kunstgrepen), maar een VM is daar niet voor bedoeld. Massa hoog vastleggen is inderdaad nadelig; dat heb ik met de Gforce een paar keren aan den lijve ondervonden. Zoonlief op de bagagedrager deed al een wieltje lichten aan minder dan 10 km/u. Ronduit gevaarlijk en dat was maar een tiental meter, voor de lol.
VerwijderenBuiten de stad is de combinatie VM + bagagekar wellicht haalbaar, maar ik woon in de stadsrand en boodschappen doen betekent veel kruispunten, weinig fietspaden, dus daarvoor is dat een onmogelijke situatie. Trouwens, zoals je zegt, heb je in die omstandigheden geen enkel voordeel meer van de stroomlijn. Het alternatief stadsfiets is voor mij veel praktischer op dat moment.
De Go One 3 met bagagedrager kan een goede oplossing zijn, mits een drager met zijbeugels waar je fietstassen aan hangt (niet zoals het model op de foto, dus). Op die manier zal het zwaartepunt niet veel hoger komen te liggen, maar da's puur academisch, want het kan enkel bij dat ene model.
Ja als de lading van die Go One in laaghangende fietstassen op de bagagedrager binnen de denkbeeldige voortzetting van de stroomlijn blijft zal het geen of weinig luchtweertands of zwaartepunt nadelen hebben tov lading in een VM.
BeantwoordenVerwijderenMaar ik deel je mening dat omdat het maar 1 model VM ( en is die niet gediscontinueerd ? ) betreft die het zou kunnen hebben dit niet in het algemeen erg nuttig is.
Er zijn gewoon grenzen waarbinnen je een VM kunt gebruiken. Daarna zul je tegenwoordig (zelf) voor een specifiek doel een fiets moeten ontwerpen/bouwen als je perse geen auto wilt gebruiken.
Voor inspiratie hoeft men alleen maar een eeuw of iets verder terug te kijken. Natuurlijk werd er veel met paarden, honden, ossen en ander vee gewerkt als trekdier, maar er waren ook veel vrachtfietsen die indrukwekkende lading konden vervoeren. Die fietsen is men vergeten, zoals veel andere dingen uit het dagelijkse straatbeeld van toen. Wil niet zeggen dat ze niet terug te brengen zijn, want als het toen werkte, doet het dat nu ook.
O, maar als het over vrachtvervoer gaat, publiceerde ik bijvoorbeeld recent het volgende: http://metdefietsonderweg.blogspot.be/2012/10/mooi.html
BeantwoordenVerwijderenBinnen het kader van vastgelopen verkeer in de steden, verkeersinfarcten en oplopende kosten voor gemotoriseerd vervoer, keren we toch terug naar die vroegere oplossingen.
Waar een wil is is een weg.
BeantwoordenVerwijderenAls de nood het hoogst is dan...eh...nou ja.
Ik heb tot nu toe vervoerd in de Quest: Een houten (Kleine) pallet (op mijn hoofd), een grote lege doos (op de motorkap), 25 kg zak kippenvoer (op mijn schoot) en natuurlijk de inhoud van een boodschappenkar vol boodschappen.
Ik ken iemand die naar verluid een complete wasmachine op/in zijn Quest vervoerd heeft. Maar hij is dan ook een ubermench. Ken ik nog verschillende Questers die kans zagen een open ligfiets mee te nemen. Daar zijn fotografische bewijzen van ergens.
En oh ja! Mijn Bromton gaat ook met gemak mee op schoot. 3 kinderen lukt ook nog wel over een korte afstand.
Ik weet niet of die geldig is. Tijdens een Oliebollentocht of herfstreffen (2004?) Heeft iemand 2 complete voorwielen aan de voorwielen van zijn FAW geknoopt. Was een koopje en in de fiets paste ze niet meer.....Heb ik niet ergens eens een foto gezien met een mast van een zeilboot over een Alleweder geknoopt?
Sorry, vergeet nog de grote blauwe regenton van 120 liter op mijn Alligt Alleweder. Had bedacht daar een toerkap van de te maken. Is niet gelukt.
VerwijderenWaar een wil is, is een weg. Dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat een VM niet het meest geschikte voertuig is voor dergelijke taken. Meer nog: met een grote massa hoog vervoerd, wordt het ronduit gevaarlijk. Maar het kan, dat is zo. En zomaar, voor de sport, wil ik ook wel zo'n dingen proberen.
VerwijderenHet gaat erom dat, als ik vooraf kan inschatten welk soort transport het wordt, ik mijn voertuigkeuze daarop afstem. Vijf kilometer - ik zeg maar wat - met een VM waarbij ik bij elke bocht riskeer om te gaan en waarbij de veiligheid ernstig in het gedrang komt, daar bedank ik voor als ik de keuze heb.
Open ligger op velomobiel? Mast op velomobiel?
Verwijderenhttp://basdekker.eu/fietsen/velomobiel-en-transport.htm