kilometerstanden

zondag 7 oktober 2012

Onderhoudswerken, deel zoveel

Zondagvoormiddag, een aangenaam zonnetje, niet te koud: dat zijn mooie omstandigheden om maar weer aan het werk te gaan aan het rollend materieel in huis.

De eerste klus: de zichtbaarheid bij duister verbeteren van de fietsen van de kinderen. Daarvoor bracht ik van bij de fietsenzaak spaakreflectoren mee. Er zitten er 24 in een doosje (bij Rose meer voor minder geld, maar dan komen er weer verzendkosten bij) en daarmee kan ik op twee fietsen op elk wiel 6 reflectoren zetten.

verpakking spaakreflectoren (Wowow)
reflector gemonteerd
Ondertussen wordt de spaakspanning en de wieluitlijning van het voorwiel van de fiets van dochterlief nog even nagegaan en bijgesteld: dat is tenslotte het wiel dat ik enkele jaren geleden van het stort redde en dat veel afziet.

Al enkele weken gaat elke rit met eFAW gepaard met een continu gepiep en gekraak, ergens van achter mij in de wielkast. Wat duwen en trekken leerde me dat de meest waarschijnlijke oorzaak in de veerpoot te zoeken is, dus was het tijd voor een revisie hiervan. Dat gebeurde enkele weken geleden ook al, maar ik vermoed dat de poot onvoldoende gesmeerd is.

Veel houdt het niet in: de achterkant van eFAW optillen, de veerpoot losmaken (een bout op achterbrug en een moer bovenaan de wielkast), reinigen (in de wielkast wordt alles bekogeld met zand, modder en wat er maar op de weg ligt), openmaken en olieën. Ondertussen stak ik een stuk rubber tussen de bovenste bevestiging en de wielkast, om contactgeluiden te verminderen.



Na het opnieuw monteren merkte ik meteen dat het gepiep verdwenen is. Nu wordt het afwachten hoe lang het zo blijft.

Nog één ergerniswekkend detail moet opgelost worden: ergens vooraan in de aandrijving zit een continu geknars en gekraak. De hele ketting is gereinigd en gesmeerd onlangs, de cranks zijn aangehaald, de kettingbladen gereinigd, maar het blijft zoals het was. Er is nog één mogelijkheid over: de bracketas zou versleten kunnen zijn, hoewel ik geen speling merkte bij het demonteren van de cranks en kettingbladen. Dat wordt dus de volgende grotere klus.

4 opmerkingen:

  1. hoi jan

    het zou kunnen dat de moer die de bracketas vast zet los ge trilt is, dit is bij mij meer voor gekomen, je denkt dat het vast zit maar een heel klein beetje los en het kraakt er over

    andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aha, dat zal ik nog even nakijken. Bedankt voor de tip.

      Verwijderen
    2. Mogelijk zit er speling op de trapas. De bussen even invetten met Shimano montagepasta.
      H3

      Verwijderen
    3. Dat niet: ze zijn ingevet en aangehaald. Het gekraak was er voor ik ze eraf haalde en nadien net hetzelfde.

      Verwijderen