Rijden met betekent eerst en vooral instappen en dat is toch wat meer gymnastiek dan in eFAW, met zijn ruime instapopening. De stevige huid van de WAW, met ingelamineerde versterkingen (veiligheidskooi), betekent wel dat je niet hoeft op te letten waar je je gewicht neerplant, maar veel ruimte is er niet om je benen tot aan de trappers vooruit te schuiven.
Een keer ik in Foxy zit, valt alles op zijn plaats. Mijn handen vinden als vanzelf de stuurhendels, die qua hoogte perfect gepositioneerd zijn. Het zitje, met Ventisit en hoofdsteun, zit picobello. Nog beter dan de spanzitting in eFAW, vind ik: de welving van de leuning past perfect (voor mij).
Om de afstand tot de trappers te regelen, volstaat het om vooraan aan het zitje vier boutjes los te draaien en de juiste afstand te vinden. Mocht het mijn eigen fiets zijn, dan zou ik wel spelen met zowel de plaats van de trappers als die van de zetel, omdat het geheel je zwaartepunt naar voren of naar achteren verplaatst. Dat heeft invloed op het stuurgedrag en is dus belangrijk.
De helling van het zitje wordt veranderd door er achteraan dunnere of dikkere blokken schuim onder te plaatsen. Die blokken worden op hun plaats gehouden door middel van klittenband. Simpel en efficiënt: daar hou ik van. Daarenboven doen die blokken dienst als vering.
Het zicht vanuit de fiets is totaal anders dan bij eFAW: de imposante neus neemt een behoorlijk deel van het blikveld in.
Donderdag 8 november 2012, rond 7u30 |
Doordat ik heel veel lager zit dan in de Alleweder, lijkt alles ook nog veel sneller te gaan. Dat is niet enkel een indruk; het is echt zo. 100 m voorbij Fietser moet ik stoppen aan het eerste kruispunt. Bij het aanzetten geef ik gas - de hendel die de motor bedient zit op de linkergreep - en als een pijl uit een boog schiet Foxy vooruit. Da's dan duidelijk: dit is niet mijn vriendelijke eFAW, maar een velomobiel die staat te popelen om voort te razen. Een eindje verder, nog steeds in de Gentse binnenstad, moet ik een eerste verkeersdrempel over en daar schraapt de WAW meteen met de neus over de grond. Dat gaat gepaard met veel en verontrustend geknars: wie niet wil dat mensen hiernaar omkijken, moet niet met zo'n racemachine rijden !
Brecht heeft me bezworen me daar niets van aan te trekken: de aramidehuid is hierop voorzien. Gaan met die banaan en laat maar schrapen.
De rit naar huis, woensdagavond, werd afgelegd bij duister, dus kwam ook de verlichting eraan te pas. Vooraan links, op de arm van de spiegel, zit een Sigma batterijlicht (geen idee welke) met hoogvermogensled, aan de rechterkant zit een Cordo lamp, die gebruikt wordt als "positielicht". Op de staart zit een Cordo achterlichtje. Het voldoet, maar toch minder dan de Cyo op eFAW.
Donderdagmorgen, om 7u, vertrek ik zoals gewoonlijk naar het werk. Alleen is dat deze keer niet met eFAW, maar met Foxy als voertuig. Dat betekent een andere route: de smalle bandjes en harde vering maken me niet enthousiast om de 150 m kinderkopjes en evenveel modderdreef te doorploeteren (ik wil geen modder op de huurfiets), dus rij ik een blokje om.
Alweer valt het meteen op: de acceleratie is van een heel ander kaliber dan wat ik gewoon ben. De derailleur vind ik dan weer een tegenvaller: in de laagste versnelling moet ik heel voorzichtig zijn, of ik hoor van achter me gekraak en geknal opstijgen. Slecht afgesteld vermoedelijk en misbruikt door de vele huurders. Een keer vanaf de tweede versnelling schakelt de fiets echter zacht en precies *.
Gas open houden (enfin, eigenlijk is het stroom regelen) en schakelen: de fiets rijdt als een halfautomaat. Het valt ook op dat een eWAW beduidend stiller is dan mijn eigen velomobiel. Dat betekent veel minder transmissiegeluid, maar ook de motor is stiller en de ophanging ook al.
Na 150 m ga ik door een 90° bocht met een niet zo grote radius. Foxy geeft geen krimp en ligt op de weg als een racekart. 100 m verder herhaalt dat scenario zich, maar dan naar rechts en ik waag me al sneller door de bocht. Geen enkel probleem: we zullen het wel vinden met elkaar. De snelheid is moeilijk in te schatten: omdat ik zoveel dichter bij de grond zit, meer in de fiets ook en met een lange neus voor me, lijkt alles veel sneller te gaan.
Bij het licht van de straatverlichting zie ik alweer dat dit niet enkel een indruk is: ik rij ook sneller volgens de fietscomputer.
In Merelbeke moet ik een eerste brug over. Met assistentie van de motor, zoals ik dat ook met eFAW doe, gaat het makkelijk en wel een pak sneller alweer: ik vermoed dat ik de brug oprij aan meer dan 25 km/u, waar de snelheid bij eFAW zakt tot 18. Voorbij die brug, 100 m verder, begint de Fraterstraat. Dit is een behoorlijk lang eind, onlangs opnieuw geasfalteerd, met eerst een flauwe klim en in de tweede helft een even flauwe afdaling tot aan de Ringvaart. Met de auto merk je dit niet, maar indien je zelf voor de energie moet zorgen, is het wel duidelijk. Het wordt eentonig: de kruissnelheid ligt alweer een pak hoger dan bij eFAW en met minder moeite raak ik "boven". Op de lichte helling nadien klimt Foxy vlot tot tegen 50 km/u en ligt daarbij muurvast op de weg.
Nog wat verder loopt de weg dood voor de auto's: daar gaat de straat over in een eindje fietspad, parallel aan de snelweg. Aan die overgang maakt de weg alweer een 90°-bocht naar rechts en midden in de bocht staat een paaltje. De lange neus, lage zit en mijn beperkte ervaring met de WAW maken dat ik die bocht toch wat voorzichtiger neem.
Op de grotere weg die ik dan even moet volgen - de Hundelgemsesteenweg - kies ik ervoor om de rijweg te volgen en niet het fietspad, want het gaat met deze fiets toch een pak sneller. Ik rij dus gewoon met de auto's mee aan 50 km/u ! Niets bijzonders voor Questrijders, wellicht, maar wel voor iemand die een meer bezadigde toer-VM gewoon is.
En dan, wat verder, begint stilaan de pret: een eerste stuk jaagpad, dan een breed fietspad van Merelbeke naar Zwijnaarde en dan maar liefst 12 km jaagpad/fietssnelweg !
De teugels worden gevierd: de Cyclone motor katapulteert de fiets naar een aangename kruissnelheid en algauw wordt het veel te warm binnenin. Voor ik aan de 12 km begin, hou ik even halt en gaat het fietstruitje uit: de tocht wordt verdergezet in korte (fiets-)broek en t-shirt; het vizier gaat een standje verder open zodat er meer verse lucht binnen kan.
Ook dat is een verschil: het is duidelijk warmer in de WAW dan in de Alleweder. De luchtstroom lijkt me beperkter en dat zal ook wel met de aerodynamiek te maken hebben.
Comfortabel zitje, weinig rijgeluiden, soepel draaiende trappers en een baanvastheid om u tegen te zeggen: hier is de WAW voor gemaakt. Op het werk aangekomen merk ik dat ik ergens onderweg aan 55 km/u geraakt ben. Niet slecht, vind ik.
Ook blijkt, tot mijn verbazing, dat ik er nog bijna 10 minuten minder over gedaan heb dan met eFAW ! Toegegeven: ik heb doorgepeerd, getest wat ik eruit kon halen (een krachtiger fietser zal nog heel wat meer kunnen), maar toch...
Gisteravond, op de terugweg, combineerde ik wat zaken: een eind doorvlammen, dan even halt houden en de mogelijkheden van het cabriodakje uitproberen, de hellingshoek van het zitje veranderen, ...
Minivizier |
Ik had wel een probleem met de remkabel aan de rechterzijde: op het eind van de dag had die mijn kuit bijna opengeschuurd. Ook hier: mocht het mijn fiets zijn, dan zou ik er zeker snel wat aan doen.
Een WAW is ook laag, als in "weinig bodemvrijheid": de collega met de Quest was al benieuwd hoe dit zich zou gedragen op een stukje fietspad met enkele vervelende verlaagde opritten (waar auto's over het fietspad naar een garage kunnen rijden). Jawel: aan 25 km/u knalde de neus tegen de bodem. eFAW doet dat niet, maar die kiest dan wel het luchtruim aan die snelheid en da's verdomd opletten dat je met de wielen recht landt, anders ga je het decor in.
De vering is hard, maar daaraan valt wel wat te doen door andere veren te steken, vermoed ik. Toch blijft de fiets comfortabel, want het zitje vangt veel op. Dit is dus geen negatief punt, maar een verschil tegenover eFAW.
Geen achtervering: dit is het punt waarop, naar ik hoor, velen afknappen. Nu ik met een WAW gereden heb, begrijp ik het standpunt van de ontwikkelaar. Dit maakt de fiets ongetwijfeld lichter, stijver en eenvoudiger van constructie, da's waar. De grote verrassing voor mij was dat ik die achtervering geen moment gemist heb. Misschien denk ik er anders over na het proefrijden - ergens in de toekomst - met "Allewederachtigen", maar de stabiliteit achteraan was beter dan bij eFAW, ook in bochten op kasseien, ook op klinkers.
De e-drive: tja, aangezien eFAW hier ook mee uitgerust is en dan nog volgens hetzelfde principe (de motor, voor de trapas, die de ketting aandrijft), heb ik er al heel wat ervaring mee. Toch werkt het anders: omdat een WAW zoveel lichter loopt, minder weegt en naar luchtweerstand efficiënter is, gebruikte ik de motor zo goed als enkel bij het aanzetten en als assistentie om een brug op te rijden. Voor de rest is er geen nood aan. Maakt dat de motor overbodig ? Ja, voor wie enkel lange einden rijdt zonder stoppen. Neen, voor wie bijvoorbeeld geregeld moet stoppen en aanzetten aan kruispunten en ook niet voor wie niet in een vlak gebied rijdt. Ik kan me voorstellen dat wie in bergachtig gebied woont maar wat blij is met de extra ondersteuning.
Zoals Fietser.be het uitlegt: wij mensen zijn goed in het langdurig leveren van een matig vermogen, maar minder in korte en zware inspannigen. Daar komt de motor mooi te hulp; bij het klimmen (waar je veel meer vermogen nodig hebt) en bij het op kruissnelheid komen.
De smalle bandjes vooraan vind ik een probleem in onze mooie stad: smalle bandjes en tramsporen vormen gegarandeerd een probleem. Het valt te verhelpen door bredere banden te leggen, zoals bij eFAW (nu 40, voordien 47 mm), maar ik weet niet hoe groot de invloed op de draaicirkel zal zijn.
Wat me wel stoort, is dat ik minder omgevingsgeluiden hoor. De cabine van een WAW komt een stuk hoger dan die van een A2 en je zit ook lager. Hierdoor zit je met je oren binnen het koetswerk, waardoor de rijgeluiden meer doordringen. Het is niet dat de fiets lawaaierig is, maar wel dat ik me meer geïsoleerd voel van de buitenwereld. Misschien is ook dat wennen, maar tegenover eFAW is het een duidelijk merkbaar verschil.
Verder benieuwt het me hoe de bekleding met akoestisch vilt op termijn reageert op het vochtige klimaat in een velomobiel. Wie hard fietst - en daar vraagt de WAW om - zweet veel en dat vocht blijft in de koets hangen. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat in het vilt geurtjes blijven hangen.
Over de waterdichtheid bij regen kan ik niets vertellen, want ik heb geen spatje water gemerkt onderweg.
* Brecht zei me achteraf dat hij ook vindt dat de combinatie eWAW en derailleur niet ideaal is: in de toekomst zal waarschijnlijk een Rohloff in de plaats komen. De eWAW wordt beschouwd als een ecologisch woonwerkvoertuig en in die omstandigheden is het belangrijk om onderhoudsarm te kunnen rijden. Een versnellingsnaaf is op dat vlak beter dan een derailleur. Het meergewicht speelt hierbij geen grote rol, want de motor vangt dit weer op. Er groeit dus stilaan een onderscheid tussen de functionele eWAW voor forenzen en de volbloed raceversie, waar op elke gram gekeken wordt. Hier hangt natuurlijk een stevig prijskaartje aan; ik vraag me af of een Alfine 11 geen budgettair aantrekkelijker oplossing zou bieden. Die moet dan wel het gecombineerde vermogen van fietser en motor aankunnen !
Je conclusies komen overeen met mijn korte ervaring en wat ik van vele Waw rijders heb gehoord..
BeantwoordenVerwijderenDe verlichting, onderhoud en opbergruimte waren voor mij persoonlijk de belangrijkste redenen om niet voor een waw te kiezen.
mocht je keer een mango+ willen testen kunnen we misschien iets regelen. Wel geen ondersteuning :)
Tot welke snelheid ondersteund die electrische motor je ? Tot 25km/u of ook sneller, aangezien je er boven de 50km/u mee hebt gereden. Dat heb ik met mijn mango nog maar 1 keer gehaald. Als ik de rijbaan pak rij ik meestal rond de 40km/u, veel harder en ik zweet me echt kapot. 50km/u zou een fijnere snelheid zijn op de rijbaan.
BeantwoordenVerwijderenZeker tot boven de 25: er zit geen begrenzer op. Ik gebruikte de motor om op snelheid te komen en dan ging het op eigen kracht verder. Zoals ik al vertelde, weet ik niet waar ik die snelheid haalde; meer tests zijn dus nodig.
VerwijderenStandaard Mango's en Strada's willen niet zonder meer graag boven de 45 km/u rijden.
BeantwoordenVerwijderenZijn ook VM's met andere keuzes dan de slanke, smalle en vederlichte WAW met race staart die ongetwijfelt een stuk makkelijker 50+ km/u rijdt.
Hallo Jan,
BeantwoordenVerwijderenIk volg ook met belangstelling je bevindingen met de eWaW, ik heb zelf niet proefgereden met de WaW, misschien een gemiste kans. Maar om enkele al genoemde redenen viel ook mijn keuze niet op de WaW, onder meer het achterwiel dat niet eenzijdig opgehangen is. Koen van fietser.be merkte op dat bij een lekke band je gewoon even de staart er af kon pakken en het wiel er uit lichten zoals bij een andere fiets. Zeker waar, maar ik zag me nog niet bezig, na een middagdienst rond middernacht langs een stikdonkere weg, en dan natuurlijk een schroef laten vallen....... Verder was de afwerking mbt verlichting ook wat tegenvallend, de prijs is acceptabel, je krijgt tenslotte een carbon\kevlar fiets. Wel een opmerking aangaande het gewicht, ik ontving indertijd de configurator van fietser.be zodat ikzelf een fiets kon samenstellen en de prijs en uitrusting kon bepalen. Ook het gewicht was vermeld en werd aangepast aan de hand van de gemaakte keuzes. Het door jouw genoemde gewicht vind ik erg laag, toen ik een BeWaW samenstelde begon het gewicht bij 27 kg, en dat liep in mijn samenstelling op tot 30,5 kg, en dan hebben we het over een fiets zonder ondersteuning. Niettemin is de locatie van fietser.be voor jouw zeker van belang, altijd makkelijk om de producent in de achtertuin te hebben! Succes met je verdere testen.
Groeten, Adriaan.
Het gewicht van een WAW is geen constante: Brecht vertelde me dat ze voortdurend lichter worden. Uiteraard zal een eWAW geen 24 kg wegen: de motor en accu zullen bij benadering 5 kg extra betekenen, bovenop het basisgewicht. Het viel me wel op dat Foxy - minstens voor het gevoel - veel lichter was dan eFAW.
VerwijderenQua service: Fietser werkt aan alle velomobielen en heeft goede contacten met de andere fabrikanten, maar zoals gezegd: dit was een eerste test en er is zeker geen haast bij.
Ik begrijp de opmerking over het wiel zeer goed, maar na ruim 16000km heb ik nog geen enkele keer lek gereden. de keuze van de juiste band is daar een zeer belangrijke factor in bij mij een durano plus. de band op druk houden is uiteraard ook belangrijk
Verwijderengroeten Wout(er)
Je verhaal is zeer herkenbaar Jan! Ik zou het niet beter kunnen. Wat het vilt betreft, kan ik zeggen dat het er na ruim 16000km nog heel behoorlijk uitziet, enkel een slijtplek aan één van de twee wielkassen doordat mijn been daar blijkbaar tegen de kas schuurt, (ik heb het echter nog nooit gevoeld) Ik heb wel gekozen voor een 1mm dunne ruberen onderlaag, bij mij zijn enkel de zijkanten in vilt. maar ik heb wel een XL wat betekent dat de ketting niet in mijn waw maar onder mijn waw loopt. Nu 30kg lichter zou ik geen xl meer kiezen.
BeantwoordenVerwijderenover bredere banden was ik niet zo enthoussiast (marathon plus vooraan) bij het snel nemen van bochten schuren de banden tegen de kassen wat snelheidsverlies betekent. zelfs kojaks schuurden bij mij soms tegen de kassen maar dat ligt ook aan je eigen gewicht. het mijne ligt behoordelijk hoger dan het uwe vermoed ik
veel succes in je zoektocht naar een nieuwe VM ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze zal zijn
groet Wout(er)
Wel, ik vind dat een serieuze beperking: in Gent rijden ook trams. Tramsporen en smalle banden, dat gaat absoluut niet samen. Een zachte ondergrond en smalle banden ook niet. Voor mij is het jammer dat die keuze er niet is.
VerwijderenDank voor het verslag van je belevenissen. Ik heb vrijdag laatstleden een eWAW getest, en ik heb gelijkaardige bevindingen. Het was mijn eerste rit met een ligfiets, dus ik kan niet vergelijken met andere velomobielen. Ik denk ook te gaan voor een rohloff, want de derailleur kraakte eveneens in de eerste 2 versnellingen (ik heb niet met Foxy gereden, het was een volledig witte waw). De elektrische assist is genadeloos voor die derailleur... Ik moest wennen aan de gashendel, ik zou liever een 'nitro boost' knop op de linkerjoystick hebben (100% steun momentary switch). Brecht vertelde me dat daar naar gekeken werd, want je gebruikt de ondersteuning toch enkel bij het optrekken. Dus steun+trappen/schakelen/steun+trappen/schakelen enz. Dan heeft het weinig zin om de gashendel maar half te gebruiken.
BeantwoordenVerwijderenOver het gebrek aan achtervering: ik heb dit niet gemist, maar ik kan zoals gezegd niet vergelijken met andere ligfietsen.
Ik weet wel dat ik enorm genoten heb en dat ik de eWAW langer ga testen! Jiha!
Groet,
Bram
Die 100 % steun lijkt me niet altijd gewenst. Wat doe je bijvoorbeeld bij een bergop ? Ondersteuning is dan welkom, maar je hebt niet het volle vermogen nodig. Een onmiddellijke volgas-knop - of hoe je het wil noemen - ziet er wel nuttig uit voor bij het aanzetten, dat wel.
VerwijderenWaar ik ook aan dacht, was om zoals ik deed met de gripshift van de trike: de gashendel omdraaien (bovenaan op de joystick zetten), zodat je hem met duim en wijsvinger bedient. Dat voelt veel natuurlijker aan dan met de pink werken.
Hoi Jan,
Verwijderenmerci voor de suggestie. Het is inderdaad natuurlijker om met duim en wijsvinger gas te geven. Hellingen heb ik nog niet gedaan, maar die zitten wel in mijn woon-werktraject (2 autostradebruggen). Eerst nog testen (in januari), ik heb nog maar één uurtje gereden...