kilometerstanden

vrijdag 30 november 2012

Mooie techniek

Vorige week ging ik nog eens bij Fietser.be langs: er moest een bestek opgemaakt worden voor recent opgelopen schade.

Terwijl ik daar was, kon ik een WAW in aanbouw bewonderen. De koper had enkele bijzondere wensen, die door Fietser ingelost konden worden.

Als versnellingssysteem werd gekozen voor een Rohloffnaaf. Ondertussen zie je mooi hoe in een WAW het achterwiel opgehangen is (en waardoor de bagagecapaciteit wat beperkt is).


Omdat de toekomstige eigenaar in het Luikse woont en het daar niet echt vlak te noemen is, werd het bereik verder uitgebreid door de bracketas te vervangen door een Schlumf speeddrive met 155 mm crancks.


En om helemaal zeker te zijn dat bij onverwachte zwakte de bestuurder toch op zijn bestemming zou raken, werd hier een Cyclone motor aan toegevoegd.


Al bij al een aandrijflijn die heel wat aan moet kunnen. De tol die ervoor moet betaald worden is het extra gewicht (naaf, motor en bijhorende accu), maar dat zal naar mijn inschatting niet opwegen tegen de voordelen.
Uiteraard hebben die opties hun weerslag op het prijskaartje. Reken maar op € 10.000 voor deze WAW, waarmee die in dezelfde prijsklasse terechtkomt als de eOrca.

2 opmerkingen:

  1. In plaats van die motor zouden ze daar ook een dynamo kunnen plaatsen en zo de accu's opladen. Ziet er netjes uit in elk geval, al blijf ik voorstander van enkelzijdige ophanging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brecht zei me dat de eigenaar maar met één been kracht kan zetten en dat de motor, zeker in een heuvelrijke omgeving, een noodzakelijke toevoeging is. Maar het zou inderdaad ook een goede plaats zijn om een naafdynamo te installeren.
      De enkelzijdige ophanging zou ik wel eens in detail willen bekijken. Ik hoor er in elk geval veel lovende woorden over.

      Verwijderen