kilometerstanden

maandag 12 november 2012

Veiligheid en zichtbaarheid

De bezwaren tegen ligfietsen en bij uitbreiding tegen velomobielen kent iedereen die ermee rijdt wel. Het belangrijkste blijft: "je ziet zoiets bijna niet".

eFAW van de zijkant "bijna niet zien", daarvoor moet je zo blind als een mol zijn, want er is een zijdelings oppervlak van pakweg 2 m². Achteraan geldt dat argument al evenmin, want eFAW is achteraan hoger dan een gewone fiets en de staart is bekleed met oranjerood reflecterend materiaal.

De voorkant daarentegen, da's andere koek. Het is geen WAW, maar het frontaal oppervlak is toch wel klein en de kleur van de neus doet de fiets ook niet echt opvallen. Op dat vlak hebben de critici dus wel gelijk.



Toegegeven: dit is niet echt een goed zichtbare kleur. Weet je wat: binnenkort moet ik die neus toch onder handen nemen, want de onderkant ziet er behoorlijk gehavend uit. 


Misschien kan ik het werk meteen grondig doen en een ander kleurtje kiezen. Dit zilvergrijs is wel stemmig in combinatie met het koningsblauw van de koets, maar je ziet het niet zo goed.

Dus toog ik aan het werk: even de neus virtueel spuiten in opvallende kleurtjes.


Oranje boven
Een oranje toeter voorop. Je kunt niet zeggen dat het niet opvalt, maar he, ik woon toch niet in Nederland?


Kikkersmoel
Hier kun je ook niet naast kijken. In de regio rijdt een WAW in min of meer deze kleur en die valt zeker op. Maar: de combinatie van koningsblauw en Kawagroen - zoals het in motormiddens heet - vind ik niet echt geslaagd.

Een volgende poging leidde tot dit:



Zweudse stijl. Beetje de gele kleur van Velomobiel.nl. Dit vind ik nog het best geslaagd en het zal de zichtbaarheid ook verhogen.

Dan zetten we ze maar even allemaal naast elkaar.


Omdat ik toch bezig was, had ik nog een meer frontale foto om te bewerken.


Dit is eFAW zoals die van vooraan meestal gezien zal worden. Dus ook hier toog ik aan het werk.






En nog eens de hele collectie samen


De kleuren zijn niet exact dezelfde als in de eerste reeks, maar het geeft wel een idee. eFAW wordt minder discreet, maar wel veel prominenter in het verkeer.

12 opmerkingen:

  1. Beste Jan,

    Mijn waw is (appeltjes) groen met op de zijkanten lichtgevende stickers (naam van het bedrijf waar ik werk)en ook dan zeggen mensen dat ze mijn fiets niet goed zien.

    gr Remco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Remco, op de zijkant van eFAW - dat zie je helemaal bovenaan - staan ook behoorlijk wat reflecterende stickers. Het is de voorkant die wat beter zichtbaar zou kunnen zijn. Dat hoorde ik vorige week nog van een andere VM-rijder: de meest opvallende is de gele Quest van een collega. Indien "men" dat blijft zeggen na een (nog niet definitief besliste) aanpassing, dan kan het enkel nog iets subjectiefs zijn. De psychologische kant lijkt me te zijn dan mensen vooral scannen op gekende silhouetten en een VM hoort daar nu eenmaal niet bij.

      Verwijderen
  2. Ik heb de laatst dagen er eens opgelet hoe zichtbaar anderen zijn in het verkeer.
    En ik moet toegeven, dat valt zeer dik tegen, zeker in deze donkere dagen. Vorige week donderdag viel het me op dat zelfs auto's die zonder licht reden verrassend dichtbij moesten zijn om echt gezien te worden en op een afstand volledig opgingen in het "decor", dat geldt dan nog meer voor fietsers (in het algemeen). Je kan het helpen door opvallende kleuren te gebruiken, maar nog veel beter is met licht rijden, ook overdag. Zelfs op zonnige zomerdagen valt het me op dat fietsers die met licht rijden (dat zijn vooral de naafdynamo rijders met enkel het voorlicht er op aangesloten) meer opvallen dan de andere fietsers. Het is deze vaststelling die me heeft doen besluiten om mijn verlichting nooit meer uit te zetten (en waarom ik mijn trike uitrustte met spaakdynamo).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat principe schik ik toe te passen op de Birdy: er is een naafdynamo onderweg uit Taiwan en daarbij hoort een koplamp die zelfs niet kan uitgeschakeld worden.
      Het is ook zo dat de meeste auto's in "camouflagekleuren" uitgevoerd zijn (grijs, anthraciet, zwart, ...) en dat veel fietsers lijken te houden van zo donker mogelijke kledij.

      Verwijderen
    2. Toen ik eens in Runnerslab was (Antwerpse Steenweg - Dampoort) en ik gesprek was met een verkoopster zei die zonder omwegen dat het verboden zou moeten worden om in donkere kledij te fietsen/lopen s'avonds-snachts (zelf was ze ook loopster). Ze had wel een punt, want veel weggebruikers maken zichzelf onzichtbaar, maar een verbod...tja dat gaat toch wat ver. Die dag kocht ik daar een (pokkeduur) reflecterende jas (100% en 360 graden rond reflecterend). Dat draag ik nu als het donker is op de fiets, en al een paar reacties had: "wat heb jij daar aan? zo ziet iedereen je wel lopen".

      Ik hou zelf ook van donkere kleding, maar voor op de fiets heb ik 2 windstopperjasjes 1 wit en 1 geel, een regenjasje in wit en dan die reflecterende jas, speciaal voor die lichte kleuren gekozen.

      Verwijderen
    3. Hoi Jan,

      Ik rijd nu al meer dan een jaar met licht dag en nacht en dat verhoogd de zichtbaarheid zeer gevoelig. Ik krijg het ook veel te horen van andere weggebruikers die ik regelmatig tegen kom. kluer zal helpen maar goede lichten veel meer.
      veel succes met de keuze

      groeten Wout(er)

      Verwijderen
  3. Rangeerlocomotieven hebben een frontaal geel vlak met zwarte strepen. Veel zware mobiele werktuigen ook.Schijnt dat dat bij daglicht de meeste aandacht trekt van een menselijk brein. Alleen knipperende lampen trekken nog meer aandacht.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Suggereer je nu een bedrijfvelomobiel qua kleurstelling ? eFAW in het knalgeel spuiten en de neus geelwit gestreept ? Bij Fietser noemen ze hun variant hierop het "wespdesign": https://sites.google.com/site/agendafietser/Home/waw/opties

      Verwijderen
  4. Ik vond de FAW van Tahemer altijd een nekturner.
    Ergens heb ik nog een foto van hem met het WK op Zolder.
    Zelf had ik de 3x26 inch Quest met (Nederlandse) Brandweerstrepen.
    Ook die werd over het hoofd gezien.
    Mijn Alleweder was helemaal geen en hing een grote koeienbel voorop.
    Niet te zien of te horen!

    Maakt allemaal niks uit.
    Zelfs hulpdiensten klagen er over dat ze niet opgemerkt worden.
    Wij hebben in de regio Putten allemaal een elektronisch gadget verstrekt gekregen om in de auto te hangen.
    Als er een hulpdienst in de buurt is moet hij blauw gaan knipperen.
    Helaas doet hij het ook op de afstandbediening van de TV, deuropeners bij winkels, sterke beamers of gewoon mij een verkeersdrempel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hiermee bespaar je me heel wat werk ;-) Bij gelegenheid zal ik de onderkant van de neus herstellen en daar blijft het dan wellicht bij. Al de rest is verloren moeite, mag ik besluiten. Gisteren trouwens bijna van mijn sokken gereden door een ziekenwagen: had me niet gezien...

      Verwijderen
  5. Die kleuren zijn wel opvallend maar echt mooier wordt het er niet op vind ik persoonlijk. Misschien gewoon dagrij verlichting erin zetten en altijd met licht aan rijden?

    Je moet eens zien hoe slecht rechtop fietsers te zien zijn bij grijs of donker weer. Vaak rijden ze zonder licht of met zo'n enorm klein led lampje wat bijna niet te zien is. Dan valt een velomobiel met goede verlichting juist zeer goed op.

    Ik heb in elk geval nooit echt een probleem gehad met niet gezien worden. Behalve dan wanneer ik achter geparkeerde busjes ofzo vandaan kom maarja, dan wordt een gewone fietser ook niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mark, op eFAW zit een BuM Cyo T Senso Plus. Met dagrijleds dus. Ik zal die vanaf nu altijd ingeschakeld laten (dus wat meer batterijtjes laden) en zo zal ik snel merken of het verschil maakt.
      Gisteren was ik trouwens bijna platgedrukt door een ziekenwagen die van de zijkant aankwam (zonder sirenes of zo, hoor) en me niet gezien had, ondanks de 2 m² zijdelings oppervlak, het grote aandeel reflecterend folie en de rood knipperende Fibre Flare achterop... Dat lijkt me meer een geval "niet kijken" in plaats van "niet gezien worden".
      Wordt vervolgd.

      Verwijderen