kilometerstanden

donderdag 24 januari 2013

NuVinci N360 en strenge vorst

Vorige week begon de miserie met de versnellingsnaaf: geen beweging meer in te krijgen (ongeveer -10° C). Het vrijloopsysteem gaf geen probleem, de versteller kon pakweg 30° verdraaid worden, maar in de naaf veranderde niets.

Mijn eerste analyse: het probleem is te zoeken in ofwel de naaf zelf (pech, want verzegeld) of de interface. Bij het zoeken naar informatie vond ik dit antwoord van NuVinci op hun forum: "From a cold weather standpoint, we test the hub down -20C and the hub works fine. We can certainly recommend and stand behind temperatures this cold, but since that is all we test down to, we can't comment on uses that go colder than that."
Het probleem zou dus niet mogen bestaan.

Deze week vriest het nog steeds, maar minder hard (deze morgen ongeveer -4° C). Het gevolg was dat na 10 tot 15 km het verstellen wat stroever ging en naar mijn gevoel vooral bij de uitersten (hoogste en laatste verzet). 

Suggestie van Fallbrook: de naafinterface bestaat uit een reeks (plastic) tandwieltjes. Het is mogelijk dat daar water in terechtgekomen is. Openmaken en invetten.
Omdat de naaf in een 20" wiel zit - lager bij de grond - en in de wielkast van eFAW continu besproeid wordt als het nat ligt, lijkt me dat heel goed mogelijk. Nu is het zoeken naar een geschikt smeermiddel, dat lang meegaat, met de geschikte viscositeit en met een groot temperatuurbereik.

4 opmerkingen:

  1. Jan, even niet openmaken die naaf !
    Neem eerst contact op met Nu Vinci, de vloeistof in de naaf is een hele speciale.
    Het is GEEN smeermiddel maar een frictie-verhogende vloeistof.
    De kans is groot dat olie je naaf definitief onbruikbaar maakt.
    Ik meen dat er een servicepunt in Amsterdam zit ( of zat ).
    vr.gr. Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bram, het gaat NIET om de naaf zelf. Daar blijf ik helemaal van af. Het gaat om de naafinterface. Da's een plastic stukje waar de bedieningskabels op binnenkomen. Die interface haal je vrij vlot van de naaf. Blijkbaar is die niet goed dicht en vandaar het vermoeden dat er vocht in zit.
      Dit is wat Fallbrook me liet weten (via Gforce).

      Verwijderen
    2. Hoi Jan
      Zo iets zit ook bij mijn rohloff naaf
      Die zijn ook niet waterdicht en er word gezegd dat je die met vaseline in moet vetten als die los is geweest
      Vreemd dat dat niet in jou gebruiksaanwijzing staat

      Verwijderen
    3. Ha: vaseline ! Dat zou wel eens goed kunnen werken. Voorlopig is het probleem weer van de baan, want minstens al deze week wordt geen vorst meer verwacht. Ik wacht nog even tot de bestelde achterband er is, dan kan ik alles in eens aanpakken.

      Verwijderen