kilometerstanden

maandag 18 februari 2013

Birdy: oplossingen

Gisteren postte ik dit bericht. Na de problemen en de oorzaak ervan van alle kanten bekeken te hebben, vond ik de gewenste oplossingen.

Die voor de verlichting is misschien nog niet helemaal definitief, maar werkend en (hopelijk) betrouwbaar. De tip van Mick zal tot de uiteindelijke versie leiden, maar daarvoor moet ik eerst nog de geschikte boutjes op de kop tikken (juiste maat, inbus bolkop en roestvrij). Het plaatje dat ik uitwerkte in aluminium, is symmetrisch opgebouwd, dus dat kan zowel op de linker- als de rechterkant van de stuurbuisklem gemonteerd worden.
De verbinding is zo eenvoudig en functioneel mogelijk, waardoor mogelijke oorzaken van problemen tot een minimum herleid worden. De trillingen van de lamp zouden ook tot het verleden moeten behoren.

Originele positie
Nieuwe positie
Na een testritje van een tiental kilometers vanavond, blijkt dit beter dan verwacht. De lichtbundel valt perfect waar die hoort; de trillingen behoren tot het verleden. Binnenkort moet de Birdy mee op een trein/fiets-verplaatsing en dan weet ik meteen of ook het vouwen (en dragen) vlot verloopt.

Voor de fietscomputer kwam ik tot het volgende: de draad tussen de sensor en de computer is erg kwetsbaar. Bij een vouwfiets is de weg die de draad moet volgen lang: een klein wiel, dan langs de scharnierende voorvork en dan langs de lange en plooiende stuurstang naar boven. De oplossing is eenvoudig: werken zonder draad. Dit is heel evident, maar anderzijds ben ik er niet helemaal gelukkig mee, om heel andere redenen: geen draad betekent weer met meer batterijen werken en vanuit ecologisch standpunt is dat weer minder. Daarnaast neemt de kans op lege batterijen weer toe.
Geen computer is natuurlijk nog ecologischer, maar dan heb ik ook geen data meer. Of moet ik denken aan een uitgebreidere display, gps-gebaseerd, die ik van de ene fiets op de andere kan overzetten ? Dat lijkt me ook niet evident, met 4 verschillende fietsen: vier houders, energievoorziening, ...

Op termijn zit dit er wel aan te komen: het voordeel van gps is dat je geen sensoren meer nodig hebt, geen bedrading naar het wiel, etc... De Birdy en de Trek beschikken over een naafdynamo, dus daar kan eventueel een lader op aangesloten worden. eFAW en de Kobra hebben dat weer niet en laat eFAW nu net het voertuig zijn dat de meeste kilometers afmaalt...

2 opmerkingen:

  1. Wat dacht je van een app op je smartphone? Ik gebruik endomondo. Werkt zelfs met je gsm in je broekzak. De app + gps verbruiken wel veel energie maar er zijn manieren om dit op te vangen. Je kan je gegevens op je endomondo account online bijhouden. Uploaden gaat van zodra je netwerk hebt. Endomondo is bovendien compatibel met Garmin. Zo kan je via je pc die gegevens ook op je account stockeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paul, dat is een mogelijke oplossing. Een eerste bezwaar is inderdaad die energiehonger. Op de Birdy en Trek op te vangen door de naafdynamo als energieleverancier te benutten (Zzing, B+M e-Werk, ...), op de andere voertuigen met een extra accu. Een tweede bezwaar is dat een smartphone meestal niet echt gemaakt is voor dergelijke omstandigheden (schokken, vocht, stof, ...). Anderzijds heb ik zo'n ding altijd bij me en het kan dus makkelijk ingezet worden voor dit doel. Osmand als gps-programma kan ook (leve Android !). Ik zal er nog even over broeden.

      Verwijderen