kilometerstanden

zaterdag 23 februari 2013

Evolutie achterwaarts

In mijn bescheiden collectie fietsen, die allemaal gebruikt worden, zit een plusminus 40 jaar oude stadfiets. Je kent ze wel: gelakte spatborden, Sturmey Archer 3-versnellings-achternaaf, geveerd zadel, korte bovenbuis, rechte zit, ...

Die fiets werd indertijd gekocht met een zijloper, een, jawel, halogeenkoplamp en standaard achterlicht op het spatbord. Dat betekende: dynamo tegen de band zetten en je had licht, zowel voor- als achteraan. Op een gegeven moment werden de naafdynamo's gemeengoed. Dat was een mooie evolutie, want een naafdynamo is betrouwbaar, geeft amper weerstand en doet zijn werk zo goed als geruisloos. Alleen: samen met de naafdynamo's kwamen ook de achterlichten op batterijen op de scene.
Dat laatste was geen zo'n goeie evolutie voor de fietsers, want nu moest je, onafhankelijk van elkaar, twee lichten in- en uitschakelen ! Daar bovenop werd je afhankelijk van batterijen voor het achterlicht. Waar je voordien twee gevoelige punten had - doorgebrande lampjes en doorgetrokken draden - werd verlichting plots veel complexer: lege batterijen, slechte contacten, falende elektronica, defecte leds, ...

Op de vintage bike zitten zowel voor- als achteraan nog steeds het originele licht, terwijl de dynamo wel vervangen is door een lichterlopend exemplaar (B+M DymoTec 6). Achteraan is wel al eens een gloeilampje vervangen; vooraan is alles origineel en het geeft ruim voldoende licht. De batterij-achterlichten op de andere fietsen zijn allemaal al minstens één keer vervangen, soms al vele keren.

Hoe komt dat toch? Is het zo duur om bij de productie een draadje te trekken naar achteren? Is een versnelling meer zoveel belangrijker dan betrouwbare verlichting? We staan er niet meer bij stil, bij het feit dat we zowel de koplamp als het achterlicht elke keer moeten in- en uitschakelen.
Is een sensorgestuurde koplamp, die meteen het achterlicht mee inschakelt, eigenlijk niet veel makkelijker en op lange termijn uiteindelijk niet goedkoper dan een batterijvretend achterlicht ?

3 opmerkingen:

  1. Die bedenking heb ik me ook al enkele keren gemaakt. Bij een fietshandelaar eens gezien dat de goedkope fietsen (250 euro) een zijloper als stroombron hadden met zowel voor- als achterlicht op aangesloten, terwijl de duurdere modellen (rond de 500 euro) een naafdynamo hadden met een batterij achterlicht. Dat laatste begreep ik echt niet, en de verkoper was er van overtuigd dat achterlicht aangesloten op de naafdynamo niet eens bestond!!! Die wou niet eens geloven dat ik fietsen had waarbij een naafdynamo zowel voor als achterlicht van stroom voorzag.

    Zoals je zelf opmerkt, naafdynamo vraagt weinig extra energie en is zeer betrouwbaar. Hier staan die steeds aan (schakelaar op sensor). Dat wil zeggen dat ik steeds de lichten aan heb (dag of nacht modus naar gelang het uur van de dag). Dit betekent dat ik op een duistere of mistige dag en zeker bij valavond bijtijds de lichten aan heb. En met de standlicht functie ben ik bij stilstand nog steeds 5 minuten zichtbaar in het donker.

    Maar eigenlijk zijn nog te weinig mensen overtuigd van de noodzaak van een goede verlichting op een fiets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's toch een fietsenhandelaar die niet echt begaan is met wat er te verkrijgen is. BuMM maakt hele reeksen achterlichten voor naafdynamo. Het probleem is dat achteraf ombouwen tijd vraagt (en dus duur is). De meeste fietsenmakers zijn de laatste jaren overstelpt met onderhoudswerk en kunnen/willen dit er niet meer bij nemen.

      Verwijderen
  2. "dikke mee eens"
    Lang leve de eenvoudige dynamoverlichting.

    BeantwoordenVerwijderen