kilometerstanden

woensdag 6 maart 2013

energie op de fiets (elektriciteit)

Vroeger, toen de dieren nog spraken, was het erg simpel. Toendertijd stapte ik op mijn stadsfiets met Sturmey-Archer 3-versnellingsnaaf en simpele sidepull remmen, hing er een goedkope set fietstassen op en vertrok, samen met broerlief, naar Wales. Hellingen tot 30 % hadden we daar. Rokende remmen, prachtige uitzichten, af en toe te voet naar boven als het te steil werd. Navigatie met een simpele wegenkaart en "we proberen tegen vanavond "daar" te raken" (met vinger op de kaart). We waren jong toen, maakten ons geen zorgen en genoten volop van de vrijheid.

Nu, zoveel decennia later, kun je nog altijd op dezelfde manier een fietsreis maken, maar de moderne "gemakken" maken het mogelijk om tegelijk ingewikkelder en eenvoudiger te werk te gaan. GPS zorgt ervoor dat je (bijna) zeker op je bestemming komt, de digitale camera maakt fotograferen toegankelijker, het mobieltje zorgt ervoor dat je makkelijk hulp kunt inroepen, ... maar al die zaken vragen energie. Een mobieltje met actieve GPS vreet stroom en dan komt de autonomie weer in het gedrang.

Dat is een keuze voor binnenkort: houden we het bij gewone kaarten, werk ik met de SE Xperia X10i met OSMAnd als GPS of komt er een fiets-gps ? Op dit moment neig ik naar OSMAnd, maar dat impliceert een stroomvoorziening, want het ding houdt het gegarandeerd niet de hele dag uit.
Voor de Trek en de Birdy zou een dynamolader een uitkomst zijn, maar voor eFAW en de Kobra kan dat dan weer niet. Voor die fietsen zou een reserveaccu dan weer beter zijn. 

Zoiets:


En dan kom je tot de combinatie dynamolader met USB-uitgang, een accupack dat als buffer dienst doet en zo stroom levert aan de elektronica. Op die manier is de stroomvoorziening ook stabieler.

B+M levert hiervoor een kant en klaar pakket, in twee smaken: eWerk met bufferaccu of USB-Werk. Simpelweg aansluiten en gaan met die banaan. Maar dat is zowat de duurste oplossing op de markt. Heel degelijk, maar heel duur. Voor die prijs koop je een eenvoudige GPS (Garmin Etrex, Edge of Dakota, bijvoorbeeld). Als je dan het wereldwijde web op duikt om informatie te zoeken, vind je talloze varianten hierop. Met of zonder bufferaccu, met hoger of lager rendement, kant-en-klaar of zelfbouw (forumslader)...

Ik denk dat ik het voorlopig bij een Powerbank hou: een accu met hoge capaciteit die de nodige extra energie kan leveren aan het mobieltje en andere toestellen. Daarnaast heb ik nog een bescheiden powerbankje liggen (slechts 1000 mAh) dat zowel via USB als met de zonnecel geladen kan worden. Die dingen kunnen ook in eFAW en op de Valenteyn Kobra gebruikt worden, waar geen naafdynamo in kan.

6 opmerkingen:

  1. Hallo Jan,

    ik gebruik een accuutje van Lenmar. Op te laden aan de pc (of met usb-lader) (op groene stroom, uiteraard). Heeft twee usb-aansluitingen 500 mA of 1 A. Geeft power voor een volle dag en je komt aan met opgeladen gsm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jan,
    Ik fiets al vele jaren met een Garmin Oregon, later aangevuld met de Garmin Montana 600.
    De Oregon doet het 7 tot 8 uur met twee AA accuutjes, continue met schermverlichting op maximaal.
    De Montana doet hetzelfde, maar dan met 3 AA accuutjes. Betekent op een lange fietsdag van meer dan 8 uur maar één keer twee accuutjes omwisselen. Dat gaat zo snel en makkelijk, dat ik dat desnoods onder het rijden doe.
    Gebruik je niet continue de schermverlichting, dan gaan beide GPS apparaatjes meer dan 12 uur mee.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, aangezien ik vind dat vier woon-werk verplaatsingen per week al ruim voldoende fietskilometers betekenen, rij ik weinig recreatieve tochtjes. Daarnaast ligt er thuis nog een Garmin Zümo 500, die helaas een beperkte autonomie heeft, behoorlijk fors uitvalt en 12V nodig heeft (een overblijfsel uit mijn motorverleden). Die werkt goed, is heel degelijk van constructie, maar ook de bovenstaande beperkingen spelen mee. Omdat zo'n ding eigenlijk maar heel weinig uren per jaar nuttig is voor mij, is het eerder een nodeloze uitgave (maar wel leuk speelgoed). Vandaar dat ik de smartphone denk te gebruiken. Voor die enkele keren moet dat wel kunnen. Maar ook daar steekt die energiehonger de kop op. Een extra powerpack is dan een veel economischer oplossing dan een nieuw gps-apparaat. Het mobieltje beschikt over een 4" scherm met een resolutie van 854 x 480 pixels, veel hoger dan van een gps-toestel.
      Het voordeel van die dedicated gps-apparaten is dan weer dat die echt voorzien zijn om makkelijk op het stuur te monteren (of ergens anders op een eindje buis) en op elke fiets te gebruiken. Nou ja: ik heb nog wel even tijd.

      Verwijderen
  3. Je kan je smartphone in een phonebag van Rixen Kaul (klickfix) op je stuur monteren. In het voorjaar komt er een nieuwe versie van waar je misschien ook de powerbank bij krijgt. Ook Endomondo heeft zijn eigen modellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paul, op de bukkers kan een stuurtas (op allebei zit een Clickfix stuuradapter). Ik dacht van de smartphone in het kaartenvak te steken. De energie vormt eigenlijk het grootste probleem.

      Verwijderen
  4. De meeste apparaten kunnen tegenwoordig via USB gevoed worden. Ik heb een batterijhouder voor vier penlites voorzien van een USB-contrastekker (met hot glue op de achterkant geplakt). Met enkele setjes opgeladen eneloops kun je een hele tijd vooruit. De spanning van een oplaadbare batterij is rond de 1.2 Volt, bij elkaar 4,8 Volt. Iets minder dan 5 Volt, maar in de praktijk werkt het prima.

    Recent heb ik nog een setje gemaakt voor vijf penlites, als backup voor de 6 Volt batterij die standaard bij de Quest zit. Ook dat werkt prima.

    Groet,
    F.

    BeantwoordenVerwijderen